😢Vypněte si prosím blokování reklam na našem webu.
Náš web je závislý na reklamě. Bez příjmů z reklamy pro vás nemůžeme připravovat články ani videa. Ve vašem prohlížeči máte ale reklamy blokovány.
Elroq proti Elroqu. Dvě motorizace zkřížily nabíjecí křivky
test

Elroq proti Elroqu. Dvě motorizace zkřížily nabíjecí křivky

Test nabíjení
8

Platforma Volkswagen MEB prochází kontinuálním a velmi rychlým vývojem, proto jsme byli zvědaví, co předvede u nabíječky ve dvou různých motorizacích Škody Elroq. Využili jsme možnosti manuálního předehřevu a rozhodli se ověřit, co je pravdy na deklarovaných číslech v technických údajích.

Na platformě MEB je krásné, že díky jejímu neustálému vylepšování je na ní pořád znovu a znovu co testovat. Co platilo před šesti lety, kdy vyjela první auta na ní postavená, už je dnes dávno zapomenuto a začínáme opět od nuly. A zatímco zpočátku byla naprostým maximem nabíjecí rychlost 135 kW, dnes už ty nejlevnější verze začínají na 145 kW. A právě tolik uvádí jako maximum i nejlevnější verze Škody Elroq označená číslem 50 a vybavená baterií 55/52 kWh (brutto/netto). A tu jsme také postavili proti motorizaci 85, která používá stále ještě největší baterii 82/77 kWh (až Elroq RS přijde se sadou 84/79 kWh), kterou dokáže plnit rychlostí až 175 kW. V prvním případě by to mělo podle výrobce trvat 26 minut, ve druhém 28 minut. A jak to je ve skutečnosti?

Jak rychle se nabije Škoda Elroq? Porovnali jsme verze 50 a 85

Na samém sklonku zimy, částečně dokonce v husté chumelenici, jsme těsně po sobě u totožné nabíječky PRE Alpitronic vyzkoušeli nejdříve Elroq 50 a poté i Elroq 85. Ačkoliv teploty oscilovaly kolem 0 °C, využili jsme možnosti manuálního předehřevu baterie, kterou nabízí palubní software ME 5 a ke stojanům dorazili v obou případech s bateriemi, o kterých informační systém hlásil, že jsou plně připravené k rychlonabíjení. Nebyla to tak docela pravda, ovšem to není kritika vůči Škodě, podobně to mají všechna auta s manuálním předehřevem. A protože jsme s tím počítali, dorazili jsme v obou případech ke konektoru s menším SoC než 10 %, na nichž jsme zahájili měření a vzájemné porovnávání. Elroq 85 sice v okamžiku dosažení 10% SoC zjevně plně zahřátý nebyl, avšak my pro to udělali maximum a jde o realitu za chladných dní. Ostatně na měření nabíjecí křivky se se stejným modelem chystáme znovu, jen až bude tepleji.

Zkřižte křivky!

Elroq 50 uvádí kratší čas potřebný k nabití z 10 na 80 % SoC než Elroq 85, což není u levnějších verzí vůbec obvyklé. A také předvedl po mírném zaváhání na úplném počátku ostřejší nástup a v okamžiku dosažení 10 % SoC už přijímal 142 kW, tedy bez 3 kW udávaný jmenovitý příkon. Ani on ale tou dobou ještě nebyl na svém maximu, toho jsme se dočkali až při 15 %, kdy se na displeji rozsvítilo velmi pěkných 150 kW, tedy o 5 kW více oproti udávanému maximu. Elroq 85 s podstatně větší baterií se na plný příkon rozehříval mnohem déle, konkrétně do 23 %, kdy nabíječka zobrazila 176 kW. To je o „pouhý“ jeden kilowatt více oproti deklarovaným 175 kW, předpokládáme tedy, že do opravdu ideálního zahřátí chybělo většímu akumulátoru více než tomu menšímu. Rozhodně ale nejde o špatná čísla.

Elroq 50 při 23 % totiž už zahajoval pozvolný sestup a protože byl rozdíl v aktuální nabíjecí rychlosti poměrně malý, začal také větší baterii poměrně rychle unikat ohledně stavu nabití v čase. Únik se však potom na velmi dlouho zastavil na rozdílu tří procent. Konkrétně až do 19. minuty, kdy Elroq 50 už měl naplněno 69 % baterie a Elroq 85 jen 66 %. Pak se na malý okamžik rozdíl zvětšil na 4 %, jenže už od 21. minuty klesl zpět na tři procenta (73 vs. 70 %). Ovšem nabíjecí příkon Elroqu 85 tou dobou klesal rychleji než ve druhém případě, takže se nůžky začaly opět rozevírat a ve 25. minutě už oba soky dělilo pět procent. A právě ve 25. minutě také Elroq ukázal 80 % SoC, stihl to tedy o minutu rychleji, než uvádí výrobce. A to je opravdu nezvyklé!

Pochvala k verzi Elroq 50 míří i za fakt, že ještě při 80 % přijímal krásných 55 kW a při 90 % stále ještě 45 kW, což je výrazně lepší hodnota oproti Elroqu 85, který při stejném nabití bral už jen 31 kW. A také za to, že nabíjení z 10 na 100 % trvalo 41 minut, což je mezi elektromobily za srovnatelné peníze naprosto bezkonkurenční. Elroq 85 potřeboval na stejný úkon 58 minut, což také není špatné, ovšem tady už se jedná o mnohem obvyklejší čísla. V čase se nabíjecí křivky protnuly ve 30. minutě, kdy se setkaly na 46 kW, což u Elroqu 50 nastalo při SoC 88 %, u Elroqu 85 pak při 83 %. V procentech se pak potkaly při 82 %, kdy oba vozy ukázaly 52 kW. A stejně jako v předchozím případě, Elroq 50 pak snižoval nabíjecí příkon výrazně pomaleji než jeho silnější kolega.

Kdo nabíjí lépe?

Oba Elroqy předvedly na svou cenovou, výkonností i nomenklaturní kategorii znamenité nabíjecí výkony, ovšem pokud bychom měli vybrat vítěze, je to dnes jednoznačně Elroq 50. Ten totiž plně využil faktu, že nevyužívá možností elektrovýzbroje naplno a předvedl nejen vynikající průběh křivky, ale znamenitý čas jak při nabíjení 10–80 % SoC, tak při nabíjení 10–100 % SoC. Je tedy nabíledni, že konstruktéři udělali opravdu hodně, aby i základní verze poskytla svému majiteli maximální uživatelský komfort a díky jejím parametrům se zdá, že i s levným Elroqem 50 se můžete bez větších obav vydat na dlouhou cestu. Kromě omezeného dojezdu jde totiž ve všech ostatních ohledech o naprosto dospělé a plnohodnotné auto.

Foto: Ladislav Čermák, fdrive.cz

Diskuze ke článku
Josef L
Josef L
Článek trochu pomíjí fakt, že Elroq 85 nabil za 60 minut 77 kWh, zatímco Elroq 50 nabil za 43 minut pouze 52 kWh.
Radovan Dočkal
Radovan Dočkal
V diskuzi se ukazuje jak je těžké zavděčit se všem. A jak je to v podstatě nesplnitelný a zároveň nevděčný úkol. Osobně jsem vděčný redakci za jakýkoliv test čehokoliv. Každý si názor recenzentů musí přebrat sám. Jak se říká 1000 lidí 1000 chutí. Tímto vám děkuji pane Čermáku a celé redakci za vaší práci!
Stanislav Vondraš
Stanislav Vondraš
Kdo vyrábí bateriové články tak zadává podmínky jejich provozu. Mám dojem, že koncern to není. Pokud výrobce bateriového packu správně nadimenzuje vodiče a chlazení, tak jediným omezením nabíjecí křivky je ten jediný článek baterie. Honba za rychlým nabíjením, která jde na hranu možností článku, může být vykoupena jeho životností.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze