Škoda Auto v rámci elektrické transformace představila s půlročním předstihem budoucí elektromobil Škoda Elroq. Sice zatím zamaskovaný, takže definitivní podobu oficiálně neznáme, ale přesto v něm nechala vybrané redakce krátce svézt. A zároveň zveřejnila první dávku oficiálních informací, které dávají už poměrně přesnou představu, co je Elroq vlastně za auto. Pochopitelně jde o SUV, které se stane plně elektrickým ekvivalentem kompaktní spalovací Škody Karoq. Nabídne podobné vnější rozměry a z velké části i vnější design, ovšem půjde o technicky zcela jiné auto, postavené na stejné, ryze elektrické platformě MEB, jako větší a starší Enyaq. Zároveň půjde, aspoň na nějaký čas, o nejmenší model se zadním pohonem; menší chystané elektrické škodovky včetně SUV Škoda Epiq využijí předokolkovou platformu MEB entry.
Z toho také vycházejí první zásadní koncepční odlišnosti proti Karoqu; oproti němu nabídnou základní verze Elroqu zadní, nikoliv přední pohon. Bude se také lišit uspořádání interiéru, jehož architektura plně vytěží z faktu, že vzniká na výhradně elektrických základech. Nemusí se tedy omezovat pevně danou polohou motorové přepážky, prostorem pro hnací hřídel verzí 4×4, ani výstupkem na nádrž pod zadními sedadly. Díky tomu všemu nabídne více prostoru, přičemž zejména ten pro posádku bude nadprůměrný. Avšak ani zavazadla nezapláčou nad objemem 470 až 1580 litrů. I když je první hodnota o 51 l nižší proti Karoqu, druhá je totiž naopak o 59 l velkorysejší. Elroq by navíc měl nabídnout lepší tvar zavazadelníku a zároveň nové simply clever prvky v podobě nastavitelného krytu zavazadelníku a sítě na nabíjecí kabely.
Nabídka pohonů bude podle aktuálních informací 100% kopírovat větší Enyaq, jen s drobnými odlišnostmi v dílčích specifikacích; vrcholná verze s pohonem všech kol 85x bude například v Elroqu o 14 koní silnější. O verzi RS tisková zpráva nemluví, ovšem dávala by také smysl. Zároveň se bude muset Elroq spokojit s o vlas horším dojezdem, zřejmě kvůli slabší aerodynamice zkrácené karoserie. Nasvědčují tomu ostatně udávané hodnoty součinitele čelního odporu vzduchu; Elroq začíná na Cx 0,26, zatímco Enyaq na 0,257. Ani tak ovšem akční rádius 560 km vrcholné verze Elroq 85 nezklame, jakkoliv stejně motorizovaný Enyaq ujede o dva kilometry dále. Verze 60, která ovšem z aktuální nabídky Enyaqu pro český trh vypadla, se bude nabíjet rychleji oproti 120 kW u Enyaqu, to se však může s dalšími aktualizacemi palubního softwaru kdykoliv změnit.
Neliší se ani velikost všech tří NCM baterií; startovní provedení Elroq 50 s výkonem 170 k, nejvyšší rychlostí 160 km/h a zatím neuvedeným dojezdem, si vystačí se sadou 55/52 kWh (brutto/netto). Ambicióznější Elroq 60, který má potenciál stát se nejprodávanějším, pak svých 204 k krmí z baterie 53/59 kWh. A konečně vrcholná verze 85, která svou zadní pohonnou APP550 vyhnala na 286 k, používá zatím největší akumulátor 82/77 kWh. Díky modernějšímu motoru s nižšími otáčkami povyrostla maximálka na 180 km/h. Totéž platí i pro vrcholnou čtyřkolku Elroq 85x se stejnou baterií, ovšem systémovým výkonem 299 k, který se vyrovná starší verzi Eynaqu RS s původními motory. Standardem všech verzí je třífázové nabíjení 11 kW, tepelné čerpadlo bude za příplatek. Počítá se s manuálním i automatickým předehřevem baterie.
Design dosud oficiálně odhalen nebyl, vychází však ze spalovacího SUV Karoq, s výjimkou přídě. Elroq se totiž stane první sériovou škodovkou, která opustí tradiční, chromem lemovanou masku, která dává tvář novým boleslavským modelům od roku 1996, kdy ji tehdy začínající belgický návrhář Dirk van Braeckel (pozdější designérská superhvězda, podepsaná pod revolučním novým vzhledem Bentleyů od roku 2004) umístil na první novodobou generaci Škody Octavia a významně se zasloužil o raketový start její popularity. Elroq ji nahradí futuristickým řešením Tech-Deck Face, od nedávno odstoupivšího firemního séfdesignéra Olivera Stefaniho, které se pokusí dát škodovkám zcela novou tvář s pomocí jednoduchých křivek a optických klamů v čele se skrytými moduly světlometů.
Ty se budou tradičně nabízet ve dvou verzích, přičemž obě využijí technologii LED. Základ si tedy vystačí s provedením bi-LED, vyšším stupněm bude maticové provedení s 36 segmenty. Novou grafiku se čtyřmi obdélníkovými moduly dostala i denní světla. I vzadu bude na výběr, mezi standardními a animovanými světly, ve druhém případě i s částečně osvětlenými krystalickými prvky. I zde budou samozřejmostí svítivé diody LED.
Interiér naštěstí žádnou revoluci nechystá a podrží se osvědčených řešení z Enyaqu v čele s 13" centrálním, volně stojícím displejem, digitálním palubním štítem a volitelným head-up displejem. Stejně tak bude v nabídce několik verzí čalounění a barevných kombinací s obchodními názvy, prolínajícími se s Enyaqem. Novinkou ovšem bude rozsáhlé použití recyklovaných materiálů, například Recytitanu z recyklovaných vlákem v barvě tmavá melange. Interiér se nedoklonil od firemních tradic důrazem na praktická řešení a maximum odkládacích prostor. Jejich celkový objem, což je v poslední době velmi oblíbená, přestože vlastně nicneříkající hodnota, dosahuje 48 l.
Novinkou v palubních systémech je angažmá decentralizovaného komunikačního systému V2X (Car to X), který předává statické či dynamické informace o dopravních mimořádnostech v okolí vozidla. Ten bude zohledněn i v asistované jízdě. Vůz bude také schopen naučit se celkem pět parkovacích manévrů, dlouhých až 50 m, a na daném místě je automaticky provést. Standardní sedmero airbagů, včetně předního středového, lze doplnit ještě dvojicí zadních bočních, jako v Enyaqu.
Ačkoliv pojem mobilní aplikace byl u řidičů škodovek donedávna skloňován ve velmi nelichotivých konotacích, automobilka intenzivně pracuje na náhradě a s Elroqem nabídne její zcela novou verzi ve změněném designu. Ta nejen integruje nabíjecí služby PowerPass, ale kromě obvyklých telematických informací a dálkového ovládání nabíjení a ventilace nyní umožní také vůz na dálku odemknout a zamknout. Tato funkcionalita, která není u konkurence dosud samozřejmostí, umožní například z druhého konce světa kurýrovi uložit zásilku v kufru až do vašeho příjezdu. Nebo spoustu jiných věcí.
Technické parametry Škoda Elroq (2024) 85
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 488 × 1 884 × 1 625 mm, 2 054 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: zadní |
Výkon | 210 kW, 286 koní, točivý moment: 545 Nm |
Baterie | 82 kWh (77 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 175 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 15,2 kWh / 100 km, dojezd: 581 km |
Cena od | 1 032 000 Kč |