O elektromobilech panuje mezi lidmi velké množství mýtů a k těm nejčastějším patří, že se baterie elektromobilu příliš snadno vybije a automobil pak zůstane stát nepojízdný někde u krajnice. Zkušení uživatelé elektromobilů vám však tuto zkreslenou představu okamžitě vyvrátí a pokusí se vás přesvědčit o neopodstatněnosti této obavy. Pro ojedinělé výjimky, které by snad mohly potvrzovat pravidlo, se nabízí elegantní řešení jménem E-MONA.
Mobilní nabíječka elektromobilů E-MONA
Pro někoho možná na první pohled tajemný název označuje ve skutečnosti mobilní nabíječku elektromobilů. E-MONA je společným projektem společností Škoda Auto DigiLab, PRE a kurýrní služby DoDo. Jedná se o jedinečnou službu v regionu střední a východní Evropy, která dokáže vytáhnout trn z paty všem řidičům elektrických vozidel, kteří se ocitnou bez energie a potřebují prodloužit dojezd svého vozu.
Využití se tedy nabízí nejen v případě elektromobilu „bez šťávy“, ale také například pro provozovatele carsharingových flotil, kteří potřebují, aby jejich auta byla zákazníkům stále k dispozici nabitá a připravená. Mobilní nabíječka E-MONA může sdílená auta rozmístěná různě po městě flexibilně obsloužit bez toho, aby bylo potřeba je svážet někam na centrálu.
My jsme pro vás službu otestovali s redakčním e-Golfem, kde propojení mezi řešením E-MONA a vozidlem probíhalo skrze kabel standardu Mennekes. Velkou výhodu spatřujeme v tom, že díky použití standardních konektorů a adaptérů lze dobíjet všechny běžné typy elektromobilů, a to po přivolání kurýra, který v širším centru Prahy dopraví nabíječku k autu přibližně do 30 minut. Samotné zapojení nabíjecího kabelu již můžete nechat na odborně vyškoleném kurýrovi, který automobil připojí a domluví se s vámi na času ukončení nabíjení.
Díky velikosti nabíječky E-MONA ji lze nechat umístěnou na parkovišti vedle automobilu nebo na chodníku, kde nikomu nepřekáží, tak jako v našem případě. Při manipulaci s nabíječkou pomáhá kurýrovi malý elektrický motor v předním kole, který umožňuje snadno a přesně zajet na vybrané místo. Obdobně jako při klasickém nabíjení, ani zde nemůže dojít k tomu, že by někdo vytáhl nabíjecí kabel z automobilu nebo z nabíječky. Během necelé hodiny a půl se dojezd redakčního automobilu zvýšil o 25 kilometrů, které by v případě dobíjení zcela vybité baterie s přehledem postačily k navštívení nabíjecí stanice.
Uvnitř kvádru se nachází 14 bateriových článků GreenPack o kapacitě 1,4 kWh, které je možné po vybití vyjmout a samostatně nabíjet v docích. Díky tomu lze mobilní stanici ihned znovu použít, takže se může vydat na cestu nabít další elektromobil. První generace s hmotností více než 150 kg nabízí kapacitu 16,8 kWh. Přečerpání energie lze do běžného typu elektromobilu provést za čtyři hodiny, a to až na úroveň 80 procent dobití. Ve vývoji je však již druhá generace nabíječky E-MONA, která bude vybavena stejnosměrným DC dobíjením a vyšší kapacitou. Dobíjení automobilu by tak mělo probíhat řádově čtyřikrát rychleji.
Při konstruování nabíječky E-MONa bylo myšleno i na bezpečnost samotného kurýra, který dopraví E-MONU na elektrokole vybaveném speciálním úchytným systémem. Navíc má E-MONA vlastní kotoučové brzdy, které umí automaticky přibržďovat při jízdě z kopce, takže je provoz 150kilového vozíku maximálně bezpečný.
Momentálně je E-MONA provozována v pilotní fázi. Po vyhodnocení pilotního provozu ve spolupráci s carsharingovými společnostmi se uvažuje o zpřístupnění služby široké veřejnosti.
A jak komentují projekt E-MONA zástupci firem, které za ním stojí?
Jarmila Plachá, Managing Director Škoda Auto DigiLab:
„Škoda Auto DigiLab představuje mozek projektu, PRE mu dodává energii a DoDo představuje jeho svaly. Dostatek dostupných nabíjecích stanic je pro současné i budoucí majitele elektromobilů velmi důležité téma. Mobilní nabíjecí stanice je jedním z řešení pro situace, kdy jsou akumulátory v elektromobilu na kritické hranici a majitel nemá ve svém okolí možnost zajistit dobití. Proto se tomuto tématu věnujeme ještě před tím, než Škoda Auto uvede v tomto roce své první elektrické modely. Projekt E-MONA je ideálním řešením hlavně pro městský provoz, kde je limitovaný prostor pro odtah vozidla, jehož baterie se vybila.“
Martin Marek, zástupce logistického startupu DoDo:
„Každý kurýr společnosti DoDo projde odborným školením, během něhož si osvojí všechny znalosti potřebné k dobíjení elektromobilů, abychom mohli od začátku poskytovat služby nejvyšší kvality. Bezpečnost v silničním provozu je pro nás priorita – mobilní nabíječka E-MONA má vlastní kotoučové brzdy. Ty umí automaticky dobrzďovat při jízdě z kopce a může je ovládat i sám kurýr.
Do budoucna chceme garantovat dojezd do 30 minut z centrály v Jungmannově ulici k cílovému autu. Mobilní nabíjecí stanice E-MONA je umístěná na podvozku s velkými koly, díky kterým má slušné manévrovací schopnosti. Většina běžných elektrických kol vyvine dostatek síly na to, aby zajistila bezpečný provoz služby E-MONA a včasný dojezd k zákazníkovi.“
Jan Šťáhlavský, manažer strategických projektů PRE:
„PRE jako partner ve službě E-MONA zajištuje zázemí v Centru Služeb PRE v Jungmannově ulici. V tomto zázemí se bateriové články dobíjejí ekologickým proudem od společnosti PRE, který pochází z obnovitelných zdrojů energie. PRE, které je provozovatelem veřejné dobíjecí sítě, chápe službu E-MONA jako asistenční službu a zároveň doplněk dobíjecí infrastruktury v centru města. Proto je i zázemí tak situováno, aby garantovaný 30minutový dojezd pokryl centrum Prahy. Pilotní fázi služby E-MONA chápeme jako první krok tohoto druhu řešení dobíjení elektromobilů.“