Martin Pultzner, fdrive.cz: Carsharing re.volt působí na trhu zhruba půl roku. Jaké máte dosavadní poznatky?
Pavel Kuchta, zakladatel a CEO carsharingu re.volt: První měsíc jsme měli dvě auta a poslední tři měsíce jich máme dvacet. Poznatků je mnoho a jsou velmi cenné. Stále nás dokáží některé věci překvapovat. Neustále se proto snažíme provádět optimalizace. V důsledku rostoucího počtu výpůjček například aktuálně řešíme problém, kdy je mnoho aut vybitých, přitom naším cílem je samozřejmě mít jich v provozu co nejvíce.
Zpočátku byl největším otazníkem systém nabíjení, kdy vznikl dojem, že budete autům vyměňovat baterie přímo na ulici. Jaká je praxe?
Možnost výměny baterií se nám nepodařila úplně dobře komunikovat. Pravda je taková, že baterie lze měnit, avšak v depu a nikoliv přímo na místě, kde lidé auto odstaví. V těsných pražských ulicích bychom tím například riskovali, že poškodíme jiná auta. I vlivem vysoké váhy akumulátoru to zkrátka není tak snadné jako třeba vyměnit baterii v dálkovém ovladači. V praxi však zatím nebylo nutné baterie vyměňovat, protože se stíhaly nabíjet. To se nicméně nyní změní, jinak bychom už nedokázali pokrýt zvyšující se potřeby zákazníků.
Kde máte depo?
Na Praze 10 ve Strašnicích, tedy relativně blízko centru, ale i tak nejde o ideální lokalitu a již máme vyhlédnuté místo přímo v centru, které bude v provozu letos. Uživatelé z toho nejsou zrovna dvakrát nadšení, ale jsme nuceni je žádat, aby baterie nevybíjeli pod 30 procent. Servisní technik totiž potřebuje mít rezervu pro odjezd do depa a při stavu nabití baterie pod 20 procent už může docházet k její degradaci a systém tomu zabraňuje omezením rychlosti jízdy.
Do budoucna chceme klientům umožnit vybít baterie úplně do prázdna. Vyvíjíme proto battery booster, který umožní odvoz do depa i zcela vybitému vozidlu. Děláme teprve první krůčky. Víme že v mnoha ohledech musí dojít ke zlepšením.
Nepřemýšleli jste o využití mobilní nabíječky E-MONA od Škody Auto, PRE a DoDo?
Škodovka s námi vede jednání a chce nás za partnery. Její řešení mobilní nabíječky vítáme, určitě jde o přínos elektromobilitě jako takové. Co se ale týká naší služby, hodláme se držet spíše vlastního řešení.
Budou mít časem uživatelé carsharingu re.volt možnost sami nabíjet u standardních nabíječek jako u CAR4WAY, kdy se po dobu nabíjení neúčtuje půjčovné?
Je to v plánu, aktuálně hledáme vhodná nabíjecí místa. Naše řešení s depem je totiž finančně nákladné. Jestli se to ale osvědčí nebo ne, to teď nikdo neví.
Praha oznámila plán přeměnit stanoviště taxi v centru na nabíjecí stanice pro carsharingová auta. Zároveň uvažuje o městském carsharingu. Jedná s vámi?
Praha vypsala tendr. Ten je ale jednostranně mířený na výrobce aut a ne na provozovatele carsharingu, natož na re.volt. Spíše se obáváme, že takto dojde k nezdravému zásahu do přirozeného konkurenčního boje, ale na hodnocení je příliš brzy.
Možnosti dobíjení elektromobilů v centru Prahy jsou každopádně otřesné. Disponujeme čipem PRE, ale 50 procent jejich nabíjecích stanic stojí na soukromém pozemku, kde se musí platit za parkování. 20 procent jejich veřejných nabíječek je pak rozbitých. Máme tak v Praze osvědčená jen dvě místa, kde vozy nabíjet.
Nemáte čip ČEZ? Dle našich zkušeností fungují jejich nabíječky dobře.
Nemáme. Jejich stanice mají zřídkakdy obyčejnou zásuvku. Není to úplně směr, kterým bychom se chtěli vydat, ale samozřejmě se nabízí i tato možnost.
Uspokojíte současnými 20 auty poptávku? Kudy se chcete dál rozvíjet?
Naše současná flotila je spíš taková ochutnávka, aby se zjistilo, jestli budou mít lidé zájem. A mají. Nyní na základě dat vyhodnotíme, kolik a jakých vozidel přikoupit.
Nabídli jsme k zapůjčení i čtyři motorky. Také o ty je velký zájem. Proto na konci března bude k dispozici dalších 20 kusů. V Praze hrozí dopravní zácpa a pozdní příjezd, což motorka efektivně eliminuje tím, že umožní projet až na začátek kolony. Musí ale být příznivé počasí. Přijde nám proto logické dopravní prostředky kombinovat. Chceme se rozvíjet tak, aby člověk cestující po Praze nahlédl do naší mapy a našel ten správný dopravní prostředek pro jeho potřeby.
Jaký je tedy optimální počet vozidel?
Stovky. Vlivem nabíjení trvá nějakou dobu, než se vozidlo vrátí zpátky do provozu. Pro zachování kvality je také nutné třeba mytí. Z toho důvodu je potřeba mít určitou rezervu, protože část flotily v danou chvíli není dostupná zákazníkovi. Dříve jsme uvažovali o 240 autech, ale teď jich zamýšlíme až 350. Časem počítáme s vícesedadlovými i nákladními auty.
Takže re.volt by měl být jakási platforma pro sdílení elektrických vozidel a to, co vidíme dnes, je jen začátek?
Neustále se přizpůsobujeme trhu. Nechceme být ale pouhým agregátorem carsharingu. Chceme mít vlastní flotilu s více druhy dopravních prostředků. Když však vidíme, s jakými problémy se potýká Lime, koloběžky se zrovna nezdají být cestou, kterou bychom chtěli jít.
Jak jste nakousl, před zimou jste do flotily zařadili čtyři motorky. Jaký je o ně zájem ve srovnání s auty?
Načasování nebylo úplně šťastné, ale chtěli jsme v omezeném čase získat aspoň nějaké poznatky. Už teď víme, že by se vyplatilo mít stejný počet motorek jako aut.
Kolik máte průměrně zápůjček třeba za den, týden či měsíc?
Aktuálně analyzujeme určitá data, abychom optimalizovali nabíjecí procesy, ale z těch to není patrné. Jedinou statistikou, kterou v tomto ohledu disponujeme, je ta, že máme celkem 5,5 tisíce uživatelů.
Ani přibližně nevíte? Máte jednu, nebo deset zápůjček denně?
Auta jsou plně využita už teď. Nižší desítky zápůjček má jedno vozidlo, celkově jde tedy o nižší stovky zápůjček denně. Zájem o auta je takový, že se za den takřka vybijí. Nestíháme je nabíjet, aby se v mapě nabízela zákazníkům. Některá tam nejsou proto, že jsou právě vypůjčená, a některá – v současnosti tři – proto, že jsou nabouraná. Někteří si spletou plyn s brzdou a řešení havárie není jen tak.
Nedávno došlo k rozšíření lokalit, kde se vozidla dají zapůjčit a vrátit. V jaké části Prahy je o ně největší zájem?
Statistiky nemáme, ale chceme si je pro interní účely vypracovat.
Rozšíření zóny působnosti vnímáme jako dobrý strategický tah. Naše dřívější aktivity plnily spíše roli reklamy. Lidé mnohdy k našemu „prdítku“ přijeli třeba tramvají nebo vlastním autem a chtěli si ho zkusit. Po rozšíření lokalit, kde působíme, už lidé naši službu využívají za účelem, aby se někam opravdu přepravili, třeba do práce nebo kina.
Plánujete další rozšíření?
Rozhodně nespíme na vavřínech. Pracujeme ale spíše na optimalizaci než na rozšíření. Na Pankráci například není dostatek vozidel. Plánujeme adaptivní tempomaty a placené rezervace. Stává se totiž, že než lidé k autu dojdou, někdo jim s ním ujede.
Jak moc dopředu půjde rezervaci provést?
Jak bude ten který zákazník chtít. Auto si bude moci rezervovat po dobu hodiny nebo celého dne, ale promítne se to do výsledného účtu – nepůjde o jednorázovou platbu. Nějaký čas však budeme hledat ideální cestu.
Velký potenciál vnímám v adaptibilní cenotvorbě, takže když by třeba člověk stál v koloně nebo na semaforu, účtovalo by se mu méně. Chceme taky lidi motivovat, aby využívali našich služeb například při nákupu – při stání po dobu návštěvy obchodu mu nebude účtováno tolik jako za jízdy. Pracujeme také na usnadnění plateb, aby člověk nemusel pokaždé zadávat číslo platební karty, ale platbu jen potvrdil.
Aktuálně zavádíme jinou velkou novinku – re.volt pro firmy. Když posíláte zaměstnance na schůzky po Praze, mít vlastní flotilu se pojí s neadekvátně vysokými náklady, obtížemi při parkování a tak dále. Vaši zaměstnanci tak u nás využijí firemní profil a vy pak jako firma od nás každý měsíc obdržíte finální fakturu.
Uživatelé se ptají, proč mají platit od minuty a ne od ujetého kilometru. Sám jste mluvil o pražských zácpách. Těžko se odhaduje, jestli pojedou půl nebo celou hodinu…
Lidé mohou ujet třeba jen dva kilometry a být v autě dva dny. Mohli bychom oba způsoby účtování kombinovat, ale bylo by to příliš komplikované. I díky Waze lze snadno odhadnout, kde za jakou dobu budou.
Co udělalo nedávné zdražení se zájmem o vaše služby?
Zájem se nesnížil. Registrujeme některé nespokojené reakce, kdy si slušní lidé vyložili zdražení tak, že musí platit za ty méně disciplinované. Pravda je taková, že při tvorbě původního ceníku se nebylo od čeho odrážet. Časem vyšlo najevo, že za dříve daných podmínek absolutně nedokážeme pokrýt náklady, takže tak či tak jednou musely být přehodnoceny.
Nyní se vaše cenová nabídka podobá nabídce společnosti CAR4WAY, která nabízí výrazně větší e-Golfy. Proč by lidé měli preferovat vás?
Volkswagen e-Golf lidé zvolí při jízdě na chatu, kdy vezou celou rodinu a mnohá zavazadla v kufru. V případě re.voltu se bavíme o jízdě na oběd nebo schůzku, tedy o krátké cestě z bodu A do bodu B, kdy nevezete zbytečnou zátěž a navíc bez potíží zaparkujete. Netvrdíme že chceme elektromobily zachránit svět. Ekologie je až sekundární motiv. Hlavní pohnutkou je proměnit cestování v zábavu.
Zmínil jste se, že kvůli neukázněným uživatelům vznikají škody. Jakého prohřešku se lidé nejčastěji dopouští?
I přes upozornění jezdí do úplného vybití baterie. Pak auto nedojede ani k nejbližší nabíječce, takže ho musíme odtáhnout. To je náš nejčastější problém, a proto pracujeme na jeho eliminaci battery boosterem, abychom tak naše uživatele nemuseli nijak omezovat.
Není to tím, že si lidé myslí, že přijedete a vyměníte baterii?
Je to možné. Každý z vlastní zkušenosti asi zná situace, že si ne vždy úplně důkladně přečte, jak kterou službu správně používat. Impulzivně sáhne po zápůjčce a detaily neřeší. Uvědomujeme si, že může jít o nedostatek na naší straně, a mrzí nás, když na to doplatí uživatel. Ačkoliv nás tak odtah vyjde na dva tisíce, lidem účtujeme maximálně tisícovku. Ten postih má mít edukativní charakter.
Začali jste Prahou. Chcete se dál rozvíjet jen tady, nebo koukáte po jiných krajských městech, jako je třeba Brno?
Koukáme po celém světě, kde je ale zapotřebí větších investic. Praha si jednoznačně zaslouží rozšířit flotilu. O Brně chceme vést jednání, podobné jaké teď vedeme v Polsku, Bulharsku či Maďarsku. Tamní úřady by chtěly carsharing začlenit do své dopravní infrastruktury.
Míříte tedy za hranice?
Projekt jsme začali s myšlenkou, že bude globální. Jedině takový směr je udržitelný. Mít auta jen tady, tak nás konkurence převálcuje.
A co Norsko, Dánsko a podobné země, kde jsou lidé elektromobilům více naklonění?
Naše služba by dávala smysl i v Norsku, Lichtenštejnsku, … vlastně všude. Vyhovuje nám ale, když iniciativa vzejde z dané lokality, tedy že nás někdo osloví, namísto abychom jezdili po světě a nabízeli se. Jsou nám příjemnější východní oblasti, kde ještě není cesta tolik prošlapaná.
Děkujeme za rozhovor.
Přepis a editace textu: Ondřej Zástěra