Pro majitele elektromobilů je nabíjení vozidla každodenní rutinou a nejspíše je nic nepřekvapí. Jenže pro běžné smrtelníky, kteří se rozhodnou si elektromobil pouze půjčit, aby si ho osobně vyzkoušeli, to může být trnitá cesta. Různé druhy nabíjecích standardů a různé čipy pro aktivaci nabíjení – to je jen začátek problémů, které vás mohou potkat. Ale nebojte se, ve finále to není nic složitého.
Nabíjíme elektromobil: rychlonabíjecí stanice PRE
Dnes se společně podíváme na to, jak nabíjet na rychlonabíjecích stanicích PRE. Rychlonabíjecí stanici PRE najdete například v Praze v prodejně IKEA na Černém Mostě. Abyste zde mohli nabíjet, budete potřebovat čip nebo chytrý telefon. Jak si čip zařídit, to jsme radili v minulém díle našeho seriálu.
Na této nabíjecí stanici najdete dva rychlonabíjecí standardy a jeden pomalý. Rychlonabíjecí standardy jsou CHAdeMO a CCS Combo. Zatímco prvně jmenovaný využívají asijské elektromobily, tedy například Nissan Leaf, tak CCS Combo vyžaduje například Volkswagen e-Golf či BMW i3.
Rychlonabíjecí standard vám auto nabije z 0 do 80 procent zhruba za půl hodiny. Záleží na vašem autě a velikosti baterie. Naopak nabíjení skrz Mennekes je otázkou 2 až 4 hodin, opět dle typu vozidla – v případě Tesly to trvá i déle. Chcete-li při nabíjení Tesly využít rychlonabíjecí standard CHAdeMO, pak musíte mít redukci.
Postup pro nabíjení vozidla je poté jednoduchý. Stačí přiložit identifikační čip na černé pole, zasunout nabíjecí konektor do vozidla a zmáčknout tlačítko Start, které je umístěné na nabíjecí stanici. Je dobré si posléze u automobilu ověřit, zda se skutečně nabíjí. Každý vůz má nějakou formu signalizace. V případě, že chcete využít pouze jednorázové nabíjení, použijete chytrý telefon, načtete QR kód na nabíjecí stanici, zadáte informace o vaší kartě a nabíjíte.