Do testu dorazila prodloužená pětidveřová verze Unlimited, která tak trošku do nabídky Jeepu původně vůbec nepatřila. Jenže současná doba mění zarytá pravidla, a tak i Jeep už nějaký ten rok nabízí pro Wrangler dva typy karoserie, což má přispět k lepším prodejním číslům. Pokud se ptáte, co znamená označení Rubicon, jde o nejdrsnější terénní specifikaci, jakou lze pořídit. Asi nejpodstatnější novinkou spojenou s příchodem nové generace Wranglera, je nový jízdní režim 4H Auto. Ten vyřešil celou řadu stížností z řad zákazníků, kterým dělalo potíže udržet obří Wrangler hlavně na mokré silnici. V základním nastavení 2H se totiž jedná o čistou zadokolku a pokud s tak velkým vozem pojedete například po loužemi pokryté okresce, musíte počítat s velkou mírou neposlušnosti. Standardně jsou navíc na voze terénní pneumatiky, které na klasické silnici také přispívají tomu, že auto úplně neposlouchá. Ale jelikož Jeep rád naslouchá zákazníkům, před dvěma lety vybavil model Wrangler režimem jízdy 4H Auto. Jakmile jej aktivujete, je výkon rozdělen automaticky na obě nápravy, ovšem vždy maximálně v poměru 50:50.
Technické parametry Jeep Wrangler 2.2 CRDi Unlimited
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 882 × 1 894 × 1 848 mm, 2 197 kg |
---|---|
Pohon | Nafta, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | + 147 + 200, točivý moment: 450 Nm |
Nádrž | 82 l |
Spotřeba | Kombinovaná: 10 l / 100 km |
Cena od | 1 408 900 Kč |
Počasí se pak v den zápůjčky postaralo o to, že Jeep měl ideální možnost ukázat, jak moc sebejistý v novém nastavení je. Obrovská průtrž mračen a před námi bylo 110 km čistě po okresních silnicích. Popravdě jsme si ani na sekundu nedovolili aktivovat základní režim 2H, i samotný prodejce nás v ten den odrazoval od jízdy na čistě zadní pohon. A výsledek? Po pár ujetých kilometrech jsme se s Wranglerem dokonale sžili. Jen si tak trošku neumíme představit, že ještě loni bychom jeli v čistě zadokolkovém režimu... Už tak nás jímala hrůza z prudkých zatáček plných vody. A jelikož na voze byly obuty velmi drsné terénní pneumatiky, za volantem jsme se kvůli špatné přilnavosti chvílemi cítili jako čerství absolventi autoškoly. Co se dá dělat, Wrangler patří k největším zástupcům pravověrných terénních automobilů na současném trhu a naším plánem ho bylo vrátit v pořádku.
Ačkoliv jsme měli vůz půjčený jen na jeden den, měli jsme přesto v plánu dojet z Prahy až do Krkonoš, což nám poskytlo dostatek času na prozkoumání palubního systému i interiéru. Pokud se budeme bavit o vnitřku, sedačka řidiče je dostatečně velká, avšak poněkud tvrdá. Na středu palubní desky jsou pak trošku netradičně ovladače elektrických oken. Díky tomu může všechna okna ovládat také spolujezdec, jenže s automatickým dojezdem zde nepočítejte. Automatika funguje jen směrem dolů, ovšem opačným směrem je potřeba každý ovladač k jednotlivému oknu pečlivě držet pět sekund. To by mohl Jeep s dalším modelovým rokem napravit. Obecně je Jeep Wrangler 2020 tak nějak pořád napůl drsňák, který si odpírá některé moderní prvky výbavy. Tak například ovládání stěračů. Nemají senzor deště a pro trvalý chod (se dvěma rychlostmi) se musí otočit kolečkem na pravé páčce. Jenže součástí toho je přeskočení dalších tří úrovní stírání, přičemž ta poslední bohatě postačí i pro hustší déšť.
„Specialitou“ Wranglera je centrální zapínání interiérových světel. To je nezvykle spojené s regulací jasu podsvícení palubní desky a také obou displejů. Pokud si pak náhodou nastavíte osvětlení palubní desky na nejvyšší úroveň, současně se rozsvítí vnitřní LED osvětlení kabiny. To však bude svítit i poté, co vypnete motor a vytáhnete klíček ze zapalování. Před vystoupením z vozu je tak potřeba otočit regulátorem osvětlení palubní desky o něco níže, čímž docílíte klasického zhasnutí vnitřních světel ve stropě. A co se stane, když to neuděláte? Po pár hodinách vás Wrangler odmění vybitou baterií, jelikož světla sama od sebe prostě nezhasnou a v ten okamžik není aktivní ani zpožďovač, který by jinak stropní osvětlení po deseti sekundách od zamčení vozu deaktivoval. Naopak nás ale velmi potěšil displej v přístrojovém štítu, který nabídne obrovské množství informací a je bohatě konfigurovatelný.
