Volkswagen vylepšil pohon elektromobilů, bude silnější a efektivnější

1
Volkswagen vylepšil pohon elektromobilů, bude silnější a efektivnější
Fotografie: Volkswagen
  • Volkswagen oznámil uvedení nové generace zadní pohonné jednotky pro platformu MEB
  • Při nezměněné hmotnosti a rozměrech nabídne vyšší výkon a nižší spotřebu
  • Přinese také několik inovací pro další úspory energie

Závod Volkswagenu v Kasselu se kromě výroby převodovek pro spalovací auta věnuje už 15 let také vývoji a výrobě elektromotorů. A právě ten ohlásil druhou generaci zadního elektromotoru pro platformu MEB označenou APP 550. Ta zůstane stejné koncepce jako stávající APP 310, půjde tedy nadále o synchronní konstrukci s permanentními magnety, nabídne ovšem výrazně vyšší točivý moment i výkon při nižších jmenovitých otáčkách. Konkrétně lze APP 550 nastavit až na 286 k a 550 Nm, což je ostatně také zakódováno v jeho označení. Jmenovité otáčky dosahují hodnoty 13 000 ot./min., tedy o tři tisíce méně proti AP 310. Optimalizován je pro maximální efektivitu v rozmezí 5 000–11 000 ot./min..

Za tím účelem dostane vylepšený měnič schopný dodávat vyšší fázové proudy, stator s hustším vinutím plus větším průřezem vodiče a rotor s výkonnějším permanentním magnetem. Zároveň také zesílenou převodovkou schopnou přenášet o polovinu vyšší točivý moment a přizpůsobit se nižším provozním otáčkám. Celá pohonná jednotka váží stejných 90 kg jako dosud, nezměnily se ani rozměry.

Umožnilo to mj. přepracované chlazení, které nově spojilo dva dosud oddělené olejové okruhy a rotor se nyní chladí olejem z převodovky. Tím za prvé odpadlo elektricky poháněné olejové čerpadlo, protože oběh média zajišťují ozubená kola skříně, za druhé se tím snižují vnitřní odpory převodovky za chladného počasí, protože se její mazací náplň rychleji zahřívá. O odvod tepla se stará výměník olej/voda zařazený do chladicího okruhu vozidla, který zároveň odebírá teplo i vnější straně rotoru.

Nový elektromotor se ukáže ve Volkswagenu ID.7, který vstoupí na trh ve čtvrtém čtvrtletí letošního roku. Velký liftback by s ním a s novou volitelnou baterií 91/86 kWh (brutto/netto) měl díky zatím nejnižšímu součiniteli čelního odporu Cx 0,23 vzduchu dosáhnout na slibovaný dojezd 700 km podle WLTP.

Diskuze ke článku
Petr Seliger
Petr Seliger
Diky za to info o otackach, to jsem nenasel nikde jinde nez ve vasi zprave. je videt ze jste profici.
To by doopravdy mohlo mit vliv i na ekonomiku provozu v normalnich dalnicnich rychlostech. no jsem zvedav co pak ukaze vas test spotreby praha rozvadov a z5 :-).

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze