Nissan e-NV200 Evalia
test

Nissan e-NV200 Evalia

Sedm elektrických
6

Elektrický pohon je až na výjimky souzen menším, kompaktnějším automobilů. Můžete namítnout, že taková Tesla Model X už není malým autem. Souhlasím, ale zkuste do ní nacpat čtyři pytle cementu, nějaký ten vercajk a žebřík, naložit čtyři kamarády a mazat na stavbu s tím, že po cestě můžete ještě nabrat zapomenuté nářadí. Jeden takový elektromobil to však zvládne – Nissan e-NV200.

Design: o ten tady vůbec nejde

Hodnotit dodávku po designové stránce je podobně zcestné jako řešit, zda vám soused ve svém Porsche 918 Spyder dá na závodním okruhu takříkajíc na zadek, protože vy máte „jen“ pomalejší McLaren P1. Ano, inspiroval jsem se u The Grand Tour. Mimochodem, pokud jste dostupné epizody neviděli, pak vezměte kreditku a bouchněte tam to předplatné. Ale zpátky k tématu. Je to jeden velký nesmysl! Své účely si to prostě splní. Výstřelky nehledejte, neb jde o jednoduchý, ale ryze praktický design – přesně to nabídne Nissan e-NV200, který můžete mít hned ve dvou provedeních.

Nissan e-NV200 Evalia – test

Je libo maličký mikrobus? Sáhněte po provedení se sedmi sedadly. Pokud využijete větší nákladový prostor, pak sáhněte po pracovní verzi s nákladním prostorem o objemu 4,2m3. Jelikož my máme rádi společnost, otestovali jsme první zmíněnou variantu. Její rozměry jsou 4 560 mm na délku, 1 755 na šířku a 1 858 mm na výšku. Obě však nabízejí posuvné dveře na obou stranách, a to ihned za klasikou, kterou znáte z většiny automobilů (tedy s výjimkou třeba Test BMW i8 – Kočkolap). I když… Co byste řekli na e-NV200 s dveřmi nahoru? Mezi předními světlomety najdete víko, které zdobí logo Nissanu. Pod ním se stejné jako u Nissanu Leaf nachází dvojice nabíjecích konektorů. V zadní části naleznete víko zavazadlového prostoru. To je opravdu velké, a tak nutno počítat s prostorem, který budete potřebovat pro jeho otevření. Na víku se pak nachází jen emblémy modelu a automobilky. Nic víc ve světě elektrických dodávek ke štěstí nepotřebujete.

Technika a výbava: pouze to nejlepší

Pojízdného elektrického dělníka v sedmimístném provedení můžete mít pouze v jedné jediné výbavě. A to té nejlepší s názvem Tekna. Zahrnuty jsou automatická klimatizace s pylovým filtrem, vyhřívaný volant i sedadla, navigační systém NissanConnect nebo monitorování tlaku v pneumatikách.

Naopak pod kapotou vždy dostane to samé, ať už sáhnete po jakékoli verzi, tedy 109koňový elektromotor s 254 Nm, který je umístěn pod přední kapotou a pohání přední kola. Baterie jsou stejně jako u sourozence Nissanu Leaf v podlaze. Lithium-iontové baterie mají kapacitu 24 kWh a ani s Nissanem Leaf jste s nimi maraton neuběhli. Nedivil bych se, kdyby se Emil Zátopek rozhodl cestu z Prahy do Hradce Králové raději absolvovat po svých. Vzhledem k naší zkušenosti by v Hradci asi nebyl o moc později a navíc by ušetřil za dálniční známku.

Maximální rychlost činí 123 km/h, tedy ani ne trojnásobek toho, co dokázal za pomocí svých nohou vyprodukovat v roce 2009 fenomenální Usain Bolt. Posuďte sami: jeho maximální rychlost 44,72 km/h mnozí z nás nevyprodukují ani na kole, pokud nejedeme z kopce.

Interiér: kdepak luxus – praktičnost!

Nissan e-NV200 rozhodně nectí filozofii obchodů na Pařížské ulici, ale spíše bych ho přirovnal k vietnamské tržnici v zapadlé čtvrti.

Sedm. Tolik lidí můžete do Nissanu e-NV200 posadit. Pět. Tolik sedaček můžete z automobilu vyndat. Teď by jistě sedělo napsat, že na vše ostatní je tady MasterCard. Jenže na vše, co budete potřebovat, je tady místo toho Nissan e-NV200, který rozhodně nectí filozofii obchodů na Pařížské ulici, ale spíše bych ho přirovnal k vietnamské tržnici v zapadlé čtvrti. Nemůžete sice moc machrovat, ale vše je otázkou praktičnosti. Té přispívá dostatek úložných prostorů i místa pro všech sedm cestujících. Když šesté a sedmé sedadlo vytáhnete, získáte nákladní prostor o kapacitě 2,3 m3. Pokud by vám to bylo málo, pak sklopíte zadní řadu sedadel a prostor naroste až na 3,19 m3.

Pokud jste někdy seděli v Nissanu Leaf, tak interiér se nese ve zcela stejném duchu. Čekejte tedy výhradně tvrdé plasty, které oku nelahodí, ale u „NVéčka“ to nikoho mrzet nebude. Tedy, nemělo by. Poškrábat je nedá mnoho práce, ale opět se budu opakovat. Jde o pracovní nástroj. Ačkoli se to nemusí zdát, se sedmimístným provedením si kupujete zároveň to nejlepší dostupné. V ceně tak máte například vyhřívané zadní okno či parkovací kameru.

Posez za volantem je samozřejmě vyšší. Díky tomu máte dobrý výhled na všechny strany a do jisté míry se s tímto pracantem manipuluje lépe než třeba s BMW i8, ze kterého toho moc nevidíte. Volant jde nastavit jen v jednom směru, takže si pozici za volantem budete hledat hůře. Vše vám vynahradí množství odkládacích prostorů: namátkou velký kastlík před spolujezdcem a dva držáky na kávu umístěné tak, že vám ji může ohřívat teplý vzduch, kterým si vyhříváte kabinu. Chybí zde středový tunel – jeho místo využila přihrádka, kam si můžete odkládat své věci podobně jako v Modelu S před faceliftem. O přihrádkách ve dveřích snad netřeba mluvit.

Chytré systémy a funkce: maximum možného

Již v základní ceně získáte Nissan Connect, tedy infotainment s 5,8palcovým dotykovým displejem, který poskytne spolehlivou navigaci, bohatý seznam nabíjecích stanic a dnes již tak základní funkce jako párování telefonu skrz Bluetooth.

Hodit se vám jistě bude i vyhodnocování vaší jízdy, protože s „e-NVéčkem“ budete nejednou potřebovat jet opravdu úsporně. Zmínit můžeme i vyhřívaný volant nebo sedačky. I zde, stejně jako v Nissanu Leaf, získáte bezklíčkový vstup i tempomat. A jestli vám baterie v chytrém telefonu vydrží stejně krátce jako mně, tak nebojte – nabijete si ho skrz USB port.

Displej najdete i před volantem. Uprostřed jsou k dispozici informace o rychlosti, dojezdu a využívání výkonového potenciálu, po pravé straně pak palubní počítač. Na něm se zobrazuje spotřeba za daný úsek, ujetá vzdálenost nebo narekuperovaná hodnota elektřiny, a to ať už v procentech, tak kilowatthodinách. Hezkou grafiku nečekejte. Však ani takové BMW i3 kvalitou displeje před volantem neoslní.

Jízdní vlastnosti: a koho to zajímá?

Chápu, že pro pravé petrolheady jsou jízdní vlastnosti důležité, stejné tak jako pohon zadních kol. Jenže potenciálním zájemcům o Nissan e-NV200 půjde o zcela jiné věci – jízdní vlastnosti budou až někde u konce žebříčku priorit, které budou rozhodovat o pořízení. Pohon předních kol, na které dodává elektromotor umístěný pod přední kapotou 109 koní, dnes nikoho nenadchne. Každopádně v nízkých rychlostech je dynamika více než slušná. V rychlostech nad 90 km/h však auto nemá sílu. Každopádně více jak 90 km/h budete jezdit jen v případě, pokud stoprocentně víte, že do cíle dojedete. Baterie se totiž i kvůli zcela neaerodynamickému tvaru karoserie vybíjí přímo raketovou rychlostí. Pokud máte šest stokilových kolegů, pak si raději udělejte nějaký okruhový test. Každé kilo se zde počítá a dojezd jistě půjde rapidně dolů, obzvláště při velkém převýšení. Sice v interiéru najdete kouzelné tlačítko „Eco“, které otupí plynový pedál, ale například na rychlostní komunikaci, nedejbože dálnici, vás ani tohle nespasí. Což o to, na 80 až 90 km/h se s autem dostanete, avšak otázkou je, jak moc to ovlivní dojezd. Věřte, že ovlivní.

V zatáčkách cítíte vysoké těžiště. No, prostě s e-NV200 musíte zapomenout na vaše víkendové radovánky s i8kou. Usadíte se, nastavíte si sedadlo a volant a v klidu vyrazíte. Žádný zážitek zde rozhodně nečekejte. Každopádně vše, co od e-NV200 její majitel čeká, zvládne bez protestů.

K dispozici máte dva jízdní módy. Označené jsou písmeny D a B. První z nich je stejný jako na všech automatických převodovkách. Naopak mód „B“ navýší míru rekuperování. Víte, že pokud nepotřebujete po pár set metrech zastavovat na semaforech, doporučuje se auto nechat plachtit na neutrál? Rekuperace v normálním módu není nikterak velká. V režimu B se to zlepší, ale rozhodně najdete na trhu elektromobily, které rekuperují výrazněji. Otázka je, zda výrazněji znamená efektivněji.

Dojezd a spotřeba: nic neočekávaného

Tady narazila kosa na kámen. Jednoznačně největší problém, proč velká část lidí po Nissanu e-NV200 nepřemýšlí, tkví v dojezdu. Testování probíhalo při teplotách okolo 5 stupňů Celsia. Mezi městy, kde trasa zahrnovala vesnice a rychlostní komunikace, ale prakticky žádná velká převýšení, se dá urazit bez nákladu i 130 kilometrů. Vyšší převýšení a hmotný náklad si však pár kilometrů rádi z dojezdu ukousnou. (Naopak něco málo byste ušetřili, pokud byste vypnuli topení, ale to opravdu nechcete.) Zažil jsem si to na dálnici a věřte, že nešlo jen o topení. Cesta z Prahy do Hradce Králové byla v pohodě a již několik kilometrů před kruhovým objezdem v Opatovicích jsem si dopřál spoustu horkého vzduchu. Naopak cesta z Pardubic do Prahy skončila tak, že zhruba 15 kilometrů před nabíjecí stanicí v prodejně IKEA už e-NV200 neukazovalo žádný dojezd. Odbočení do nákupní zóny nakonec probíhalo na neutrál a poté jízdou se zapnutými výstražnými světly rychlostí 20 km/h po krajnici až k nabíječce. Výsledek? Zůstatek kapacity baterie 6 %, takže pohoda. Ne, nebyla to pohoda a opravdu už to raději nechci zažít. Rukavice, šála i kulich byl při cestě samozřejmostí, takže už opravdu nebylo kde brát. Reálně tak s nákladem počítejte s dojezdem kolem 100 kilometrů a zbytek mějte jako železnou rezervu.

Pokud vám jde o číselné údaje, tak průměrná spotřeba v průběhu testu činila 23,2 kWh/100 km. Myslím, že to mluví za vše. Pojďme si vše porovnat s nějakým naftovým konkurentem. Vezměme například Volkswagen Transporter, konkrétně s dvoulitrovou naftou pod kapotou o výkonu 102 koní. Ta slibuje kombinovanou spotřebu 6,7 litrů na sto kilometrů. Při ceně 30 Kč/l vás sto ujetých kilometrů vyjde na 201 korun. Nissan e-NV200 má papírovou spotřebu 16,5 kWh. To při ceně 2 Kč/kWh dělá 33 Kč – tolik vás bude stát každých 100 kilometrů. Dále si připočítejte i amortizaci, která u dieselového Transporteru nastane, a ne dvakrát malá – naftové motory na krátké vzdálenosti trpí a zde má elektrický pohon jasně navrch. S e-NV200 naopak na jeden zátah nedáte 500 kilometrů. Vše má svá jasná pro a proti. Při těchto hodnotách se vám investice do Nissanu e-NV200 vrátí po ujetí 213 455 kilometrů. Ovšem u naftového pohonu počítejte s dalšími výdaji, jako je olej, zmíněná amortizace a podobně. V námi porovnávaném Transporteru je pouze pětistupňová manuální převodovka. Pokud budete chtít podobně vybavený vůz, pak půjdete s cenou nahoru, což povede k dřívější návratnosti investice. Stačí sáhnout po motorizaci 2.0 TDI s výkonem 150 koní, který se přenáší na přední kola skrz sedmistupňovou převodovku DSG, a hned cena startuje na 885 772 Kč. A to je hned jiný příběh.

Nissan e-NV200 VW Transporter
Pořizovací cena 982 371 Kč (s DPH) 623 765 Kč (s DPH)
Průměrná cena paliva / elektřiny 2 Kč / kWh 30 Kč / litr
Průměrná spotřeba 16,5 kWh / 100 km 6,7 litrů / 100 km
Ujetí 100 km 33 Kč 201 Kč
Ujetí 10 000 km 3 300 Kč 20 100 Kč
Ujetí 20 000 km 6 600 Kč 40 200 Kč
Ujetí 210 000 km 69 300 Kč 422 100 Kč

Nabíjení: japonská klasika

Tak jako menší sourozenec Test Nissan Leaf – Tichý měšťan, tak i velký brácha e-NV200 se nabíjí rychlonabíjecím standardem CHAdeMO. Z nuly do 80 procent to trvá 30 minut. Do plné kapacity však už počítejte s více jak hodinou vašeho času. Sáhnout můžete i po Mennekesu, kde jde zhruba o 3–4 hodiny. A v případě 240V zásuvky raději běžte spát – nabito budete mít po 10 hodinách. Tedy pokud vám v noci nevypadnou pojistky. I to se nám v průběhu testování občas stane.

Galerie

Hodnocení: není pro každého

Nechť mě čerti odnesou, pokud se dotknu některé ženy, ale právě s ženami se dají auta dobře porovnávat. Je-li vaším ideálem taková, která má umělá prsa, řasy, nehty a bůh ví co ještě, pak Nissan e-NV200 nebude dobrá volba. Naopak pokud dáváte přednost spíše vnitřní kráse, praktičnosti, pracovitosti a podobně, pak můžeme Nissan e-NV200 doporučit.

Je-li vaším ideálem žena, která má umělá prsa, řasy, nehty a bůh ví co ještě, pak Nissan e-NV200 nebude dobrá volba.

Rozhodně nic z toho není myšleno špatně. „e-NVéčko“ je čistě praktická záležitost. Myslete však na to, že dojezd není moc velký. Nejspíše si jej pořídí jen společnost, kde bude cestovat v Praze mezi skladem a obchodem, tedy po trase, která se dá dobře propočítat. A když už jsme u těch počtů, tak počítejte s cenovkou 982 371 Kč. Za své peníze nedostanete masážní sedačky ani vůni, která se bude rozléhat po celém interiéru, ale budete mít velký prostor pro vaší práci, zábavu a rodinu.

