Elektrickým longboardem po Praze
test

Elektrickým longboardem po Praze

Vyzkoušeno za vás
13
  • Během několika měsíců jsme otestovali 3 různé elektrické longboardy: Yuneec E-GO 2, Eljet Double drive a Acton Blink S2
  • Záměrem bylo ověřit, zda tato ve světě populární forma městské přepravy má své místo i v Praze a jaká to skýtá úskalí

Pokud alespoň občas sledujte například YouTube, zaznamenali jste možná jeden z trendů posledních dvou let: longboardy nebo skateboardy na elektrický pohon. Asi nejznámější z nich, Boosted Board, prohání například Casey Neistat v téměř každém svém videu.

Ale nebojte, nejedná se o žádnou sezónní hloupost ve stylu fidget spinneru. Elektrické longboardy se těší velkému pokroku a v této oblasti probíhá opravdu rychlý vývoj, který si po této stránce nezadá ani s mobilními telefony.

Jedním z důkazů velkého rozmachu je nepočitatelné množství vznikajících startupů a crowdsourcingových kampaní, které se snaží přijít se svým vlastním pojetím tohoto produktu. Jak to tak bývá, většina z nich do pár let zanikne a zůstanou jen ti nejlepší.

Boosted Board

Produkty výrobců z USA (většinou z Kalifornie) sice stále patří mezi největší etalony, ale celkem podle očekávání je trh zaplavován také obrovským množstvím čistě asijských značek, které v ničem nezaostávají parametry ani kvalitou. Díky tomu se na trh dostávají také výrazněji cenově dostupnější modely, kdy některé z nich už rozhodně stojí za zvážení. Tento stav se dá opět přirovnat k trhu mobilních telefonů před zhruba 4 lety, kdy low-endové smartphony začínaly být dostatečně kvalitní, aby jejich koupě stála za doporučení méně náročným uživatelům.

Předpokládám, že podobně jako v mobilním průmyslu se i odvětví elektrických vozítek do pár let dostane do bodu, kdy běžným zákazníkům budou plně vyhovovat zařízení střední a nižší třídy v ceně pár tisíc korun.

Co je elektrický longboard a pro koho je určený?

Pojďme ale popořádku. Pokud vás tato novinka zatím míjela (ať už obrazně, nebo doslova vysokou rychlostí při chůzi na chodníku), vězte, že název je plně vypovídající.

Vezměte longboard, přidělejte na aspoň jedno kolečko elektrický motor a na spodní stranu desky akumulátor a jste doma. Základní princip je opravdu takto jednoduchý. Jedná se tedy o desítky let prověřený koncept zasazený do 21. století, který vám ušetří nutnost se odrážet a dodá schopnost jezdit mnohem větší vzdálenosti a překonávat také kopce.

Většina lidí, kteří se při mém testování s elektroboardem setkala poprvé, se ptala, jak se samotné prkno ovládá. Většina hádala nějaké senzory v desce, které by podle přenášení váhy regulovaly plyn a brzdu. Ačkoliv se na trhu takových pokusů pár objevilo, řešení je mnohem jednodušší a bezpečnější. Téměř každý elektrický board má dálkovou ovládačku, která je s ním spojená pomocí technologie Bluetooth.

Yuneec E-GO 2
Začít jezdit na elektrickém longboardu je relativně jednoduché.

Základem každé ovládačky je dvousměrný posuvník pro ovládání plynu i brzdy a případně další tlačítka pro nastavování režimů a dalších funkcí. Rychlost a brzdění tedy regulujete typicky palcem jedné ruky a zbytek je už stejný jako jízda na klasickém skateboardu nebo longboardu.

Tím se dostávám k důležitému bodu, proč se jedná stále o spíše okrajovou záležitost. Většina lidí, kterým jsem testované elektroboardy nabízel k vyzkoušení, z něj měla velké obavy a předpokládala, že první pokusy začátečníka musí nutně vyústit minimálně ve zlomeninu nějaké končetiny. Není se ostatně čemu divit – většina z nás zná skateboardy spíše z videí, ve kterých profi-jezdci předvádějí léta trénované triky nebo se šílení downhilloví sjezdaři řítí 80kilometrovou rychlostí z kopce, přičemž nemají příliš efektivní možnosti zabrzdit.

Začít jezdit na elektrickém longboardu je ale relativně jednoduché. Stačí se naučit na prkně udržet balanc a vyzkoušet si princip zatáčení. Rychlost jízdy je potom doslova ve vašich rukou (tedy ruce). Nemusíte se tedy hned učit odrážet, přešlapovat na desce ani brzdit jako na běžném prkně bez pohonu. To vám umožní úplné základy zvládnout mnohem rychleji. Pokud už jste někdy na skateboardu stáli, pak samozřejmě není co řešit a stačí se vydat na první cestu.

K čemu je elektrický longboard vůbec dobrý?

Základní uvedení do tématu pro neznalé už tedy máme za sebou. Pokud jste dočetli (nebo přeskočili) až sem, pravděpodobně se ptáte, proč o elektrickém longboardu vůbec uvažovat. V čem tví jeho kouzlo a praktičnost? Nebo na co naopak dobrý není?

Umí nahradit tradiční formy dopravy na krátké vzdálenosti.

V angličtině se tato elektro-vozítka zahrnují do kategorie „last mile transportation“, tedy doprava na poslední míli. Z toho jasně vyplývá, že longboard opravdu není plným nahrazením automobilu, motocyklu nebo prostředku hromadné dopravy. Víceméně všechny ale dokáže nahradit a na krátké vzdálenosti často předčít, především ve městech.

Ideální jsou elektrické skateboardy právě při kombinaci s hromadnou dopravou. Pokud dojíždíte do města vlakem, vysednete na nádraží a na boardu dojedete posledních pár kilometrů do práce nebo do školy.

Boosted Board

Já to například dělám obráceně. Z periferie Prahy dojíždím do centra města na Karlovo náměstí. Přímo z domova tedy vyrazím na prkně a po cyklostezkách a postranních ulicích dojedu na okraj centra (Hlavní nádraží), kde už je pěší i automobilový provoz tak hustý, že je pohodlnější nasednout na tramvaj a dojet do cíle. Ušetřím si tak nepříjemnou cestu autobusem a přesedání na další linky.

Velká časová úspora

V létě, když naše redakce ještě sídlila na Žižkově, jsem celou trasu jezdil pouze na prkně. Celkově cesta měla přibližně 7 kilometrů a trvala průměrně 26 minut. To je pro srovnání proti cestováním MHD časová úspora 20–25 minut. Hodně mi také vyhovovalo, že jsem mohl vyrazit, kdy se mi právě hodilo, a ne abych zrovna chytil autobus.

Ovšem časovou úsporu oceníte i při popojíždění po centru. Vlivem hustší dopravy a velké koncentrace „kočičích hlav“ už se sice nejedná o tak pohodlnou a svižnou jízdu, ale několikrát jsem srovnával stejnou trasu s kolegy a vždy jsem dorazil výrazně dříve.

Oproti cestování MHD uspoříte 20–25 minut.

Například při cestě z Náměstí Jiřího z Poděbrad do Karlína jsem proti kolegům, kteří jeli elektromobilem, dorazil o 15 minut dříve. Ono se to nezdá, ale dojít k zaparkovanému autu, prodrat se dopravou do blízkosti cíle a potom najít volné místo k parkování skutečně zabere mnoho času. Však to sami znáte. Na elektrickém boardu přímo u dveří nastoupíte a jedete nejkratší cestou přímo k cíli.

Obdobný náskok se mi podařilo získat i například proti kolegovi, který jel tramvají z Výtoně na Karlovo náměstí, což je celkem krátká trasa buď s jedním přestupem, nebo přímou linkou (podle toho, jak to zrovna jede). I tak jsem především díky pěší cestě na zastávku a čekání na tramvaj nahnal proti kolegovi přibližně 15 minut.

S čím ale samozřejmě soupeřit na elektrickém longboardu nedokážete je metro. Při srovnání trasy, která je ve velké blízkosti stanic metra, rychlejší opravdu nebudete. Pokud už ale kromě metra budete muset použít i jiný prostředek, určitou šanci máte.

Boosted Board
Na elektrickém boardu přímo u dveří nastoupíte a jedete nejkratší cestou přímo k cíli.

Všechno samozřejmě ale není jen o uspořeném času. Velkou roli hraje pohodlí a bezpečnost. V některých částech Prahy jednoduše na růžích ustálo mít nebudete. Vše je o tom, jak dobrou trasu si dokážete najít.

