Škoda Auto zahajuje prodej svého nového elektromobilu Škoda Elroq. Ten zamíří o třídu níže, než Enyaq, tedy do segmentu C, a vytvoří plně elektrickou alternativu k úspěšnému spalovacímu SUV Karoq. Oproti němu je Elroq o 10 cm delší, avšak podobá se určením. Používá ovšem ryze elektromobilní techniku, převzatou z Enyaqu. To znamená, že se odlišují i proporce; platforma MEB má totiž pro Elroq stejný rozvor 2 770 mm, jako ve větším Enyaqu, a vůz tak nabídne na svou třídu mimořádný prostor pro posádku, plně srovnatelný s Enyaqem, který je delší o 17 cm. A to zejména vzadu, kde je místa doslova nadbytek. Objem pro zavazadla se sice o 115 litrů uskrovnil, ovšem podle nejlepších mladoboleslavských tradic zůstává se základní hodnotou 470 l podle VDA na vrcholu své třídy.
Škoda Elroq představena! Vše, co potřebujete vědět o novém elektrickém SUV z Boleslavi
Z výše uvedeného by se mohlo zdát, že Elroq bude designovou zmenšeninou Enyaqu, ale není tomu tak. Elroq je totiž první sériová škodovka v novém designovém jazyku Modern solid, uvedeném šéfdesignérem Škody Auto Oliverem Stefanim před dvěma lety na konceptu Vision 7S. Ten má navazovat na stávající škodovácké tvarosloví a zároveň posunout značku do nové doby. Rozloučit se tedy budeme muset s několika prvky, na které jsme byli zvyklí po celé dekády a které pomohly utvořit novou, respektovanou identitu značky Škoda.
V první řadě se rozžehnáme s výraznou, chromovanou maskou, ačkoliv její typický šestiúhelníkový tvar na voze v náznacích zůstal. Zároveň zmizelo téměř ze všech viditelných míst, a to i v interiéru, legendární logo okřídleného šípu. Zatímco z víka zavazadelníku jej vytlačil nápis ŠKODA už před časem, nově se poroučí, vůbec poprvé od roku 1996, i z kapoty. Uvnitř bylo vyretušováno i z volantu, který byl jinak převzatý z Enyaqu, spolu s velkou částí interiérových prvků. Poslední místo, kde jej zvenčí najdeme, jsou kryty nábojů kol. Důvody tohoto na první pohled neuctivého kroku jsou ryze pragmatické; na nových trzích, kam značka proniká, samotná loga nikomu nic neříkají. Zákazníkům je třeba vštěpovat do podvědomí rovnou názvy automobilek, v tomto případě navíc vyvedené novým logotypem, který rovněž patří do jazyka Modern solid.
Při prezentaci odhalených prototypů jsme si ověřili, že zpředu se Elroq podobá Enyaqu a potažmo i ostatním současným i minulým škodovkám méně, než to vypadá na fotografiích. Jestli to je, nebo není dobře, je otázkou. Tradicionalista spokojený nebude, navíc si povšimne, že škodovku už nelze zdáli poznat na první pohled tak snadno, jako dosud. A nápisy Škoda všude kolem auta to mění jen částečně. Hlavním designovým tahákem přídě nejen Elroqu, ale zřejmě i dalších chystaných nových modelů jsou totiž zamaskované hlavní světlomety, které přenechávají dominantní místo modulům denního svícení. Ty tak dotvářejí vizuální dojem z auta kdykoliv, když je v pohybu, tedy i za dne. Jenže tenhle trik, jakkoliv působivý, už od konkurence docela dobře známe.
Zboku je rodová příslušnost k mladoboleslavskému kmenu nejpatrnější. I když proporce s nezvykle krátkými převisy jdou přímo proti novodobým škodováckým tradicím (pamatujete téměř 110cm zadní převis při čtyřapůlmetrové celkové délce Škody Octavia I z roku 1996?), přesto charakteristické jemné prolisy, konvenční kliky (díky za ně) a jemně stoupající spodní linie oken, jdoucí naproti naopak mírně klesající střeše, nenechají nikoho na pochybách. Je to i tím, že boční dveře byly, jako jediná karosářská součást, převzaty z Enyaqu. Výsledek díky hodně vzad posunutým zadním kolům však působí dynamičtěji a připomíná spíš hothatch, než SUV. Na tom má zase zásluhu atrofované zadní boční okénko, následované kolmějšími a opticky subtilnějšími D-sloupky oproti Enyaqu. I zde ovšem najdeme novoty, především kryty blatníkových lemů. Ty už sice známe z nového Kodiaqu, avšak zde zachovaly kulatý tvar a dostaly nový výstupek plus aerodynamickou clonku, omezující turbulence kolem předního kola. I ona se zasloužila na rekordním součiniteli čelního odporu vzduchu od Cx 0,26.
Záď jakoby se nemohla rozhodnout, zda patřit do staré, nebo nové školy. Horní polovina totiž vzpomíná na kabaňovské designové časy nejvíce a zároveň se hodně podobá Enyaqu, i když přidala výrazný vlis mezi světlomety, kde se našlo místo i pro RZ, a nápis ŠKODA dále zvětšila plus posunula výše. Spodní polovina je však už ryzí stefaniovské novum, sestavené z horizontálních, jednoduchých křivek. Ty lemují falešné výdechy vzduchu, které opět dodávají sportovní šmrnc ve větší míře, než jsme zvyklí z Enyaqu. Elroq tedy zřejmě bude celkově hrát na dynamičtější strunu, než Enyaq.
Tradičně silnou stránkou všech mladoboleslavských modelů je praktičnost. Elroq nezůstává pozadu a i když ze zavazadelníku ukrojily díky dlouhému rozvoru zadní podběhy více, než u konkurentů, přesto se architektům podařilo vyčarovat nejen velký objem, ale i pravidelný tvar s dvojitým dnem. A také řadu simply clever řešení v čele s novou zátěžovou kapsy v horním krytu. Ta unese až 3 kilogramy a pojme například nabíjecí kabel, který tak už nebude třeba lovit zpod zavazadel. I Elroq se totiž, stejně jako všechny ostatní modely na platformě MEB, musí obejít bez frunku, tímto ale byla zmírněna hlavní nevýhoda tohoto faktu. Chytrá řešení ovšem pokračují; zmíněný kryt totiž lze uložit ve dvou výškách a použít jej jako dělicí poličku. A v koutech za podběhy najdeme hned tři objemné kapsy, doplněné tkalounem na lékárničku. Nechybí 12V zásuvka, kterou konkurenti rádi škrtají kvůli úsporám, ani poloautomaticky výsuvné tažné zařízení. A nakonec další chytrá, nová drobnost; QR kód, po jehož naskenování zobrazí mobil přehled výbavy a funkcí plus interaktivní návod, jak používat simply clever prvky, včetně nového síťového programu.
Interiér sice převzal většinu ovladačů i panelů z Enyaqu, nové jsou však barvy, některé detaily a zejména materiály. Ty se v mnohem větší míře, než dosud, vrhly na recyklované suroviny, mezi nimiž najdeme v různých poměrech například drcené PET láhve či cupované staré oblečení. Mezi materiály však stále nechybí ani přírodní kůže, byť v menší míře, než dříve. Došlo i na koženku a syntetický materiál TechnoFil, sestávající ze čtvrtinového podílu polyesteru a 75 % příze Econyl, tedy recklovaného nylonu z rybářských sítí, zbytků látek a použitých koberců. Nově se budou jmenovat i jednotlivé linie výbav, přičemž základní Essence zachová černou barvu, zatímco vyšší přidají v dosud nepoznané míře na barevnosti. Čeká nás tak nejen dvoubarevné čalounění sedadel, ale i oranžové kontrastní prvky, včetně bezpečnostních pásů. Mimochodem, bývaly doby, kdy byly barevné pásy vyhrazeny velkým prémiovým modelům a připlácely se za ně vysoké pětimístné částky.
Po usednutí do salónu se rozezní reminiscence na Enyaq naplno. Tvary se totiž prakticky neliší, ač místy došlo na nové, pestřejší barvy. Kromě chybějícího loga na volantu, nahrazeného rovněž nápisem ŠKODA, tak nový vítr přinášejí hlavně přepracovaná sedadla a kontrastní pastelové barvy jazyku Modern solid, především na již zmíněných bezpečnostních pásech. To dobré ovšem zůstalo, počínaje příjemnou a měkkou palubní deskou, přes dvoupatrovou středovou konzolu, až po nastavitelnou loketní opěrku, která je mezi kompaktními modely raritou. Velkou změnou je přepracovaný posez, díky němuž už palubní deska netlačí řidiče do kolene. A také absence střešního okna v jakékoliv podobě. To se možná v budoucnu změní, ale zatím nevíme.
Infozábava chce udělat tlustou čáru za nedávnou minulostí, kdy měl Enyaq s funkčností palubních systémů, aplikace a připojení poměrně velké problémy. Zde se totiž bude rovnou startovat se zcela novou, pátou generací, která by nejenže měla dát na tyto neduhy zapomenout, ale ještě přinést nové funkce. Nabídne tedy třeba vzdálené parkování z mobilu, obchod s aplikacemi včetně Spotify atd., plus už známé věci typu dvousměrného nabíjení, manuální aktivace předehřevu baterie, systému V2X. Zatímco fyzické displeje včetně hlavního 13" zůstaly beze změny, ten virtuální, promítaný na čelní okno, nabídne rozšířenou realitu, velký poloměr a kvalitní, celobarevné zobrazení s možností nastavení zobrazených hodnot.
Použitá technika téměř doslovně odpovídá Enyaqu, a to včetně nabídky motorizací. K dispozici tedy budou verze 50, 60, 85 a 85x, přičemž čísla velmi zhruba označují využitelnou kapacitu baterie. Stejně jako v Enyaqu, bude i zde tedy samozřejmostí zadní pohon, s výjimkou dvoumotorové čtyřkolky 85x. Jen o obdobě sportovní verze RS se zatím nemluvilo. Startovní Elroq 50 se starším typem elektromotoru APP310, naladěným na nejvyšší točivý moment 310 Nm a výkon 170 k zrychlí z klidu na stovku za 9 sekund a zvládne jet nejvíc 160 km/h. Nabídne baterii o netto kapacitě 52 kWh, sestavenou z osmi modulů. Ta se nabíjí příkonem až 145 kW a z 10 na 80 % SoC se naplní za 25 minut. Cílový dojezd podle WLTP má být přes 370 km, finální homologace dosud není hotová.
Nabíjecím rekordmanem bude prostřední Elroq 60, který svou devítimodulovou baterii s netto kapacitou 59 kWh naplní za 24 minut příkonem až 165 kW. Jde tedy zřejmě o jiný typ baterií, než u zadokolových Enyaqů. Stačí to na předběžný WLTP dojezd přes 410 km, zatímco výkon 204 k/310 Nm odpovídá staršímu Enyaqu 80, jemuž se podobá i zrychlení 0–100 km za 8,5 sekundy. A konečně šampion dojezdu Elroq 85, jehož více než 560 km podle WLTP ustanoví nový rekord mezi elektrickými škodovkami. Jeho dvanáctimodulová baterie o netto kapacitě 77 kWh se nabije za 28 minut příkonem až 175 kW, kteréžto parametry se neliší od čtyřkolky 85x. Zde už tedy zjevně poslouží stejná baterie pro obě verze. Elektromotor APP550 zde nabídne 286 k, stovku pokoří za 6,6 s a pokračuje až do 180 km/h.
Na definitivní ceník je zatím brzy, ovšem v tuto chvíli už známe částku „již od“, a ta je opravdu zajímavá. Cenovým tahákem se totiž má stát Elroq 50, protože základní cenu udržel ještě níže, než se předpokládalo. Startuje totiž pod hranicí 800 tisíc a se základní cenou 799 000 Kč se na některých trzích už dostává na úroveň spalovacího Karoqu. Zpočátku se bude, spolu s verzí Elroq 85, prodávat jako jediný, a to hned od 2. října 2024. Elroq 60 se přidá později a čtyřkolka 85x napřesrok. První auta dorazí k zákazníků v prvním čtvrtletí 2025, my vám můžeme slíbit, že na tento model v redakci zaměříme mimořádně intenzivní pozornost.
Video: Martin Pultzner, fDrive.cz
Cena "od" platí za baterii, kterou si jen málo kdo zakoupí. Uvidíme, až dnes přijde normální ceník, kolik bude stát 59 kWh baterie. Nakonec ten odskok od Enyaqu bude o dost nižší, když odečteme horší interiér, ale nešlo asi nic jiného očekávat, když je to jen zkrácené auto, co dostalo nekvalitní interiér. Taky mohli udělat baterri 40kWh s cenu "od 699 tis.Kč". :-D A nevím, jestli se mi líbí přední maska, asi ne, tam se prostě taky šetřilo, podle mého názoru. Osobně bych zůstal u Enyaqa Tour za 899 Kč, protože za příplatek 50 tis. Kč dostanene o 16cm delší auto s hezčí přední maskou a normálními materiály v interiéru. :-D