Volkswagen ID.7 je novou elektrickou vlajkovou lodí německého koncernu, která má postupně nahradit spalovací modely Arteon a Passat. Jedná se o bezmála pětimetrový liftback s výkonem 210 kW a 545 Nm hnaných prozatím na zadní nápravu, počítá se samozřejmě ale i se čtyřkolkami. Těchto hodnot se platforma MEB dočkala díky přepracovanému elektromotoru. Baterie bude k dostání ve dvou variantách, konkrétně s 77 a 86 kWh. Ta druhá slibuje dojezd až 700 km dle WLTP, nabíjecí výkon dosáhne 200 kW. Interiér se změnil k nepoznání a přináší komfort posouvající ID.7 do vyšší třídy, která se snaží se konkurovat vozům jako Audi A8, Mercedes S-class nebo BMW 7 řady.
Technické parametry Volkswagen ID.7 Pro S
Kompletní specifikaceKonstrukce | liftback, 4 961 × 1 862 × 1 538 mm, 2 122 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: zadní |
Výkon | 210 kW, 286 koní, točivý moment: 550 Nm |
Baterie | 91 kWh (86 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 200 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: ? kWh / 100 km, dojezd: 709 km |
Cena od | 1 578 900 Kč |
Dominantou interiéru je nově 15" displej infotainmentu s velice intuitivním a hbitým ovládáním, přístrojová deska před řidičem se zmenšila na nutné minimum a veškeré informace o jízdě, navigace a asistenti se soustřeďují v rozšířené realitě na skle před řidičem. To už ostatně známe z dosavadnch modelů řady ID, zde vše Volkswagen posouvá jen na vyšší úroveň. Klimatizace opustila od tradičního ručního nastavování proudění vzduchu, nově si proudění vzduchu nastavujete skrze displej infotainmentu, který nastaví klapky ve ventilaci tak, jak požadujete. Masážní sedadla umí automaticky detekovat díky senzorům teploty a vlhkosti, kdy je potřeba začít v jaké oblasti s vyhříváním a kdy naopak s ochlazováním, jsou to také vůbec první sedadla s možností nezávislého ochlazování a vyhřívání pro sedák a opěrák. Společnost Harman Kardon se postarala s 16kanálovým audiem s výstupem 700 W o nevšední hudební zážitky a vůz nově dostal hlasovou asistentku jménem IDA, měla by fungovat lépe než kterýkoliv jiný hlasový asistent doposud.
Design aneb v jednoduchosti je krása
Na první pohled působí ID.7 distingovaným dojmem a nemá nutnost přidávat na nárazníky či boční linie okázalé poutače pozornosti. Vše je naopak velice funkční a jednoduché, zároveň i elegantní. Aerodynamický odpor s hodnotami 0,23 řadí ID.7 mezi nejlepší v segmentu. Přední část vozu je zdobena dnes už ikonickou světelnou linkou společnou pro celou rodinu ID., ve které jsou zabudované světelné signály pro změnu směru. Zadní část také rozděluje horizontální světelná linie, která je bílá, když je vůz zaparkovaný, ale jakmile se aktivuje, zčervená. Vůz je o více než 11 cm vyšší než Arteon kvůli bateriím v podlaze, nastupování a vystupování je proto velice pohodlné.
Sezení posádky je posunuto díky krátké přídi více dopředu a dlouhý rozvor zaručuje dostatek prostoru mezi sedadly, proto je sezení na zadních sedačkách velice komfortní i pro vyšší jedince, než jsem já sám se svými 193 centimetry. Osazenstvo na zadních sedadlech není z každé strany ozařováno displejem, který se snaží nutně nabídnout co nejvíce rádoby užitečných funkcí, ale pouze středový tunel umožňuje nastavení klimatizace, dále jsou k dispozici dva USB-C konektory. Ve výklopné loketní opěrce jsou držáky nápojů a za touto opěrkou je otvor do kufru. Kufr má objem 532 litrů, což je sice méně než u Arteonu, ale zde máte dvojité dno s dalším prostorem na kabely a tak podobně. Objem zavazadlového prostoru po sklopení zadních sedaček se zatím neuvádí. Nicméně, kdo potřebuje více prostoru, už v příštím roce se může těšit na ID.7 v provedení Shooting Brrake, což je vznešené označení pro aerodynamické kombi.
K technologiím
Rozšířená realita se nijak neliší od té, kterou už známe. Ve stručnosti se vám do zorného pole na přední sklo promítají informace o jízdě, zvýrazňují se vodorovné dopravní značení, zobrazuje se vzdálenost od vozu před vámi a v případě navigace se objevují šipky v kombinaci se světelnými signalizacemi proletujícími skrze palubní desku. Je to jak efektní, tak efektivní. Nový displej infotainmentu s úhlopříčkou 38 centimetrů (15") byl navržen tak, aby byl co nejjednodušší, intuitivní a personifikovatelný. Musím říct, že na mě zapůsobil velice kladně. Odezva je velice hbitá, hlavní menu velice přehledné a v horní a spodní části jsou ikonky pro rychlý přístup k ovládání nejpodstatnějších funkcí. Spodní linie se měnit nedá, ale v horní si můžete z aplikací vybrat pět pro vás nejdůležitějších a připnout si je na hlavní, stále dostupnou volbu. Také zde můžete skrze homebutton vždy vyskočit z podrobnějších nastavení jednotlivých funkcí rovnou na domovskou obrazovku, stejně jako na vašem telefonu. Domovská obrazovka může nabízet až pět jednotlivých stránek, které si nastavíte přesně podle vašich požadavků.
Nový displej infotainmentu s úhlopříčkou 38 centimetrů byl navržen tak, aby byl co nejjednodušší, intuitivní a personifikovatelný.
Volkswagen sliboval, že na základě uživatelských recenzí se vypořádá se dvěma opakujícími se problémy. Konkrétně s nepodsvícenou lištou ovládající teplotu klimatizace, která je nyní podsvícena a s tlačítky s haptickou odezvou na volantu. Druhý problém v podobě nepodsvíceného ovládání hudby ale zůstal nevyřešený a volant je v tomto ohledu stejný jako v ostatních vozech Volkswagen. ID.7 též představil nejnovější verzi hlasového ovládání, kterému nyní říká IDA. Asistenta si můžete pojmenovat jak chcete, ale musím říci, že ať si ho pojmenujete jakkoliv, stejně není úplně poslušný. Reaguje pouze na předem naučené fráze, takže když se na stejný dotaz zeptáte pěti různými způsoby, tak vám odpoví pouze v jednom případě, jindy se neumí přizpůsobit, omluví se a podotkne, že toto se musí ještě naučit. Byli jsme několikrát ujišťováni, že vůz ještě neprošel posledními aktualizacemi a že se to v budoucnu změní. Zaměříme se na to v dlouhodobém testu. S technologiemi souvisí i další odtajněná novinka – chytré panoramatické střešní okno s elektronicky nastavitelnou průhledností a nádechem zatmavění. Tato funkce se dá ovládat jak tlačítky, tak hlasem a je dostupná i v automatickém režimu.
Jízdní asistenti
Po obvodu ID.7 je rozmístěno 12 senzorů, které vylepšily jeho orientaci v prostoru + radary a LiDARy zpracovávající informace před a za vozidlem se také dočkaly vylepšení. Díky těmto upgradům jsou systémy jako Travel Assist a Park Assist na nové úrovni. Cestovní asistent umí například mnohem jistěji měnit jízdní pruhy s ohledem na okolní dění. Senzory nahrávají obraz okolo vozovky na cloud, ze kterého čerpají data ostatní vozy Volkswagen, proto jsou schopny ještě efektivněji a s předstihem reagovat na nečekané změny na silnici, například chodce, zvěř, spadlý strom atp.
Parkovací asistent umí ID.7 zaparkovat jak podélně, tak paralelně. Funkci stačí zapnout a jet podél řady zaparkovaných vozů a asistent vás sám upozorní, kdy je parkování možné. V případě podélného parkování je nutné jet rychlostí do 40 km/h a místo musí být alespoň o 1 metr větší, než jsou rozměry vozu. V případě kolmého parkování je nutné jet rychlostí do 20 km/h a mít rezervu alespoň 1,2 metru. Největší novinkou je paměťové parkování. Jde o funkci, při které můžete do systému nahrát až pět různých lokalit, na kterých parkujete nejčastěji, kde je pak vůz schopen zaparkovat úplně sám, dokonce i bez nutnosti sedět v autě. Tato funkce funguje po ujetí 50 metrů, takže před branou vašeho domu můžete vystoupit a vůz je schopný dojet na své parkovací místo úplně sám. Jestliže se bojíte o své děti nebo domácí mazlíčky, nemusíte, protože senzory nedovolí střet s okolními předměty. Systém se dokonce umí vypořádat i s přestavbou parkovacího místa a případným umístěním vjezdových vrat na jiném místě. ID.7 je schopný jezdit na váš povel skrze aplikaci, aniž byste byli fyzicky uvnitř, nutností ale zůstává vaše přítomnost ve vzdálenosti maximálně 6 metrů. Toto platí i pro funkci automatického parkování. Tyto funkce jsem si ale nemohli vyzkoušet, protože zakamuflované verze vozů měly překryté senzory, i na toto si budeme muset počkat do dlouhodobějšího testu.
