Chystáme pronájem elektromobilů, říká Jan Moudřík z Alzy

Rozhovor
Chystáme pronájem elektromobilů, říká Jan Moudřík z Alzy
  • Internetový prodejce začal prodávat elektromobily před asi rokem a půl
  • Za tu dobu prodal on-line dva vozy Tesla a tisíce menších elektrovozítek
  • E-shop by krom pronájmu elektromobilů také rád rozšířil nabíječky před prodejnami

Martin Pultzner, fdrive.cz: E-shop Alza.cz začal nabízet elektromobily asi před rokem a půl. Můžete prozradit, kolik jste jich za tu dobu prodali?

Jan Moudřík, ředitel expanze, facility a showroom managementu v Alza.cz: Z důvodu různých dohod s partnery nemůžeme zveřejňovat přesná čísla, ale mohu prozradit, že jsme prodali například i dva vozy značky Tesla. V rámci elektromobility, kam řadíme i elektrické motorky a skútry, jde v součtu o desítky kusů. Nelze opomenout ani elektroboardy, elektrokoloběžky či hoverboardy, kterým jsme našli tisíce nových majitelů. Sám jsem jedním z nich.

Plánujete prodávat všechny modely elektromobilů, nebo si vybíráte, které budete nabízet?

Pro nás je nejlepší menší a střední partner. Pro ně jsme jeden z nejlepších marketingových kanálů. Platí to primárně pro motorky, ale i malá auta, která máme v plánu nabízet. V elektromobilním průmyslu začíná být plno nových značek, hlavně z Asie. Tam je nejdůležitější vybrat ty kvalitní.

Tesla v Alza.cz
Elektromobily Tesla v showroomu Alza.cz v Praze-Holešovicích

Poptávají zákazníci služby navíc, jako je instalace Wallboxu a podobně?

Prodej příslušenství bereme víceméně jako samozřejmost. Pokud bychom nicméně prodávali Wallboxy, chtěli bychom je nabízet s nejlepším tarifem pro nabíjení, abychom zákazníkovi nabídli službu, kterou jinde nedostane.

Takže byste chtěli přinést něco podobného jako ČEZ nebo PRE, tedy že když má člověk elektromobil, tak si může sáhnout na výhodnější podmínky odběru elektřiny pro celou domácnost?

Přesně tak. Z hlediska přívětivosti nabíjení se také snažíme přimět distributory, aby sjednotili platební systémy u nabíjecích stanic. Každý má dnes svoje vlastní řešení. Pokud by uživatel chtěl využívat libovolnou nabíjecí stanici, tak by s sebou musel vozit všechny možné karty a čipy. To se nám nezdá hodné inovaci, jakou elektromobilita je. Dnes žijeme v době, kdy by stačilo pouze přiložit telefon k terminálu.

Jak jsou automobilky v Česku svolné ke spolupráci s vámi?

Jak které. Nejčastěji se domlouváme s importérem nebo dealerem. Každá značka má jiné interní předpisy. Je to hodně o tom, jestli ti lidé chtějí, nebo nechtějí spolupracovat. Někdo v tom vidí obrovskou příležitost a někdo nás má za šílence.

Neznamenalo by to pro některé značky ztrátu lesku, když by se jejich produkty prodávaly v e-shopu spolu s elektronikou? Navíc by neměly prodej pod kontrolou.

Běžní dealeři se potýkají s vysokými nároky ze strany automobilek, co se investic do vybavení týká. Naší výhodou je, že nic z toho nepotřebujeme. To ale automobilky staví do pozice, kdy se obávají, že se jim síť dealerů zhroutí. Chtěl bych zdůraznit, že to není naší snahou.

Nejjednodušší situace panuje v případě Tesly, která zde vůbec nemá zastoupení, takže vše bereme víceméně na svoje triko. Koupíme auto skrze klasický prodejní kanál přímo od Tesly a potom čekáme, až se prodá.

Pokud jde o motorky, mají lidé zájem spíše o menší a levnější elektroskútry, nebo třeba modely značky Super SOCO? Nebo něco mezí tím?

Motocykly Super SOCO jsou teď pro zákazníky nejzajímavější, protože vypadají jako motorky a ne jako skútry, ale v technickém průkazu stále o skútry jde. Já sám jsem odemčenou, asi o 0,9 kilowatt silnější verzí jezdil měsíc do práce. A byl jsem nadšený. Zaznamenal jsem stížnosti na nedostatečný výkon, ale při mé váze 74 kilogramů mi výkon přišel možná až zbytečně vysoký – v důsledku bleskové akcelerace jsem se musel držet hodně zpátky.

Motorka Super SOCO TS 1200 R v testu fDrive.cz

Chcete se soustředit jen na menší, městská vozidla?

My se nebráníme ničemu, ale po celou dobu bojujeme s jednou zásadní překážkou. Všichni výrobci se sice dnes mohou chlubit, že představili čistý elektromobil, ale dodávky značně váznou. Kdejaký výrobce chce být v našem e-shopu zalistovaný, ale když se zeptáme, kolik má aut, tak že prý budou za půl roku. Nechceme nabízet auta na objednávku, tak jak to dělají ostatní.

Co se týče prodeje, plánujete i jiné způsoby, jak elektromobilitu více rozšířit mezi lidi?

Jak jsem naznačil, chceme nabízet unikátní služby. Nejsem si vědom jediného případu, kdy bychom zákazníkovi auto nebo motorku nedovezli. Všem jsme i vyřídili veškeré papírování. Nyní převozní značky zajišťujeme přímo my, takže se celý proces výrazně zkrátil.

Zaplatil někdo i bitcoiny?

Ne, lidé platí tradičně. Než jsme do nabídky sehnali kvalitní auta, kurz bitcoinu klesl natolik, že si jej jeho držitelé raději ponechali s vírou v opětovný výrazný skok vzhůru. Vloni na podzim a v zimě, kdy byl bitcoin nejvýše, bohužel nebyla žádná auta dostupná.

Jak se stavíte k pronájmům elektromobilů?

Takovou službu bychom rádi nabídli. Aktuálně víceméně čekáme na doladění interních procesů. Už máme domluveného velmi zručného partnera, ale nechceme ho teď prozrazovat.

Jaké vozy si u vás lidé budou moci zapůjčit?

Určité omezení je dáno tím, že jde o auta našeho partnera. Není to ale jedna značka, takže bude z čeho vybírat.

Elektromobily se začínají objevovat i ve flotile Alzy. Kolik jich teď používáte a jaké jsou to typy? Občas jsou vidět „e-NVčka“ od Nissanu.

Krom dodávky Nissan e-NV200 v úpravě Voltia nyní v rámci služby Alza Express testujeme ještě StreetScooter, ale ty nepočítáme do našeho vozového parku. Jako součást flotily bereme dva vozy Kia Soul, dva Modely S a jeden Model X od Tesly. Používáme je pro marketingové účely na akcích typu Future Port, kde podporujeme elektromobilitu, a pro testovací jízdy, kdyby o ni některý zákazník před koupí zažádal. Zpravidla bývá reakce extrémně pozitivní.

Kia Soul EV Alza.cz

Máte v plánu při rozvozu kompletně přejít na elektromobily? Na českém trhu se začínají objevovat dodávky se slušným dojezdem, jako je třeba Renault Kangoo Z.E.

U Alzy Express s tím víceméně počítáme, ale čekáme na větší pád ceny. Pro logistiku je pořizovací cena auta dost zásadní, zvlášť když je nakupujete v desítkách. Rozhodli jsme se, že nebudeme žádat o dotace, protože je s tím spojená vysoká byrokracie. Bez dotace se ale ta investice vrátí až po velmi dlouhé době.

Člověk v současné době musí mít pro koupi elektromobilu jiný impuls než jen finance: chce šetřit životní prostředí, chce technologickou novinku, chce být výjimečný. Pokud se nezmění postoj vlády, tak masy nebudou elektromobily kupovat. Druhou možností je pád cen baterií tak, že elektromobily budou jen o 20 procent dražší než spalovací vozy. Teď jsme však pořád na dvojnásobku.

To platí o menších autech. U těch luxusnějších je cena jen o nějakých 20 až 30 procent vyšší.

Zájemci o luxusní elektromobily peníze neřeší. Chtějí zkrátka podporovat ten směr. Největší problém je, že se nepotkává poptávka s nabídkou. Člověk si běžně vybírá auto v ceně 400 tisíc, avšak elektromobil ho vyjde výrazně dráž.

Pomohly by tedy v ČR dotace pro fyzické osoby?

Svět ukázal, že to pomáhá. Nemá cenu si myslet, že Češi budou jiní. Bohužel je tady riziko, že se projeví temná stránka českého národa – dotace rozeberou ti, kteří dokážou nejmazaněji obelstít systém, a na ty, co by je využili férovým způsobem, se nedostane.

Mediány dojezdu v letech 2011 a 2017

Na Slovensku dotační program fungoval a nevyčerpal se. Není nebezpečí, že se to bude opakovat i v Česku?

Podle mého byla na Slováky kladena příliš velká byrokratická zátěž. Dnes stát před lidi staví bariéry, i když si mají dojít na úřad pro novou občanku. A v oblasti dotací je situace násobně horší.

Ještě než jsme to vzdali, sami jsme vyplňovali příslušné formuláře. Došli jsme k závěru, že by bylo potřeba si na to najmout odborníka. Variant toho, co tam napsat, existuje mnoho, ale jen jedna možnost vás oprávní k čerpání rozumné dotace.

Je ještě něco dalšího krom vysoké pořizovací ceny, co brání rozvoji elektromobility v Česku? Zmínil jste chudou nabídku aut.

Krom toho, že jsou nabízené elektromobily cenově o jednu až dvě třídy výše než standardní spalovací auta, nejsou ani skladem. Problém je i nevědomost na straně potenciálních zákazníků, kteří se zbytečně obávají slabého dojezdu a provozu elektromobilu jako takového.

Pro rychlejší rozvoj je potřeba též rozšířit nabíjecí síť a usnadnit placení za nabíjení. Rádi bychom na poli energetiky spolupracovali s menšími hráči, ale aktuálně zde působí jen ti největší.

Líbí se vám, že Praha začíná budovat chytré lampy, které umožní i nabíjení? Je to podle vás cesta?

Jsme součástí Asociace pro elektromobilitu ČR, platíme měsíční příspěvky a snažíme se tam prosazovat své zájmy. Jedna z těch zásadních věcí jsou i právě nabíječky v lampách, byť jich zatím není mnoho. Míst, kde by mohly stát, je přitom nespočet.

Jak to vypadá s nabíječkami u Alza prodejen? Jsou k dispozici i jinde než v pražských holešovicích a Brně?

V Bratislavě máme dvě: Raption 50 – umožňuje škálovatelnost energie od 25 kW do 50 kW – a Post eVolve Smart – AC nabíjení výkonem 2× 22 kW. Jsou velmi používané, takže tam uvažujeme nad rozšířením. Jinde na Slovensku je další nabíjecí stanice ve výstavbě a mnoho dalších v jednání. U našich jihovýchodních sousedů je jednodušší přeprodej energie, a proto to tam jde snáz.

Když se vrátím k Česku, tak jednu nabíjecí stanici aktuálně budujeme také v Hradci Králové.

Hodláte nadále spolupracovat jen s PRE, jak je tomu nyní?

Nemáme domluvenou žádnou exkluzivitu, ale s PRE se dalo rychle domluvit na realizaci. Nechtěli jsme projekt zdržovat selektováním partnerů. Víceméně spolupracujeme s kýmkoli, kdo chce v oblasti rozvoje elektromobility více konat a méně tlachat.

Plánujete upgrade pomalých nabíječek na rychlé?

Zatím si na pomalost nabíjení nikdo ze zákazníků nestěžoval, zmíněná nabíječka Raption 50 zvládne elektromobil dobít během půl hodiny. Naopak byli mnozí zákazníci z možnosti nabít si elektromobil během nákupu nadšení. Říkají nám, že cítí, že podobné inovace k Alze patří. Že se tím odlišujeme od ostatních.

Nabíjecí stanice u prodejen Alza.cz v Praze a Brně

Neřešíte na prodejnách problémy s parkováním nebo nevraživostí?

V Holešovicích se nám stává, že když nejsou volná parkovací místa, lidé parkují se spalovacími auty na místech vyhrazených pro elektromobily.

Co s tím? Jde o všeobecný problém.

Více nás trápí druhý nešvar, který je dán lidskou pohodlností – někteří stojí u nabíječky, i když už mají plně dobito. Prostě tam připojí auto a pak půl dne běhají po městě. Je potřeba do praxe častěji zavádět platbu za dobu stání a ne jen za dobu nabíjení, tedy model Pražské Energetiky. Je potřeba elektromobilisty motivovat, aby místo co nejdříve uvolnili druhým.

Čím osobně jezdíte? Elektromobilem, nebo spalovacím autem?

Dokonce dieselem, protože preferuji kategorii SUV a tam není moc velký výběr. Tesla Model X je velmi drahá a jako SUV ji nevnímám. Jaguar I-PACE mi zase přijde malý. Mám radost, že Jaguar Land Rover bude od roku 2020 každou svou řadu elektrifikovat. Na to se moc těším, protože mám Range Rover, který si dovedu v elektrice představit.

Jaguar I-PACE

Co soudíte o Tesle? Je to pro vás nafouknutá technologická bublina, nebo si zaslouží pozornost, kterou má?

Pozornost, které se jí dostává, si naprosto zaslouží. Je to průkopník a v Alze po umožnění platby bitcoiny, rozšíření AlzaBoxů a PayBoxů či prodeji elektronických licencí něco o zavádění inovací víme. Je to nevděčná a obtížná pozice.

Prodejní výsledky Tesly v USA se zdají být dobré, takže to vypadá, že se nejspíš brzy dostanou z té spirály smrti, která jim hrozí. Před rokem jsem byl pesimista, ale teď věřím, že má Tesla to nejhorší za sebou. Její auta jsou pořád v nejednom ohledu unikátní, byť ostatní mnohé prvky okopírovali. Kéž by se korporátní automobilky inspirovaly i v tom, že správná cesta je postavit elektromobil od základu, a ne uzpůsobovat spalovací modely.

Nissan Leaf je sice postavený od základu jako elektromobil, ale nesedí mi jeho zběsilý design, byť nová generace vypadá umírněněji. Jeho silné prodeje v minulých letech si vysvětluji zejména tím, že neměl konkurenci. Ne každý ale chce být kvůli svému vozu středem pozornosti. S Teslou Model X je mi mimo Prahu vysloveně nepříjemné před restaurací otevírat zadní dveře, a tak radši zastavím za rohem. Někteří lidé si ale přesně kvůli tomu to auto koupí.

Takže se vám líbí víc Audi e-tron nebo Mercedes EQC?

Ano, Audi e-tron považuji za krok správným směrem, ale nejvíc mne to táhne ke značce Jaguar Land Rover. Osobně se mi také líbí koncept Vision E od Škody Auto.

Škoda Vision E

Když už jsme u Škody, příští rok by mělo přijít elektrické Citigo s cenou do 500 tisíc. Je to už nabídka, která by masy k přesednutí do elektromobilů přiměla?

U Citigo vidím jako problém příliš malý užitný prostor v dané cenové kategorii. Dovedu si ale představit, že bude slavit úspěch v rámci carsharingových služeb.

A co vy a vodíková auta?

Víc věřím elektromobilům. Elektřina je všude kolem nás, veškerý technologický vývoj jde směrem elektrifikace.

Tipnete si, kdy by mohly v prodejích elektromobily předehnat spalovací auta, pokud to vůbec nastane?

Myslím že k tomu dojde, ale Evropu budou brzdit státy, které nebudou elektromobilu aktivně podporovat. Tam řadím i Česko. Umožnění jízdy v pruhu pro autobusy a snazší parkování je sice fajn, ale samo o sobě to člověka k dvakrát tak velké investici do auta nepřesvědčí.

V Evropě to dle mého nenastane dřív jak v roce 2025. V Česku to vidím ještě hůř. Naopak se bojím, že se situace zhorší, protože Češi uslyší na nabídku levných dieselů, které k nám budou přicházet z Německa.

Dopravní zácpa v Manchesteru

Alza jistě přispěje k tomu, aby budoucnost nebyla tak černá.

Proto to děláme. Věříme že bychom to mohli změnit.

Děkujeme za rozhovor.

Přepis a editace textu: Ondřej Zástěra

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze