Audi Q8
test

Audi Q8

Zaostřeno na technologie
1
  • Vlajkové SUV automobilky Audi startuje na ceně 1,9 milionů korun
  • Líbilo se nám noční vidění a chytrý adaptivní tempomat
  • Q8 používá podobně jako třeba A8 mild-hybridní pohonnou jednotku
  • Momentálně Audi Q8 pořídíte pouze s třílitrovým naftovým šestiválcem

Proti BMW X6 či Mercedesu GLE Coupé automobilka Audi až donedávna nic ve svém repertoáru neměla. Můžeme Audi Q8 brát jako pokus zlákat zákazníky, kteří mají rádi podobný typ karosérie, na svojí stranu. Možná Audi jen chtělo nabídnout něco těm, pro které je Audi Q7 málo luxusní. Jistě vám mohu říci jen to, že Audi Q8 na našich silnicích nepřehlédnete.

Audi Q8 – test

Jeho design táhne. Okolo jdoucí lidé zírají na novou masku singleframe, která má šest vertikálních chromovaných lamel, mezi které se vešlo i pár senzorů. Nově nemá tvar šestiúhelníku, ale osmiúhelníku. Dokonce se mi stalo, že se pár kolemjdoucích šlo podívat i na záď, aby zjistili, o jaký model z dílny Audi jde. Když se koukáte právě na zadní stranu Q8ky, tak vidíte vytáhnuté boky, které odkazují na historické modely quattro. Původ u Audi nezapřou ani klasické zadní světlomety, kdy ten levý je s pravým spojený, stejně jako dvě falešné koncovky výfuku.

V Audi šli na vše tak trošku jinak. Záď u Audi Q8 není tak strmá a ostře řezaná jako v případě Mercedesu GLE Coupé či BMW X6. A mě se to tak i líbí více. Audi Q8 dle mého po designové stránce spojuje mohutnost a elegantnost, ale i sportovnost. Nové SUV s logem Audi na kapotě táhne, a to i v námi testovaném laku, který přeci jen není tak atraktivní jako ten oranžový, do kterého Audi obléká většinu kusů sloužících pro marketing. Z designové stránky nelze pominout ještě doslova obří 22palcová kola a přepracovaný design světlometů.

Jestli jste už seděli například v novém Audi A8 nebo Audi A6, tak se budete cítit v Audi Q8 jako doma: k dispozici máte dva displeje na středovém panelu a virtual cockpit před volantem. Vrchní displej o velikosti 10,1 palců se stará o infotainment, zatímco ten spodní 8,6palcový o klimatizační podmínky. Oba displeje spolu umí i spolupracovat, kdy například při zadávání cílové adresy pro účel navigace můžete jednotlivé znaky malovat na spodní displej.

Virtual cockpit možná už dnes není nejmodernější řešení, ale stále jde o spolehlivou a především jednoduchou klasiku. Zpracování je na skvělé úrovní, podobně jako výbava, kterou si můžete do Audi Q8 pořídit. Je libo klimatizovaná, vyhřívaná a masážní sedadla? Můžete je zde mít, podobně jako příplatkovou reprosoustavu Bang & Olufsen, která má ve vrcholné verzi 23 reproduktorů a nabízí zvuk ve formátu 3D.

Technologie: stále v popředí

Ale pojďme na silnici, kde se Audi Q8 cítí jako doma. Jakmile vyjedete na rušnější silnici, hned můžete zapnout tempomat, který se vám nejenom v Praze bude hodit. Především v dopravní zácpě ho budete milovat. Auto samo zastaví a do dvou sekund se i samo rozjede. Další příjemností je automatické čtení dopravních značek a čerpání dat z mapových podkladů. To si tak jedete na dálnici 130 km/h, pomalu se blížíte do místa, kde je rychlost snížená na 110 km/h, auto vše pozná a na head-up displeji i virtual cockpitu vám v zeleném kroužku vykreslí rychlost, která bude následovat, načež vůz sám sníží rychlost. Jakmile úsek se sníženou rychlostí skončí, Audi opět samo zrychlí na 130 km/h.

Tento systém funguje nejenom na dálnici, ale i na rychlostní komunikaci. Audi Q8 sníží rychlost před vesnicí, kruhovým objezdem i velkou zatáčkou. Jde o podobný systém, který umí Audi A7, Audi A8, Volkswagen Arteon či Mercedes třídy S. Do Audi si však můžete pořídit i asistenta hospodárné jízdy. Ten vám nejenom pomocí znaku na head-up displeji a na virtual cockpitu, ale také zavibrováním plynového pedálu dá najevo, že je čas pustit plyn, třeba z důvodu nutnosti brzdit před zatáčkou nebo městem. Audi Q8 umí také plachtit a dokonce i zcela vypnout motor, a to již při 22 km/h.

Audi Q8

Noční vidění si odbylo premiéru ve Volkswagenu Touareg a k dispozici je nyní i v koncernovém sourozenci Q8. Donedávna jsem si myslel, že jde o systém, který nemá moc smysl, ale změnil jsem názor. Dle automobilky systém monitoruje lidi a zvěř až na 300 metrů a mě nezbývá než tomu věřit. Jejich orámečkování se mi na displeji před volantem ukazovalo daleko dříve, než jsem byl schopen za čelním sklem něco vidět. V kombinaci s LED světlomety Matrix HD je radost cestovat v noci.

V rychlosti ještě zmíním, že spolehnout se můžete na parkovací kamery, které vám obraz auta a jeho okolí poskládají do reálného 3D pohledu. Parkovaní by tak už neměl být problém. Stejně tak nemusíte do auta nosit nabíjecí kabely pro váš chytrý telefon, tedy pokud ten váš podporuje bezdrátové nabíjení. Jediné, pro co kabel potřebujete, je CarPlay či Android Auto.

Jízdní vlastnosti: sportovnější pohodář

Audi Q8 si momentálně pořídíte pouze s jedním jediným motorem. Naftový třílitrový vidlicový šestiválec dávající 286 koní a 600 Nm točivého momentu ale nemá s dynamikou problém. Motor je však poměrně udušený, a to především v prvních vteřinách, kdy sešlápnete plynový pedál – reakce na plyn má až nečekanou prodlevu. Není to problém výkonu, ale s velkou pravděpodobností nové metodiky měření emisí WLTP.

Samozřejmostí je pohon všech kol, na které jde výkon přes osmistupňovou automatickou převodovku. Vzduchový podvozek mi pocitově nepřišel tak komfortně naladěný jako například ve Volkswagenu Touareg. Možná i proto, že Audi Q8 má být přeci jen více sportovněji zaměřené auto. Ochota zatáčet je na takto velké auto skvělá a ani spotřeba vás trápit nebude. V klidu se dá jezdit mezi 7–8 litry na sto. Nejspíš tomu přispívá i mild-hybridní technologie, kterou po vzoru A8 využívá i vlajkové SUV Audi.