Jízdní dojmy a spotřeba
ID.7 jsme měli možnost otestovat na 30 km dlouhé trase klikatými silničkami jihovýchodního Španělska. Na trase bylo několik kruhových objezdů, pár vesniček a několik stoupání a klesání. Při klidné jízdě se cítíte opravdu jako v autě z luxusního segmentu – ve voze je absolutní ticho, podvozek pohlcuje nerovnosti tak, že o nich v podstatě nevíte a masážní sedadla dokonávají pocit neobyčejného zážitku. Proto tu ale nejsem, a tak jsem po chvíli přepnul vůz do režimu Sport. Bylo krásně cítit, jak celý vůz ztuhnul v řízení i na podvozku a já si zkusil objet kruhový objezd několikrát ve vyšší rychlosti. I přes náhon na zadní nápravu jsem necítil žádnou přetáčivost, o nedotáčivosti ani nemluvě. Jediné, co se projeví, je vyšší hmotnost, takže se auto v nějaké fázi začíná hrnout do strany.
I přes náhon na zadní nápravu jsem necítil žádnou přetáčivost, o nedotáčivosti ani nemluvě. Jediné, co se projeví, je vyšší hmotnost.
Na klikatých silničkách krásně pracuje systém rekuperace, který je blízký současné rodině ID. V praxi jde o to, že vůz povětšinou plachtí a brzdění je převážně vykonáváno skrze rekuperaci, která mění intenzitu, v jiných než sportovních režimech vůz automaticky dobržďuje před zatáčkou, takže není téměř potřeba brzdit. Funguje to velice dobře. Pár kilometrů jsem si zkusil v ostřejším tempu a ID.7 o tom ani nevěděla. Navýšení výkonu je opravdu znatelné při výjezdech do kopců a vůz nepůsobí nijak těžkopádně, jako je tomu například u ID.5 GTX. Jediné, co bych vytkl, je fakt, že s přepnutím do sportovního režimu se nezmění zpřevodování na volantu, proto je nutné v některých ostřejších zatáčkách ručkovat na volantu. Jinak jízda nepřináší žádné šokující překvapení a příště se těším na vyzkoušení jízdních asistentů s nezakamuflovanou verzí.
Co se týče spotřeby, u té bych nedělal žádné velké závěry. Při rozhovoru se specialistkou jsem byl několikrát upozorňován, že data z palubního počítače, stejně jako hlasový ovladač a spousty dalších funkcí, postihují ještě předprodukční lagy a vůz musí projít závěrečnými aktualizacemi, což se mi při jízdě také potvrdilo. V prvních pár poklidných kilometrech mi palubní počítač hlásil hodnotu 5 kWh na 100 kilometrů, což je pouze velice těžko představitelné, při agresivnějším stylu jízdy vůz hlásil hodnoty okolo 60 kWh na 100 km a při zaparkování v cíli ukazoval průměrnou spotřebu už celkem reálných 17,2 kWh na 100 km. Ovšem ve voze za mnou, který jel v podobném tempu, byly průměrné hodnoty přes 24 kWh na 100 km. Nad spotřebou tedy také zůstane viset pomyslný otazník až do pořádného testu.
Závěr
Nová vlajková loď Volkswagenu se začne na podzim letošního roku dodávat prvním zákazníkům v Evropě a v Číně. V Severní Americe si zákazníci počkají až na začátek příštího roku. U verze Liftback se předpokládá, že zaujme spíše v Americe a Číně, v Evropě se předpokládají větší prodeje verze kombi s názvem ID.7 Shooting Brake, která se začne dodávat v roce 2024. ID.7 se bude pro americký a evropský trh vyrábět v německém Emdenu. Do roku 2030 chce mít Volkswagen z 80 % elektrifikované modely ve své nabídce a ID.7 má být první opravdový milník pro tuto změnu. Přesná cena zatím není známá, ale odhaduje se cena okolo 60 tisíc eur (1,4 milionu Kč).
Projeli jsme Volkswagen ID.7, nabídne až 700 km dojezdu
ID.7 na mě působí velice sebevědomě a určitě ji budeme vídat na silnicích v poměrně hojných počtech. Technologie, které nabízí v základní verzi, jsou u konkurenčních značek v drahých balíčcích příplatkové výbavy, nehledě na to, že rozšířená realita, kterou Volkswagen nabízí, je jedna z nejlepších dostupných na trhu. Infotainment se snadným a intuitivním ovládáním a vylepšenými funkcemi společně s příjemným prostředím v interiéru ve vás probudí pocit výjimečnosti a slibovaných 700 kilometrů dojezdu je také velice silný argument, který bude v tomto segmentu často rozhodovat. Volkswagen zkrátka představil luxusní limuzínu, kterou zasadil do střední třídy, a to se bude líbit.
Foto: Jiří Paroubek, fDrive.cz, Volkswagen