Musím se přiznat, že zvýšené provedení Audi A6 bylo mým snem již před 20 lety, kdy jsem na silnici spatřil jeho první generaci. Až nyní jsem ale dostal tu čest usednout za volant její už čtvrté generace, takže o to více jsem se těšil. Zvolený naftový třílitr se šesti válci působil příjemně a jeho výkon 210 kW je za mě tak akorát. Po vizuální stránce mě testovaný kousek okouzlil do takové míry, že o případné koupi bych asi příliš dlouho neváhal. Jenže pak jsem se podíval do specifikace testované verze a najednou mi došlo, že kdo nemá rád příplatky, Audi A6 Allroad rozhodně takto vypadat nebude. Tak třeba černý lak Mythos vyšel na 36 tisíc Kč a příplatková 19" litá kola s 10 paprsky Dynamik stojí 33 tisíc korun. Dokonce i zatmavená boční okna, která jsou pro mě tak trošku samozřejmostí, stála v tomto případě skoro 14 tisíc korun.
Technické parametry Audi A6 (2018) 50 TDI
Kompletní specifikaceKonstrukce | kombi, 4 951 × 1 902 × 1 542 mm, 2 020 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/nafta), hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 210 kW, 286 koní, točivý moment: 620 Nm |
Baterie | ? |
Nabíjení | |
Spotřeba | Kombinovaná: ? l / 100 km |
Cena od | 1 894 900 Kč |
Dopředu je tak nutno počítat s tím, že model A6 vám nedá nic zadarmo, a to ani v případě, že sáhnete po „lépe“ vybaveném stupni Allroad, který některé prvky výbavy přidává automaticky. V kabině vozu je u stávající generace kladen velký důraz na minimalismus ovládacích prvků v kombinaci s velkými obrazovkami. Proto asi nepřekvapí, že vše je ovládáno dotykem a standardní výbavou by se měl stát hadřík z mikrovlákna. Ten využijete prakticky každý den, jelikož náchylností na otisky prstů (a další nečistoty) obě obrazovky vynikají. Ocenit musím alespoň fakt, že hlasitost rádia se stále koriguje skrze klasický otočný ovladač. V tomto ohledu se Audi nenechalo strhnout koncernovou politikou Volkswagenu, za což klobouk dolů.
Abych ale jen nekritizoval, obě dotykové obrazovky u středového panelu nabízejí extra jemné rozlišení, rychlé reakce na dotyk a haptická zpětná vazba také není k zahození. Dost se mi zamlouval (opět příplatkový) systém Audi Virtual Cockpit plus, díky němuž jsem měl přehled o tom, jaká je teplota vody, oleje a při nočních jízdách se dala palubní deska přepnout na noční tmavý režim. Co se týče prostoru pro posádku, je to právě model A6, na který se ještě v minulé generaci hrnula kritika kvůli malému místu pro nohy cestujících vzadu. U testované novinky je již situace o něco lepší, ale stále se nemohu zbavit dojmu, že by to šlo ještě o kousek lépe. Vpředu je totiž prostoru královsky a také zavazadelník o objemu 568 litrů neudělá ostudu. Jakmile ale dozadu posadíte dvě 180 cm vysoké cestující s robustnější stavbou těla, najednou je znát, že zde sedí na hranici svého přijatelného komfortu a lepším hostitelem by pro ně byla řada A8.
Jak jste si mnozí všimli, Audi přešlo před pár lety na číselné označení motorizací a mnou testované provedení 50 TDI dostalo do vínku 3litrový vznětový šestiválec naladěný na 210 kW. Motor je vybaven 48V mild-hybridní technologií. Kdo by chtěl ještě více, musel by sáhnout po vrcholné variantě 55 TDI. „Padesátka“ je nicméně nejlevnější cestou, jak získat Audi s tradičním pohonem Quattro. Standardem je také osmistupňová převodovka Tiptronic, která na všechna čtyři kola posílá nejvyšší točivý moment 620 Nm. Trošku jsem se bál celkového sladění motoru s převodovkou, ale od počátku vše fungovalo na jedničku. Později jsem ale našel výtku související se samotnou mild-hybridní výpomocí. Rukama mi totiž prošlo i konkurenční BMW řady 5, u nějž jsem byl mile překvapen v tom, jak moc chytře je jeho převodovka naladěna a ví, kdy přesně má vyřadit na neutrál.
Jenže Audi A6 Allroad 50 TDI jako by nevědělo, co je to plachtění a jen minimálně se stávalo, že by se za jízdy motor pokusil o vyřazení. A zatímco BMW bylo schopno vyřazovat jednotlivé rychlostní stupně prakticky kdekoliv a v jakékoliv rychlosti, Audi mělo svou hlavu a převodovka vyřadila vlastně až ve chvíli, kdy jsem s vozem jel z prudkého kopce a před vozem bylo alespoň na 40 metrů prázdno. To se mi moc nelíbilo a projevilo se to na průměrné spotřebě. Ne, že by naftový třílitr byl nějak přehnaně „užraný“, ale za mě je po ujetí 900 km průměrná spotřeba 7,1 litru prostě moc. S autem jsem přitom nejezdil na hranici jeho možností, spíše jsem se snažil o to, abych se choval jako jeho běžný řidič myslící tak trošku na úspornější jízdu. I když ale budete po voze chtít nejvíce co dokáže, průměr se nepřehoupne přes 10 litrů na 100 km, což je na druhou stranu velmi příznivá hodnota.
A bude to právě převodovka, která nejspíše může za další neduh. Tím je neochota motoru zrychlit z nízkých rychlostí při tzv. kickdownu. Stačilo se rozjet z křižovatky trochu prudčeji a v ten moment bylo znát, že převodovka si s velkým návalem točivého momentu neví rady a začíná ho dávkovat trhaně. Tím však veškerá negativa a připomínky končí – musím uznat, že jinak se jedná o nadmíru skvěle jezdící a komfortní vůz. Adaptivní podvozek s možností úpravy světlé výšky pomůže při jízdě v horším terénu a poctivý pohon všech kol vás nenechá na holičkách. Jen je potřeba myslet na vhodné obutí, kdy to silniční vás bude při případných hrátkách v terénu značně limitovat. Ocenit musím také akustický komfort na palubě, kdy je celý podvozek příkladně odhlučněn a ani při přejezdu ostřejší nerovnosti se do kabiny nedostal žádný „kopanec“.
Audi A6 Allroad 50 TDI je specifickým rodinným kombi, které má pořád některé kompromisy. Kdo je však bude ochoten přejít a hledá vůz s nadmíru příjemným podvozkem, solidní výbavou a úsporným naftovým šestiválcem, mohla by to být velmi dobrá volba. Jen se připravte na to, že pokud chcete vyšperkovaný kousek s charismatickým vzhledem a luxusní výbavou, výsledná cena může poskočit klidně o další milion korun. To je však problém snad celého prémiového segmentu, a tak je otázkou, do jaké míry se to dá Audi vyčítat.
Foto: Roman Havlín