Velká výhoda skateboardu ale spočívá v jeho přenositelnosti. Když se to nehodí, nebo je lepší alternativou pro část trasy jiná forma dopravy, vezmete board jednoduše do ruky a jedete s ostatními smrtelníky například tramvají. Většina elektrických longboardů váží do 7 kilogramů a krátké přenášení tak není žádný problém.

V tom osobně vidím také velkou výhodu oproti dalším městským elektrifikovaným vozítkům. Elektrické kolo nebo i koloběžka rozhodně nejsou zdaleka tak skladné a často mají i mnohem vyšší hmotnost. S prknem v ruce se nacpete i do přeplněné dvaadvacítky, což s jinými vozítky, včetně různých unicyklů a hoverboardů, moc nejde.

A kam se nehodí?

Abych odpověděl i na otázku, na co není elektrický board vhodný, tak jsou to logicky dlouhé trasy (déle než 10 kilometrů v kuse je už celkem namáhavé), cesty, kde je rychlý automobilový provoz, a bohužel také dny, kdy nepřeje počasí.

Ano, když prší nebo je dokonce námraza, není skutečně vhodné vyrážet ven na skateboardu. Například dlážděný chodník je hodně kluzký i v suchém stavu. Pokud zaprší, stává se nebezpečný i běžný asfalt. Vše se samozřejmě dá korigovat snížením rychlosti a opatrností. Ovšem pocákanému oblečení od koleček se ve vyšších rychlostech už nevyhnete. Navíc je potřeba myslet také na to, že ne všechny boardy jsou odolné proti vodě a zespodu stříkající voda nebude vestavěné elektronice moc příjemná na pleť. Stejně tak ložiska v kolečkách vás moc nepochválí (ta se alespoň dají celkem jednoduše vyčistit nebo vyměnit).

Acton Blink S2

Faktor, který bude potřeba v zimě také brát v úvahu, je teplota. Baterii, která celé zařízení pohání, výrazně nesvědčí hodnoty pod bodem mrazu. Na druhou stranu (a ačkoliv by s tím například současný americký prezident nesouhlasil), sami jsme se zasadili o to, že tento problém v Praze poslední roky moc často nenastává. Potom už se stačí jen dostatečně teple obléknout.

Jak se jezdí v Praze?

Když se vrátím na úplný začátek a k mojí inspiraci u amerických youtuberů, jedné věci, které si ve všech videích různých vlogerů i propagačních materiálech výrobců všimnete, je, že jsou tato vozítka nejčastěji používána ve městech jako New York nebo Los Angeles.

Manhattan je plochý ostrov, kde jsou široké silnice a velice hustá a pomalu popojíždějící doprava, ve které se dá relativně bezpečně proplétat na různých dopravních prostředcích. Los Angeles má naopak dlouhatánské stezky podél pláží a skvělé počasí po většinu roku.

Když se mi v hlavě letos na jaře rodila myšlenka zkusit něco podobného u nás, logicky se nabízelo mnoho pochybovačných otázek, které nakonec nezbylo než prostě vyzkoušet v praxi.

Jak tento koncept dopravy obstojí v Praze, která je hodně kopcovitá, má úzké silnice, minimum skutečných cyklostezek a řidiče, kteří nejsou zvyklí sdílet cesty s cyklisty, natož pak s někým, kdo jede na longboardu? A v neposledním řadě má jednu z nejlepších hromadných doprav na světě, čímž ekonomickou obhajitelnost elektrického longboardu staví do dosti nevýhodné startovní pozice.

Kudy jezdit?

To, že to jde a často i rychleji, jsem už sice prozradil v předchozích kapitolách, ale chtěl bych se podělit i o konkrétnější poznatky ze skutečného ježdění, které by mohli případní zájemci ocenit.

Jako první si asi položíte otázku, jestli je lepší jezdit po chodníku nebo po cestách mezi auty.

Jako první si asi položíte otázku, jestli je lepší jezdit po chodníku nebo po cestách mezi auty. Odpověď má více rovin.

Co se týče praktických zkušeností, jízda po chodníku se stává celkem nebezpečnou záležitostí. Chodci jednoduše nepočítají s tím, že se mezi nimi pohybuje někdo rychleji, a při jejich neadekvátní reakci z toho mohou vznikat nebezpečné situace. Pokud je nutné jet po chodníku, kde se pohybují lidé, doporučuji počítat s každou eventualitou a zpomalit na rychlost, z níž vždy dokážete včas zabrzdit.

Většinou se tak snažím jezdit po vedlejších cestách, kde není moc velký provoz a auta nejezdí příliš rychle. I zde samozřejmě musíte počítat se vším, tedy i s tím, že řidič vozidla udělá přesný opak, než přikazují pravidla o přednosti. Je přeci jen rozumnější ochránit si zdraví před tím, že jste v právu.

V praxi tak při cestě po městě budete pravděpodobně kombinovat cesty a chodníky, a to podle toho, kde se pohybuje nejméně lidí a co je pro danou oblast nejbezpečnější variantou. Vždy je důležité styl jízdy a rychlost přizpůsobit podmínkám.

V tomto jsou ideální cyklotrasy. Pokud můžete, naplánujte si cestu po nich.

Je přeci jen rozumnější ochránit si zdraví před tím, že jste v právu.

Druhým pohledem je pohled právní. A zde nezbývá než kličkovat podobně jako mezi ostatními po městě. České zákony nepovažují běžné skateboardy a kolečkové brusle za dopravní prostředky a jejich uživatelé by tedy měli jezdit pouze po chodníku. Ovšem maximálně rychlostí chůze. Asi bychom se mohli dohadovat, jaká je rychlost chůze, ale je fakt, že podle předpisů byste se vlastně nikam moc rychle nedostali.

Na cestu naopak patří koloběžky, včetně těch poháněných elektřinou. Jelikož zákon posuzuje vozidlo na pozemní komunikace podle objemu motoru, nespadá elektrická koloběžka ani do kategorie malých motocyklů a platí pro ni stejná pravidla jako pro jízdní kola, tedy pohyb čistě po silnicích, s přilbou i světly a klidně bez řidičského oprávnění.

Minulý rok také Praha zakázala pohyb takzvaných „osobních přepravníků se samovyvažovacím zařízením“ po chodnících. Pokud tápete, tak se jedná o slavné segwaye. Bohužel do této definice spadají i mnohem menší unicykly a hoverboardy, takže ačkoliv jsou mnohem menší a lehčí, na chodník správně nesmějí.

Elektrický skateboard ale vyvažujete vy sami, takže na ně se tento zákaz nevztahuje. Z toho tedy vyplývá, že správně byste asi měli jezdit po chodníku rychlostí chůze, tedy stejně jako na skateboardu bez pohonu.

Vždy je potřeba brát na zřetel především bezpečnost jak vaší, tak svého okolí. Kromě ostražitosti doporučuji používat alespoň přilbu. Za snížené viditelnosti jsou nezbytností také světla.

Posledním tématem, které nutno v této kapitole probrat, jsou potom kopce. Těch se nemusíte bát – i ty slabší testované longboardy si poradí s většinou pražských kopců. S čím v těchto podmínkách ale musíte počítat je výrazné zkrácení dojezdu. V praxi to většinou vychází na přibližně polovinu deklarovaného dojezdu. Výrazně samozřejmě bude záležet na vaší váze, převýšení a stylu jízdy. Podrobněji si to ale popíšeme v další kapitole věnované testům několika elektrických longboardů, které jsem měl možnost zatím vyzkoušet.

Diskuze ke článku
johny
Casey Neistat, máte tam překlep :X
Jan Charouz
Na elektrickém longboardu jezdím již přes měsíc po Praze. Myslím, že krom ceny je zásadní povrch pražských silnic. Nevíc se mi osvědčili velká AT (All terrain) kolečka na Evolve carbon GT boardu. Je sice dražší ale berz problému ujede 25-35 km na jedno nabytí v maximálním rychlostním režimu GT.

Doporučuji do testu přidat Boosted Board, Evolve Boards a Mellow board. Asi 3 nejznámější a nejetablovanější výrobci, a ačkoliv se v CR oficiálně neprodávají, dají se v pohodě objednat ze zahraničí.
Adam
Ja mam doma eskateboard z inmotion czech a jsem s nim hodne spokojenej. :-)
Poulí
No hezké, ale na mě trošku moc futuristické :). Zatím si asi vystačím s normálním elektroboardem. Máte nějaké doporučení? Tady mají v testu i kousky pod pět tisíc. Může to fungovat dobře? https://www.arecenze.cz/elektroboardy/

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nechcete být anonymní? Přihlašte se

Nejživější diskuze