Řidič má možnost volby mezi klasickými jízdními údaji, ale není problém promítnout si třeba aktuální využití pohonu obou náprav, popřípadě údaje o převýšení a náklonu vozu. Ovládání přístrojového štítu je řešeno skrze levé rameno volantu, kde je k tomu určena hned trojice tlačítek. Naopak na centrálním displeji infotainmentu Uconnect o velikosti 8,4" je praktická domovská stránka, na které lze uzpůsobit veškeré informace, aby byly pěkně pohromadě, skoro jako na smartphonu. Na poměry dnešních moderních vozidel pak překvapí hláška výrobce, že pro Wrangler není podporováno Android Auto. Platí to výhradně pro český trh a za vše může samotná aplikace, která zde dělá tak trošku neplechu. Škoda... Drobnou náplastí je alespoň výkonný audiosystém Alpine se subwooferem a výkonem 552 W, který skvěle poslouží i k přehrání audio souborů z USB a AUX. Jeho přítomnost nám dokázala zpestřit delší cestu a ve spojení s příjmem signálu DAB se jedná o docela pohodové ozvučení.
Další možností je volba přehrávání audia skrze Bluetooth, jenže s tím souvisí další malá nepříjemnost. Tou je požadavek Jeepu, který přikazuje v případě párování mobilního telefonu zastavení na místě. Pokud se tak někdo z posádky rozhodne během jízdy připojit mobilní telefon, řidič nemá na výběr a musí najít vhodné místo k zastavení. V opačném případě se totiž systém Uconnect rozhodne celou akci sabotovat a proces párování sám vypne. To nás poměrně iritovalo a pokud je to ze strany americké automobilky snaha o větší bezpečnost, pak se jí to moc nepovedlo. Součástí odmítnutí párování je totiž také varovná hláška přes celý displej, která na pár sekund znemožní jakékoliv ovládání dotykové obrazovky. Ještě, že reakce systému na dotek jsou bleskurychlé a po krátké chvíli se dá v celém menu velice dobře orientovat. Až na těchto pár větších chyb není Wrangler vůbec špatným autem. Jeho největší přednosti jsou pak samozřejmě v terénu, kde dokáže se správným řidičem za volantem (a obutím) excelovat.
Ve výbavě Rubicon najdeme v základu 17" kola z lehkých slitin, na kterých jsou terénní pneumatiky o rozměru 255/75. Věřte nám, tyto gumy bohatě postačí na veškerý myslitelný terén. Ve výbavě totiž nechybí ani elektronicky odpojitelný přední stabilizátor a uzávěrka diferenciálu přední a zadní nápravy. V této kombinaci pak stačí zvolit pevný režim pohonu všech kol s označením 4L a Wrangler se během mžiku promění v traktor, který zastaví snad jen chyba řidiče. V rámci pohonu byl pod kapotou naftový čtyřválec o objemu 2,2 litru a výkonu 200 koní, se kterým spolupracovala skvěle naladěná automatická převodovka s osmi stupni z dílny ZF. Dost nás překvapila právě souhra automatu s motorem, kdy jsme nezaznamenali jediné škubnutí a motor byl poměrně dobře odhlučněn. Kdo by ale čekal pádla pod volantem, bude zklamaný. Místo nich tu jsou sice dvě ovládací plošky, jenže ty mají za úkol ladit stanice autorádia a upravují jeho hlasitost. Pro manuální mód převodovky je potřeba volič přesunout k pravému koleni řidiče, pak se teprve dají lépe korigovat jednotlivé zařazené stupně.
V rámci jízdy nejen po běžných silnicích je potřeba myslet na to, že Wrangler je stavěný jako klasický offroad. Tím pádem využívá žebřinový rám a zadní tuhou nápravu. Na každé menší nerovnosti se tak dokáže nehezky otřást a do rukou řidiče umí poslat slušný kopanec. A pokud se rozhodnete s Wranglerem jet delší dobu po standardní silnici, budete muset počítat s neustálými drobnými korekcemi, které udrží auto nejen ve správném směru, ale i na silnici. Stačí drobný poryv větru, který vytvoří i protijedoucí kamion, a rázem se celé auto otřese, což může nezkušené řidiče vyděsit. Na to je potřeba myslet pokaždé, když budete Wrangler (obzvláště v edici Rubicon) řídit. Tento Američan odpouští řidičské chyby jen málokdy, zejména na klasické silnici. V reálném provozu je ale s naftovým čtyřválcem i celkem úsporný. Náš průměr se i přes dvě zastávky v těžším terénu zastavil na 9,7 litrech na 100 km, což není vůbec špatné. Již brzy se navíc na českém trhu ukáže hybridní varianta 4xe.
Ve výsledku je nový Jeep Wrangler Rubicon zase o něco modernějším offroadem, který ale pořád zvládne spoustu práce v těžkém terénu. Je sice pravdou, že na své hlavní konkurenty ztrácí především po stránce technologické výbavy, což ale nemusí být úplně na škodu. Současné offroady jsou plné elektroniky a snad jen Jeep se drží staré tradice, která velí mít vedle voliče převodovky další řadící páku. Dalo by se říci, že Wrangler je prostě stylovka, kus historie, která si žádá jen toho pravého majitele. Toto auto si nekoupí někdo, kdo má rád německou prémiovou třídu a ve svém terénním voze vyžaduje masážní sedačky v elektrice. Jeep Wrangler si koupí ten, kdo se rád vyřádí v opravdu drsném terénu, není mu cizí ani pár stovek kilometrů napříč republikou za doprovodu neskutečně hlasitého hluku od pneumatik a postačí mu základní výbava a hlavně pocit, že nikde nezůstane „viset“.