Všichni majitelé vozů Nissan e-NV200 obdrží záruční plnění, pokud dojezdová vzdálenost vozu klesne pod 9 z 12 dílků zobrazených na palubní desce za méně než pět let nebo do ujetí 100 000 km (dle toho, co nastane dříve). Samozřejmost představuje i asistenční služba Nissan EV. Pokud vám tak dojde baterie, anebo se vám elektromobil porouchá, pak využijete právě této služby, kdy se o vás lidé z Nissanu postarají.

Konkurence: ohrožený druh

Zabrousíme teď na pole konkurentů a zjistíme, že je poměrně neorané. Na českém trhu můžete mít ještě Peugeot Partner Electric. Ten boduje cenou. Lépe vybavená verze vyjde na 615 000 Kč bez DPH. Elektromotor o výkonu 67 koní papírově dokáže na jedno nabití pohánět tohoto Francouze 170 kilometrů. Reálně na tom však budete velmi podobně jako s Nissanem e-NV200. Naopak do zavazadlového prostoru dáte jen náklad o objemu 3,7, popřípadě 4,1 m3, a to dle zakoupené verze. Počítejte však pouze se třemi místy pro posádku.

Nissan e-NV200 Peugeot Partner Electric
Kapacita baterií 24 kWh 22,5 kWh
Papírový dojezd 170 km 170 km
Cena včetně DPH 984 170 Kč 744 150 Kč

Jak vidíte, elektrické dodávky jsou segmentem, který se ještě ani pořádně nenarodil. Momentálně najdou uplatnění především ve městech a blízkém okolí. Na překonávání delších úseků to momentálně prostě není.

nissan-e-nv200-2014
Klady
  • pět vyjímatelných sedadel
  • odkládací prostory
  • prostornost
  • ekonomický provoz
Zápory
  • zpracování neodpovída ceně
  • dojezd
Diskuze ke článku
Peppa
K čemu ty kecy o Zátopkovi, Boltovi a i8? To nezažije ani miliontina obyvatel ČR.
Hlavní nevýhoda je malý akumulátor, jehož kapacita se zcela nepochopitelně nezvýšila tak jako u Leafu!
Nissan si myslí, že když v tomto segmentu nemá konkurenci, tak že to někdo bude kupovat se 24kWh? Idioti!
Michal
Jezdim s Evalii uz pres rok a mam najeto malinko pres 10.000km. Tohle auto je pro ridice neuveritelne pohodlne a pro rodinu s detmi a domem uplne idealni. S kocarkem dozadu jenom najedete, zadne skladani. Vejde se do nej temer cokoliv. Da se zapnout vytapeni pomoci aplikace v telefonu nebo naprogramovat casove zapnuti - nikdy nemusim skrabat okna a deti nastupuji do vyhrateho auta. Auto pouzivame jen po meste, takze nam dojezd vyhovuje, nicmene na delsi trate to neni. Vytapeni je pri teplotach pod nulou hodne slabe a kilometry na snehu a protivetru ubyvaji pred ocima. Odhadem je v tomto pripade dojezdnost mensi nez 100km. Jinak obdivuji autora clanku, ktery najel 130km, ja jsem najel nejvice asi 124km a mel sem spocenou pr...
Patrik Svatoš
Patrik Svatoš
Dobrý den, Pavle,

věřte, že i já jsem měl zpocený zadek, ale jsme tady od testování, takže jsem neměl moc na výběr.

FantomasMan
Mal som možnosť vyskúšať tento automobil v rámci 7-dňového testu vo firme. A výsledok ? Toto auto je k ničomu. Nepresvedčilo ako dodávka tak aj ako elektromobil . Kúpa tohto auta sú vyhodené peniaze a zbytočná firemná investícia .

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze