Technologie v autech: ESP

Technologie v autech: ESP
  • „Electronic Stabilisation System“ je nejlepším přítelem v krizových situacích
  • Od roku 2011 musí systémem disponovat každé homologované auto v EU

V dnešním díle našeho seriálu se podíváme na další elektronicky systém, který pracuje ve vašich vozech. Jeho celý název je v překladu Elektronický Stabilizační Systém, zkráceně tedy ESP. Jak funguje a v čem nám pomáhá?

Jak je již z názvu patné, ESP se snaží stabilizovat vaše vozidlo tak, aby v kritických momentech nedošlo ke smyku či dokonce k převrácení auta. Jedná se o jeden z nejstarších používaných systému v našich vozidlech. Pokud elektronika vyhodnotí, že se automobil dostává do kritické situace, pak zbystří a díky zásahům do chodu převodovky, brzd, řízení a motoru vozidlo stabilizuje. Ke své dobré funkci ESP používá svého sourozence, kterého znáte pod pojmem ABS (Anti-lock Braking System).

Elektronika vyhodnocuje situaci 30× častěji než řidič a je vždy připravena zasáhnout a pomoci. V dnešní době si její přítomnost skoro ani neuvědomujeme, ale jde o velmi důležitého pracanta. Nevěříte? Ze statistiky vyplývá, že kdyby byly všechny automobily vybaveny systémem ESP, eliminovala by se celá desetina dopravních nehod. To by v Česku znamenalo o více než 10 tisíc dopravních nehod ročně méně.

Tip: Dalším velkým pomocníkem v případě nehody bývá často i kamera v autě. Ta může pomoci s objasněním, jak nehoda vznikla a proběhla. Vyhnete se tak mnoha sporům a celou i tak stresující situaci si usnadníte.

Nejdříve se však podíváme na historii. Prvním automobilem, který ESP nabízel, byla v roce 1995 nová generace Mercedesu E. Pro plošnější využití tohoto systému byla ale tehdy jeho cena příliš vysoká a zůstával doménou nejdražších a nejluxusnějších limuzín. Nejvíce se o vývoj zasloužila společnost Bosch. Postupně se ESP dostávalo i do dalších automobilů, ale segment nižší třídy začalo navštěvovat až později.

11 let od uvedení prvního auta s ESP na evropský trh se dočkáváme výrazného přelomu. Od 1. listopadu 2011 totiž začíná platit nařízení Evropské komise, které říká, že každé homologované auto na evropském trhu musí mít povinně instalováno ESP, a to včetně těch úplně nejlevnějších.

A jak to celé vůbec funguje? Aby ESP mohlo fungovat, potřebuje dvě základní informace: jakým směrem řidič chce, aby automobil jel, a jakým směrem automobil skutečně jede. To zjistí díky snímačům:

  • natočení volantu
  • otáčení všech kol
  • podélného a příčného zrychlení
  • rotační rychlosti
  • polohy plynového pedálu
  • tlaku brzdové kapaliny

Jaké všechny situace ESP pomáhá eliminovat? Dnes už si práci ESP opravdu prakticky neuvědomujeme. Ačkoli je tento systém pořád zapnutý a pomáhá nám kdykoli je to potřeba, většina z nás by bez tohoto systému byla v krizových situacích nahraná. Tedy ve škarpě, abych byl přesný.

ESP eliminuje například přetáčivost, tedy smyk zadní nápravy. To je častá situace u vozidel se zadním náhonem, u kterých řidič necitlivě přidá plyn v zatáčce, zejména na mokru, ledu či sněhu. „Ustřelení“ zadní nápravy je pak otázkou zlomku vteřiny. Dalším příkladem je situace, kdy jednoduše najedete do zatáčky příliš vysokou rychlostí a po zatočení opět začne „ujíždět“ zadní náprava. Systém ESP se ale v takové situaci postará o přibrzdění předního kola na vnější straně zatáčky. Pokud by tento zásah nestačil, dá ESP pokyn, aby se krátkodobě přidal plyn a celé auto se tak srovnalo.

Pokud jste někdy museli podniknout vyhýbací manévr (video výše) nebo najeli příliš rychle do zatáčky na kluzké vozovce a automobil nereagoval dostatečně na natočení volantu, pak jste opět nejspíše nevědomky využili služeb věrného asistenta – ESP. Při nedotáčivosti nejdříve „vyřadí“ tah motoru, aby automobil lépe zatočil, a poté přibrzdí zadní vnitřní kolo. V současnosti tento problém eliminuje i systém ESC (Electronic Stability Control), který při zásahu přibržďuje obě vnitřní kola.

Systém ESP tak rozšiřuje další jízdní asistenty, a to konkrétně ABS (Anti-lock Brake Systém), o kterém si již u nás můžete přečíst, a ASR (Anti-Slip Regulation), které se stará o protáčení hnaných kol. Dopodrobna se na tento systém podíváme někdy příště.

Zdroje: autolexicon.net, ibesip.cz, car-engineer.com

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze