Projeli jsme kompaktní SUV Škoda Elroq
test

Projeli jsme kompaktní SUV Škoda Elroq

Revoluce na českém trhu elektromobilů
13

Domácí automobilka nedávno představila dostupnější elektromobil Škoda Elroq a nyní jsme měli příležitost jej projet na slunné Mallorce. V něčem je shodný s větším Enyaqem, ze kterého technicky vychází, ale přináší spoustu novinek a zajímavou cenu.

Na slunné Malorce jsme měli příležitost se poprvé projet novinkou, která má potenciál zásadně ovlivnit český trh elektromobilů. Tou novinkou je kompaktní SUV Škoda Elroq. Tento vůz jsme vám představili již staticky při jeho premiéře v Praze, ale tentokrát jsme měli možnost vyzkoušet jeho sériovou, nemaskovanou verzi přímo v provozu. S maskovaným prototypem jsem již krátce jel v Amsterdamu.

Nejdůležitější auto: Jak jezdí Škoda Elroq? Srovnání s Enyaqem a test dojezdu

Design: Modern Solid na scéně

Škoda Elroq technicky vychází z Enyaqu, což je patrné především na jeho konstrukci. Od předního okna až po zadní sloupek je Elroq v podstatě Enyaq – rozvor kol je stejný, kabina je stejná a shodná je i technika uvnitř. Nicméně, co se změnilo, je zadní převis, který je u Elroqu o poznání kratší. Tento model tak lze považovat za jakousi hatchbackovou variantu Enyaqu, ale jelikož jde o SUV, tak v případě Elroqu jde o kompaktní SUV.

Výraznou změnou oproti Enyaqu je však přední část vozu, která přináší nový designový jazyk Modern Solid. Ten se poprvé představil na studii Škoda Vision 7S, přináší čistší a hladší linie. Elroq je prvním sériovým modelem Škoda s novým textovým logem na kapotě místo tradičního okřídleného šípu. Přední maska je nižší, hladká a doplněná moderními světlomety LED Matrix, které umožňují přesnější osvětlení a lepší eliminaci oslňování protijedoucích vozidel. Nové světlomety mají 35 segmentů, což je více, než má například současný Enyaq.

Technické parametry Škoda Elroq (2024) 85

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 488 × 1 884 × 1 625 mm, 2 054 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: zadní
Výkon210 kW, 286 koní, točivý moment: 545 Nm
Baterie82 kWh (77 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 175 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 15,2 kWh / 100 km, dojezd: 581 km
Cena od1 032 000 Kč

Celkový přední design působí uhlazeněji a více futuristicky, čímž se odklání od klasického vzhledu vozů Škoda. Tomu od roku 1996, kdy přišla první generace Octavie, dominovala charakteristická maska chladiče s vertikálně orientovanou mřížkou. Ta se v postupných obměnách používala až doteď a Elroq je prvním vozem, který má úplně novou tvář. Zadní část vozu si však uchovala designovou podobnost s Enyaqem, pouze s drobnými úpravami v grafice zadních světel či tvaru zadního nárazníku. Aerodynamika je díky hladké přídi i odtokové hraně na zádi (společné s Enyaqem) velmi dobrá, což se pozitivně odráží na hodnotě součinitele odporu vzduchu cx, která činí 0,26. To je na SUV výborná hodnota, která je jen mírně vyšší než u Enyaqu, jenž má výhodu v podobě větší délky. Pro porovnání, srovnatelně velká Škoda Karoq má cx 0,30.

Interiér: funkčnost a známé chytré prvky

Interiér je z velké části shodný s Enyaqem. Přední část kabiny nabízí pohodlné sezení, kvalitní materiály a moderní infotainment se softwarem, který má ovšem Elroq v nejnovější verzi 5.4, takže přináší nové funkce, například zábavní aplikace pro zkrácení času při nabíjení (přístup k YouTube, Spotify, Netflixu nebo jednoduchým hrám atp.). Zlepšené je rovněž plánování tras s nabíjecími stanicemi. Mezi inovace patří nový design volantu a textové logo Škoda na jeho středu.

Prostor v interiéru zůstává podobný jako u Enyaqu. Zadní sedačky poskytují dostatek místa i pro vyšší pasažéry, a to i díky dostatečně vysoké karoserii, stejně jako u Enyaqu. Zavazadlový prostor má objem 470 l, což je na kompaktní SUV solidní hodnota. Škoda také nabídla praktickou inovaci v podobě síťky pod zadním platem pro uložení nabíjecích kabelů, což řeší problém absence předního kufru. Velmi užitečné jsou také podrobné návody na využití prvků Simply Clever dostupné přes QR kód přímo v zavazadlovém prostoru po vzoru Superbu kombi a Kodiaqu. To se hodí, protože praktických prvků, jež zvyšují využitelnost zavazadlového prostoru, je i v Elroqu celá řada. Pokud je tedy nepoužíváte denně, snadno zapomenete, jak se používají. Pak stačí telefonem naskenovat QR kód a připomenout si to, co zrovna potřebujete použít.

Jízdní vlastnosti: lehkost a dynamika

Na Mallorce jsme testovali verzi Elroq 85 s výkonem 210 kW, zadním pohonem a baterií o využitelné kapacitě 77 kWh. Jízdní vlastnosti jsou příjemné, a to i díky nižší hmotnosti oproti Enyaqu a lepšímu rozložení hmotnosti, což je výsledkem kratší zadní části. V zatáčkách je na hraně Elroq přetáčivý, ale trochu méně než Enyaq. Přetáčivost je podle mě příjemnější než nedotáčivost, protože se s ní snadno pracuje. Ale abych Elroq dostal do smyku, musel jsem jet v zatáčkách už poměrně ostře. Podvozek je navíc komfortní, i když přejíždíte nerovnosti nebo příčné prahy. Komfort ale více prověříme až v Česku po zimě, protože na Mallorce nemají silnice roztrhané mrazem.

Spotřeba energie byla při první jízdě, která vedla více přes město a po dálnici (s limitem 120 km/h), 15,8 kWh na 100 km. Při stoupání do kopců, kde jsem v serpentinách zkoušel i dynamičtější jízdu a již zmíněné průjezdy zatáčkami, vystoupala na 18,5 kWh na 100 km, což je stále velmi dobré. Je to ale i díky příznivým teplotním podmínkám během testu, protože venkovní teplota se pohybovala od 16 do 20 °C. Navíc bylo polojasno, takže občasné vysvitnutí slunce tak akorát dorovnávalo teplotu uvnitř auta, takže nebylo potřeba topení a klimatizace jen občas mírně chladila. Při klidné jízdě na trase s převahou okresek a jen krátkým úsekem dálnice jsem dosáhl spotřeby pouhých 14 kWh na 100 km, což znamená teoretický dojezd přibližně 550 km pro verzi 85. U základní verze Elroq 50, která obsahuje menší baterii (využitelných 52 kWh) a má výkon 125 kW, by měl být reálný dojezd dle těchto hodnot spotřeby kolem 320 až 370 km v kombinovaném provozu.

Shrnutí a význam pro český trh

Elroq je důležitým modelem pro český trh, protože s cenou startující na 799 000 Kč představuje dostupnější elektromobil, který je zároveň prostorný, mohl by tedy zaujmout širší okruh českých zákazníků. Tento model je elektrickou alternativou k oblíbenému Karoqu a svou velikostí, praktičností i dojezdem uspokojí potřeby běžné české rodiny. Karoq sice začíná o 150 tisíc korun níže, ale jde o motor 1.0 TSI 85 kW s manuální převodovkou. Výkonnější 1.5 TSI 110 kW, který už se blíží základnímu Elroqu, již vyjde na 699 tisíc korun a s automatickou převodovkou stojí o 50 tisíc Kč víc. To jsou navíc ceny akční verze a dle standardního ceníku stojí výbava Selection 765 900 Kč, což je jen mírně méně než u výkonnějšího Elroqu.

Elroq ukazuje, že Škoda míří správným směrem v rámci elektrifikace a nabízí dobře vyvážený kompromis mezi cenou, výkonem a praktičností. Už se těšíme, až vůz otestujeme v českých podmínkách a zjistíme, jak si povede na domácích silnicích. Jak se vám líbí nový design a celkový koncept Elroqu? A považujete jeho cenu za adekvátní? Podělte se o své názory v komentářích, rádi si je přečteme.

Foto: Škoda Auto a Marek Tomíšek, fDrive.cz

skoda-elroq-2024
Klady
  • dobré jízdní vlastnosti
  • příznivá cena
  • prostorný interiér
Zápory
  • absence předního kufru
  • mírný nesoulad mezi designem přední a zadní části
Diskuze ke článku
Jan Liška
Naposledy upraveno: 11:38
Palec nahoru za design. Pěkný interiér a nemá to ten plastový dekl místo mřížky chladiče jako Enyaq. S tou cenou uvidíme, co řekne trh. Špatná není a třeba ty Fordy na MEB platformě to budou mít hodně těžké. Revolucí bych to ale nenazýval.
Dini Dini
Podle mě není moc důvod, aby tenhle Elroq jezdil za míň, jak Enyaq potažmo Tesla Y. je stejně široký jak Enyaq snad je o něco lehčí, ale to nemusí hrát žádnou roli a proti Enyaqu coupe ma míň aerodynamický tvar. Podle mě se ukáže, že ujede stejně jako jeho sourozenec a větší rozdíl udělá vítr něbo pár stupňů teploty...
Jan Jakubík
Od jiných recenzetnů existuje informace, že EV3, která je i není konkurecní, je spotřeba Škodovky o několik kWh vyšší jak u EV3 na stejných úsecích. Což je logické. Však tyhle verze Škodovek mají ještě původní elektrické motory od roku 2019, není tomu tak?

A nebo ten motor doznal nějakého velkého zásahu? Tady prostě ještě neproběhla změnaj jako u 77 kWh s novým motorem AP550.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze