Audi zahajuje modelovou ofenzívu a na český trh postupně uvádí nejenom Audi Q8, ale také Audi A6. V obou novinkách v krátkých variantách jsme se svezli, a tak přinášíme naše první dojmy přímo z Ingolstadtu.
Pojďme se nejdříve podívat na Audi Q8. Přiznám se, že SUV modely nepatří mezi mé oblíbené. Osobně nechápu jejich popularitu a vidím spíše jejich negativa než pozitiva. Ale to je vlastně úplně jedno. O mě tady nejde. Jde především o Audi Q8. Model, který vstupuje do zcela nového segmentu, kde Audi ještě nebylo. Sportovní SUV kupé, které by mělo jít po krku například BMW X6.
Designově se mi Audi Q8 libí. Zcela nové jsou světlomety. Maska chladiče, které Audi obvykle říká Single Frame, se u novinky nazývá Oktagon Grill. Přesně mezi mřížkami je ukrytý nejen radar, ale také laser. Po otevření dveří zjistíte, že všechna okénka jsou bezrámová. Zamrzí že Audi přechází na nový designový směr, a tak ani Q8ka už nemá v zadním nárazníku výfuky, ale jen záslepky, a to ve všech motorizacích.
A jak jezdí? I přes svoje velké rozměry a nemalou hmotnost zvládala Q8ka na silnicích kolem golfového resortu Albatross kroužit nad očekávání, a to i přesto, že místní okresní silnice nejsou pro velká SUV to pravé ořechové. Své k tomu může říci i systém natáčení zadních kol. Když zvolníte, auto je plavné, ale pořád musíme počítat s jiným nakláněním a fungováním vzduchového podvozku než například u BMW řady 7. Tím však nechci říci, že by jízda nebyla komfortní. Nekomfortní v určitých chvílích může být spíše prodleva při sešlápnutí plynového pedálu. Ani sportovní režim tento „problém“ o mnoho nezlepšil. Je potřeba s tím kalkulovat především při přejíždění křižovatek. Na kvalitních silnicích si dokáži cestování s tímto (v dobrém slova smyslu) mastodontem opravdu představit, a to i na 22palcových kolech.
Audi Q8 - první dojmy
Naftový šestiválec o výkonu 286 koní je taková zlatá střední cesta. Ve chvíli, kdy do auta posadíte čtyři lidi a něco budete mít v kufru, bych do méně výkonného motoru nešel. Mluvím o tom, protože příští rok dorazí i naftový šestiválec s výkonem 231 koní. Naopak mě potěšilo odhlučnění. Ve chvíli, kdy nejezdíte po cestě, kde je děr jak ve fotbalové síti, neuslyšíte žádné nepříjemné zvuky.
Potěší LED světlomety ve standardní výbavě, stejně jako pohon všech kol. Audi Q8 je prvním modelem automobilky, kde najdete sportovní sedadla, která však mají funkci vyhřívání i klimatizování. Ve všech ostatních modelech jdou tyto funkce kombinovat pouze s klasickými sedadly, nikoli sportovními. Q7ku můžete mít i na vzduchovém podvozku, kdy rozptyl světlé výšky činí 105 milimetrů. V případě potřeby si Q8ka umí „lehnout“ o 55 milimetrů níže, ale zároveň jít i o 50 milimetrů výše. Cena Audi Q8 startuje na 1 945 900 Kč.
Interiér se v Audi Q8 i A6 nese ve stejném duchu jako v Audi A8, tedy s trochou nadsázky „displej kam se podíváš“. K dispozici je samozřejmě i virtual cockpit. Jak celá skladba několika displejů funguje jsme podrobně testovali v Audi A8. Systém Audi se mi líbí, minimálně virtual cockpit je záležitost, kterou nikdo ještě nepřekonal. Skvělá je i haptická odezva na displeji infotainmentu. Jestli nesnášíte dotykové ovládání, ale nemáte na výběr, zkuste právě nějaký nový model od Audi. Bude se vám to líbit.
A jak se mi jezdilo s Audi A6? Už výše jsem prozradil, že k SUV modelům jsem si velkou lásku nenašel. Jedná se mi především o jízdní vlastnosti. V tomto ohledu se mi Audi A6 líbilo více. Pod kapotou jsme měli stejnou motorizaci, tedy naftový šestiválec s výkonem 286 koní.
Stejná cesta, stejný motor, jen jiné auto. Jeden by si řekl, že se nic moc nezmění, ale opak je pravdou. Audi A6 mi přišla pohodlnější i jistější. Lépe jsem se cítil nejen za volantem, ale také na zadní sedačce. Žádné rázy od kol, žádné velké náklony., nic. Designově se mi vždycky více líbilo provedení Avant, ale to je věc osobního vkusu. Každopádně obě novinky jsou jako stvořené pro polykání dálničních kilometrů. Pro okresní silnice najdeme v repertoáru Audi jiné modely.
Sériově se do Audi A6 dodává navigační systém MMI Navigation, na přání je k dispozici vrcholný systém MMI Navigation plus. Základem obou systémů je nejnovější generace modulární platformy pro informační a zábavní systémy MIB 2+. Systém MMI Navigation plus zahrnuje mimo jiné modul pro přenos dat Audi connect, který je kompatibilní s rychlým standardem LTE Advanced (nutno vložit vlastní SIM).
Samozřejmě ani v jednom modelu nechybí řada asistenčních systémů. Audi A6 jich má hned 39. Za novými asistenčními systémy v modelu Audi A6 stojí portfolio senzorů, které se svými vlastnostmi vzájemně doplňují. Maximální bezpečnost systémů zajišťuje koncept redundantní činnosti senzorů. Velkou inovací je laserový skener. Auto je vybaveno celkem 24 senzory, přesněji:
- jedním laserovým skenerem na přídi
- čtyřmi radarovými senzory se středním dosahem na rozích
- jednou infračervenou kamerou na přídi
- jednou přední kamerou na horním okraji čelního okna
- čtyřmi kamerami na přídi, zádi a vnějších zpětných zrcátkách
- dvanácti ultrazvukovými senzory na přídi, bocích a zádi
Všechny motory v novém modelu A6 jsou sériově vybaveny novou technikou částečně hybridního pohonu MHEV. Audi tak po modelech A8 a A7 kompletně elektrifikuje další modelovou řadu. Všechny verze s agregáty V6 mají hlavní elektrickou síť s napětím 48 V. Jejím srdcem je od klikového hřídele řemenem poháněný generátor s funkcí spouštěče BAS (Belt Alternator Starter). Při zpomalování dosahuje BAS rekuperačního výkonu až 12 kW, jímž je nabíjen samostatný lithium-iontový akumulátor s kapacitou 10 Ah uložený v zadní části vozu.
Na nějaké větší hodnocení si budeme muset počkat na plnohodnotný redakční test, ale už teď můžeme říci, že jak na Audi Q8, tak i na Audi A6 se těšíme. Rozhodně mají co nabídnout.