Zásadní kouzla v BMW 540i xDrive Touring provádí mild-hybridní systém, kterým teď BMW vybavuje takřka každý nový model bez ohledu na to, jaký motor má zrovna pod kapotou. Možná se to nezdá, ale i přes výkon 333 koní a pohon všech kol umí vůz jezdit za 7 litrů na 100 km! Stačí se přitom jen trošku krotit při používání plynového pedálu a využívat jízdní režim Eco Pro. V něm je vůz přiměřeně utlumený, avšak stále mu nedělá problém v případě potřeby vyrazit hbitě vpřed a na silnici smáznout téměř všechny. Mild-hybridní systém navíc přidává dalších 11 koní výkonu, avšak pouze v případě, když pedál plynu prošlápnete nadoraz přes pojistku.
Technické parametry BMW 5 540i
Kompletní specifikaceKonstrukce | kombi, 4 963 × 1 868 × 1 498 mm, 1 925 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 245 kW, 333 koní, točivý moment: 450 Nm |
Baterie | ? |
Nabíjení | |
Spotřeba | Kombinovaná: ? l / 100 km |
Cena od | 1 972 700 Kč |
Teprve tehdy se z na pohled klidného rodinného kombi stane dravec, který si jde za dosažením nejvyšší maximální rychlosti 250 km/h skoro až dech beroucím tempem. Člověk by nevěřil, co zde 333 koní dokáže. I ve sportovním režimu vůz navíc nechce příliš mnoho benzinu a vystačí si s odběrem okolo 10 litrů na 100 km. Přítomnost mild-hybridní techniky pak řidič pozná takřka vždy, když zvolí režim Eco Pro a pustí pedál plynu. V ten okamžik vůz vyřadí na neutrál a velké BMW začne „plachtit“ bez ohledu na to, kolik právě jedete (i nad hranicí 200 km/h). Zkrátka žádná omezení, vše je zde podřízeno řidiči a jeho pocitu z jízdy.
Součástí techniky je i systém start-stop, který ale v tomto případě nejde deaktivovat. Vůz tak vypíná motor kdy jen to jde. Když ale zvolíte režim Sport Plus, kdy se pohonné ústrojí chová agilněji, motor sám od sebe začne včas podřazovat a zároveň se omezuje funkce systému start-stop jen na nejnutnější situace (například dopravní zácpa).
S volbou mild-hybridní varianty 540i dostane zákazník i automaticky pohon všech kol xDrive, který ještě umocní zážitek z jízdy. Vůz byl s jeho přítomností mnohem agilnější v zatáčkách a skrze obě nápravy dává vědět, co se právě děje pod koly. Díky tomu řidič přesně ví, kde se nachází limit podvozku a co si ještě může dovolit. Perfektně sladěný 8stupňový automat ZF s možností řazení pádly pod volantem pak přidával na jízdním komfortu. Převodovka odváděla svou práci na jedničku a nikdy zbytečně neváhá s tím, jakou rychlost zvolit.
Instalovaná mild-hybridní technika s 48V sítí pak pomáhá i při brzdění, kdy systém do malého akumulátoru sbírá přebytečnou energii a následně vozu pomůže například při rozjezdu do kopce. V ten moment se na palubní desce před řidičem objeví hláška „e-boost“ a je znát, že dodatečných 11 koní výkonu se společně s 333 koňmi snaží, aby se vůz co nejrychleji dostal z místa, na kterém má zrovna problémy. Člověk se pak musí ptát, má toto auto nějaké nedostatky? Upřímně, nemá... Každý vůz si z mého pohledu vždy odnesl nějaké to „ale“, jenže v případě BMW s plnotučným benzinovým šestiválcem, který konzumuje tolik, co o dva válce a jeden litr menší motor, se toho moc vytknout nedá. Vůz mi poskytl po celý týden testování příkladný jízdní komfort, zábavu za volantem a nechyběl dostačující výkon dostupný na požádání.
Možná snad jen neskutečně dlouhý katalog příplatkové výbavy by někomu mohl způsobit vrásky na čele. Třeba námi testovaný vůz měl v sobě ukryté příplatky za více než jeden milion korun. Na druhou stranu, třeba za laserové hlavní světlomety Matrix LED bychom si určitě připlatili. Jejich dosvit je neskutečný a technika vykrývání překážek před vozem nikdy neudělala chybu, což se ani v prémiovém segmentu moc často nevídá. S volbou ultrarychlé a přitom nenápadné verze 540i xDrive si kupujete něco, co se vás nesnaží sedřít z kůže ani v případě, že se rozhodnete pro pořádně dynamické svezení.
Mild-hybridní technika navíc umí různá kouzla – dává je přitom na obdiv tak nějak nenuceně a nenápadně. Mně se to moc líbí a BMW 540i xDrive Touring je příkladem toho, že vysoce výkonné kombi ještě nemusí nutně znamenat časté návštěvy čerpací stanice. A jen tak pro zajímavost, na plnou nádrž se dá ujet okolo 650 km, přičemž snaživí jedinci by se mohli dostat i na číslovku začínající sedmičkou.
Foto: Roman Havlín, fDrive.cz