Jednička mezi českými e-shopy i přes rekordní obrat za rok 2019 rozhodně nespí na vavřínech a investuje velké množství prostředků do služeb spojených s doručením zboží. Jedním z takovýchto projektů je i provoz elektrické dodávky Maxus EV80, která rozváží zboží do futuristických Prodejen budoucnosti. Jedná se o bezobslužné prodejny, kde si mohou zákazníci jednoduše a rychle vyzvednout zboží 24/7. V současnosti se nachází tyto prodejny v Praze, a to ve vestibulu metra „B“ Můstek, dále na Praze 3 (Flora) a na ulici Antala Staška v Praze 4.
Proč Alza.cz využívá elektrické dodávky Maxus EV80? A jak jsou s nimi spokojeni?
A jelikož je koncept Prodejen budoucnosti inovativní, rozváží se do něj veškeré zboží elektrododávkou Maxus EV80. V naší reportáži jsme si vyzkoušeli, jak probíhá rozvážení a také jsme zjistili, proč se Alza.cz rozhodla právě pro elektrododávku značky Maxus a z jakého důvodu do těchto prodejen nerozváží zboží konvenčními spalovacími dodávkami.
Během naší reportáže nám byl k dispozici projektový manažer pro elektromobilitu a prodejny budoucnosti Ondřej Hrubeš a také PR specialistka Alza.cz, Kateřina Daňková, kterým jsme položili sérii otázek mezitím, co řidič dodávky rozřazoval pečlivě zabalené balíčky do správných boxů.
Kolik kilometrů se přibližně za den s Maxusem najede?
Zhruba 130 kilometrů, což jsou přibližně dvě kolečka.
Projevuje se na dojezdu markantním způsobem hmotnost a počet naložených balíků?
V podstatě ne, nejvíc jsme měli naložených asi 350 balíků a na dojezdu se to nijak významně neprojevilo.
Jak se na dojezdu podepsaly zimní měsíce?
V zimě se i se zapnutým topením dojezd sníží přibližně o 15 až 20 %.
Pozorujete u elektrododávky nějaké další výhody kromě toho, že neznečišťujete Prahu a ekologického hlediska obecně?
Ano, rozhodně parkování na modrých zónách a tedy i úspora na pokutách, které nám chodily se spalovacími auty takřka při každé vykládce/nakládce (smích). Řidiči jsou také rádi za to, že nemusí řadit.
Proč jste vybrali právě Maxus od společnosti SAIC Motor? Proč ne například Mercedes-Benz eVito nebo Volkswagen e-Crafter?
Maxus vyšel s ohledem na cenu, rychlost nabíjení a dojezd ze srovnání jako jasný vítěz.
Chtěli byste ještě něco dodat?
V současnosti provozujeme jeden Maxus a do budoucna možná přibude další, pravděpodobně trochu menší model od stejného výrobce, kterým bychom rozváželi balíky do AlzaBoxů. Maxus se nám ve finále velmi vyplácí i po finanční stránce. Volkswagen Craftery měly průměrnou spotřebu 13 až 14 litrů na 100 km, měsíčně tak spotřebovaly zhruba 480 litrů nafty, což je při 32 Kč za litr relativně hodně. S Maxusem nabíjíme v podstatě zadarmo.
Po umístění balíků do příslušných schránek jsme nasedli do Maxusu a přesunuli se do Prodejny budoucnosti na ulici Antala Staška. Řidič si pochvaloval hbité zrychlení i tichý chod, přesto jej však podle jeho slov Maxus nepřesvědčil o tom, aby si elektromobil zakoupil i pro osobní použití. Problém údajně vidí v omezeném dojezdu. Naše podrobné dojmy z jízdních vlastností elektrododávky Maxus EV80 si můžete přečíst v samostatné recenzi.
Naši reportáž jsme zakončili návštěvou sídla Alza.cz v Holešovicích, kde jsme se mohli podívat, jak se Maxus nabíjí. Za zprostředkování zajímavých informací děkujeme společnosti Alza.cz i jejím zaměstnancům.
SAIC Motor Maxus EV80
Technické parametry SAIC Motor Maxus EV80 Dodávka
Kompletní specifikaceKonstrukce | dodávka, 5 700 × 1 998 × 2 345 mm, 2 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 100 kW, 136 koní, točivý moment: 320 Nm |
Baterie | 56 kWh (56 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 28 kW, palubní: 7 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | ?, dojezd: 192 km |
Cena od | 1 270 000 Kč |