Chceme nastartovat trh s elektromobily v Česku, říká Alza.cz

Rozhovor
1
Chceme nastartovat trh s elektromobily v Česku, říká Alza.cz
  • U příležitosti zahájení prodeje elektromobilů na e-shopu Alza.cz jsme vyzpovídali jejího zástupce
  • Naše otázky zodpověděl Business Development Director společnosti Alza.cz Jaromír Řánek
  • Elektromobily jsou posledním dílkem ve skládačce, Alza.cz už déle nabízí elektrokola, elektromotorky či elektroboardy
  • Největší český prodejce elektroniky vysvětluje účast na rozvoji elektromobility jako projev společenské odpovědnosti firmy

Jak jsme vás již informovali v našem článku, Alza.cz začala s on-line prodejem elektromobilů. Zatím jsou v nabídce modely značky Tesla, brzy přibudou další.

Martin Pultzner, fDrive.cz: Proč jste zvolili pro zahájení prodeje právě vozy Tesla a ne nějaké dostupnější a levnější elektromobily, kterých už na českém trhu pár je?

Jaromír Řánek, Business Development Director v Alza.cz: Protože vozy Tesla považujeme za etalon a jednoduše řečeno za nejlepší elektromobily na světě. Navíc v České republice nejsou momentálně dostupné, nemůžete si je nikde osobně koupit. Důvod našeho rozhodnutí je koupi našim zákazníkům zjednodušit.

Jaromír Řánek
Jaromír Řánek, Business Development Director společnosti Alza.cz

Mělo by jít o dva konkrétní vozy: nejvyšší specifikaci Modelu X a Model S 75. Proč právě tyto dva a ne třeba Model S P100D?

Těmito pouze začínáme, další modely samozřejmě přijdou. Zvolili jsme vozy, které byly okamžitě skladem.

Proces nákupu tedy bude probíhat tak, že budete mít skladové zásoby již nakonfigurovaných aut a pokud se do nich zákazník trefí, tak dodání proběhne do druhého dne.

Domníváme se, že zvolené konfigurace jsou perfektně vyladěné. Jsou to ty, které se nejvíce prodávají, které jsou pro zákazníka nejzajímavější. Dodání chceme realizovat do druhého dne. Myslíme si, že čekat na dodání auta několik týdnů, měsíců a někdy i let není v 21. století normální, byť je to bohužel případ i právě Tesly, přesněji Modelu 3. Alza.cz staví na tom, že veškeré zboží od nás zákazník obdrží okamžitě. To je jeden z našich pilířů, jedna z našich nejlepších služeb. Není důvod, proč to u automobilů dělat jinak.

Jakým způsobem funguje objednávkový proces? Říkáte, že pracujete se skladovými auty. Já tedy přijdu na Alza.cz, vyberu z těch několika skladových aut, která máte. Neprobíhá tam tedy žádný proces přizpůsobování výbavy. V opačném případě byste museli všechny specifikace ručně zadávat do konfigurátoru Tesly, vozit auta z Rakouska a celé by to trvalo půl roku.

Právě proto chceme perfektně vyladěné konfigurace, o kterých víme, že o ně zákazníci budou mít zájem, nebo že jsou nejprodávanější. Ty chceme mít skladem tak, aby na ně zákazníci nemuseli čekat. Celý projekt uskutečňujeme s přesvědčením, že skladovost a tedy dostupnost vozu takto rychle bude důležitější než to, jestli v autě bude mít zákazník vyhřívanou zadní sedačku. Na druhou stranu chystáme celý balík služeb, které budou prodej auta doprovázet. O těch průběžně budeme dál veřejnost informovat.

Můžete prozradit, jaká výbava vám přišla jako ta důležitá, která v těch skladových vozech je? A která naopak důležitá není?

Takhle to nedokážeme říci, ta kombinace je u každého auta individuální. Jaká bude výbava vozu, nám ale kolikrát určí také to, že chceme proces dodání maximálně zkrátit.

Kolik budete mít skladem kusů obou modelů dohromady při startu prodeje?

Na začátku půjde o jednotky kusů. Další máme objednané a jsou na cestě.

Jednotky kusů i tak mohou dělat pár desítek milionů korun. Jak budou v praxi objednání, platba a dodání vypadat? Já si normálně na Alza.cz přidám auto do košíku, zaplatím platební kartou, kde musím mít dostatečný limit 4 miliony korun, a druhý den mi kurýr to auto přiveze před dům? (smích)

Auto si skutečně nejdříve na Alze přidáte do košíku a provedete objednávku. V určité fázi objednávky se pak daný kus zarezervuje přímo pro Vás a do druhého dne jsme skutečně připraveni auto přivést k Vám domů.

Jak probíhá platba? Neumím si představit, jak tolik peněz vkládám do PayBoxu. (smích)

Primárně převodem z účtu, později i online metodami, které v současné době nabízíme. Dokonce nabídneme i platbu v bitcoinech, což bude celosvětový unikát. Na startu nicméně nebude povolená platební karta, protože většina lidí ani nemá možnost si nastavit tak vysoké limity, aby byla platba realizovatelná. Jen by to komplikovalo situaci. Počítáme s tím, že způsob platby i doručení dojednáme s každým zákazníkem po telefonu.

Zákazníkovi nabídneme, že za něj vyřídíme veškeré papírování a auto přivezeme nejen přímo před jeho dům, ale dokonce „na značkách“. Půjde však o nadstandardní službu.

Předpokládám, že budete prodávat i příslušenství typu nabíjecích kabelů, adaptérů, redukcí, …

Přesně tak. To, co český zákazník bude potřebovat, najde už v základu u vozu, nebo to bude možné přikoupit.

Jak už jsem zmínil, chystáme i balík služeb, který se bude týkat i financování a dalších zajímavých věcí. Ale to zatím nemůžeme úplně odkrývat.

Jaká bude přirážka za ten komfort, že auto obdržím do druhého dne, pokud bych to srovnal s tím, že si ten samý vůz nakonfiguruji u rakouské či německé Tesly?

Minimální. Bude sloužit pouze ke krytí kurzového rizika. Nyní je u nás koupíte dokonce levněji.

Zatím má projekt převážně edukační charakter a tvoří součást našich CSR aktivit (Corporate Social Responsibility, v překladu Firemní společenská odpovědnost, pozn. red.). Neslibujeme si nyní žádné prodejní zázraky.

Takže nemáte ambice, aby přes vás v roce 2017 probíhal největší prodej vozů Tesla v Česku.

Prodejní cíle momentálně považujeme za nedůležité. Chceme hlavně přispět k rozvoji elektromobility v Čechách, a to vytvořením takových podmínek, aby bylo pro zákazníka zakoupení i používání elektromobilu stejně jednoduché jako v případě mobilního telefonu. To pro nás teď znamená víc, než jestli prodáme pět nebo deset vozů za měsíc.

Jaký vlastně nyní má Alza.cz status vůči Tesle? Domlouvali jste se s nějakou z evropských poboček, že si od nich odeberete větší množství vozů, nebo jste se stali nějakým oficiálním či neoficiálním importérem?

Nedisponujeme statusem importéra, neboť Tesla ho standardně neposkytuje nikomu. Spolupracujeme s jedním z dealerů.

Takže on nakupuje auta v Rakousku nebo Německu a přiváží je na váš sklad.

Přesně tak. Nicméně se do budoucna nebráníme jakékoliv formě spolupráce, ať už s dealerem, importérem nebo přímo automobilkou. A nemusí jít jen o Teslu.

Nakousl jste, že se nezastavíte jen u Tesly, ale že hodláte nabídku dál rozšiřovat, např. vozy Volkswagen, BMW a dalšími. Víte výhledově, kdy by mohly ve vaší nabídce objevit?

V rámci našeho celkového projektu elektromobility – a nemusí jít pouze o elektromobily – přijdeme každý měsíc s nějakou zásadní novinkou.

Zákazníkům chceme vše maximálně usnadnit, od koupě vozu přes dobíjení a tarify až po instalaci domácí dobíječky. Domníváme se, že starosti, které jsou dnes s provozováním elektromobilu spojeny, mohou zákazníky odrazovat. Chtěli bychom pomoci tyto překážky odstranit.

Vy se vlastně ocitnete uprostřed konkurenčního boje místních dealerů různých automobilek. Budete možná úspěšnější než oni. Nemáte obavy z jejich eventuálního znepokojení, že narušíte trh a zavedené pořádky?

My se naopak s automobilkami i dealery snažíme najít společnou platformu, abychom elektromobily dostali mezi lidi co nejrychleji. Online prodej aut navíc v Česku zatím není nikterak výrazně rozvinutý. Právě proto do toho vstupujeme

Vzhledem k nákupní ceně tohoto zboží by si něco takového mohl málokterý e-shop dovolit.

Alza nicméně nechce prodávat auta jen tak z rozmaru. Koncept elektromobility, když to řeknu takto vznešeně, jsme začali rozvíjet už před více než rokem, kdy jsme do nabídky zařadili nejrůznější hoverboardy a elektrokola. Máme naplánované i elektromotorky. A auta jsou vlastně tím posledním logickým krokem, který nám v celé té skládačce chyběl. Časem na našem webu tento koncept elektromobility zvýrazníme. Poslední dobou se všude objevují články o tom, které další město zakázalo nebo hodlá zakázat dieselové motory, a to byl poslední impulz, který naše rozhodování urychlil. Chceme zákazníkům pomoci, aby na tuhle situaci, která třeba příští rok může nastat v Praze, byli připravení.

V Praze bych se toho úplně neobával.

Situace kolem dieselových motorů v poslední době v Evropě každopádně houstne. Některé automobilky se už dokonce veřejně vyjádřily, že dieselové motory pro osobní automobily přestanou vyrábět úplně. Zákazy, příkazy a omezení nám nepřijdou jako ideální cesta, kterou by rozvoj elektromobility měl jít. Myslíme si, že klíčové je zákazníkům vše maximálně ulehčit, připravit doprovodné služby a pomoci je edukovat, aby viděli, že elektromobil není jen módní záležitost, ale že je jeho používání jednoduché a také smysluplné, protože může ve finále přinést i úspory. Od toho tady Alza je.

Naše kroky v této oblasti jsou důsledkem toho, jak Alza celkově přistupuje ke společenské odpovědnosti a ekologii. Dobrovolně investujeme v řádu milionů korun ročně jen do ekologie, mohu jmenovat ekologické, plně odbouratelné tašky, vyplňování prázdného místa v balících vzduchovými polštářky, třídění odpadu či zmenšení účtenek. Také veškeré papíry, které Alza generuje, se snažíme snížit na minimum a maximálně podporujeme zaměstnance, aby do práce jezdili na kole.

Běžného člověka odrazuje, že třeba elektrický Golf vyjde o 300 tisíc dráž než srovnatelně výkonný a vybavený spalovací Golf. Evropské státy jdou cestou dotací, ovšem v ČR se o nich víceméně pořád pouze mluví. Plánujete se angažovat i v otázce legislativy?

Jako první krok jsme navázali spolupráci s Asociací pro elektromobilitu České republiky. Ambice, abychom lobbovali za spuštění dotačního programu pro elektromobily, nemáme.

Plánujete nějaké veřejné akce, kde byste lidem ukázali výhody elektromobilů?

Počítáme s testovacími jízdami, aby si potenciální zákazník auto mohl vyzkoušet, osahat a vyhodnotit si, zda mu koupě dává smysl.

Testovací jízdu půjde domluvit přes web?

Testovací jízdu bude možné domluvit telefonicky na čísle 770 103 077.

Nepřemýšlíte o vybudování nabíječek u vašich prodejen, aby si zde mohl zákazník svůj vůz značky Tesla zakoupený od vás nabít?

Po tiskové konferenci spustíme provoz prvních dvou nabíjecích míst pro zákazníky holešovické prodejny Alzy.

Budete je provozovat přímo vy, nebo ve spolupráci s nějakou energetickou společností?

Zatím je budeme provozovat ve vlastní režii, avšak vítáme každou strategickou spolupráci s energetickými společnostmi.

Nabíjení bude pro zákazníky Alzy zdarma?

Ano.

Chtěl byste na závěr rozhovoru něco dodat?

Zní to možná trochu sluníčkářsky, ale když v Norsku celých 40 procent nových automobilů tvoří elektromobily, proč by to nemohlo jít v České republice. Prakticky všichni v Alze žijeme ve městě a nečistý vzduch nás dennodenně dusí. Přejeme si, abychom jednou ve městech dýchali stejný vzduch jako na vesnici. V Alze jsme si vytyčili cíl tomu maximálně přispět.

Děkujeme za rozhovor.

Přepis a editace textu: Ondřej Zástěra

Diskuze ke článku
Zdeněk
V Norsku netvoří 40 % elektromobility vozy značky Tesla ale daleko levnější dotované evropské modely elektro vozů.
Nabývám po přečtení rozhovoru dojmu, že Alze jde jen a pouze o rek-klam a zisk.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze