Na platformě MEB je krásné, že díky jejímu neustálému vylepšování je na ní pořád znovu a znovu co testovat. Co platilo před šesti lety, kdy vyjela první auta na ní postavená, už je dnes dávno zapomenuto a začínáme opět od nuly. A zatímco zpočátku byla naprostým maximem nabíjecí rychlost 135 kW, dnes už ty nejlevnější verze začínají na 145 kW. A právě tolik uvádí jako maximum i nejlevnější verze Škody Elroq označená číslem 50 a vybavená baterií 55/52 kWh (brutto/netto). A tu jsme také postavili proti motorizaci 85, která používá stále ještě největší baterii 82/77 kWh (až Elroq RS přijde se sadou 84/79 kWh), kterou dokáže plnit rychlostí až 175 kW. V prvním případě by to mělo podle výrobce trvat 26 minut, ve druhém 28 minut. A jak to je ve skutečnosti?
Jak rychle se nabije Škoda Elroq? Porovnali jsme verze 50 a 85
Na samém sklonku zimy, částečně dokonce v husté chumelenici, jsme těsně po sobě u totožné nabíječky PRE Alpitronic vyzkoušeli nejdříve Elroq 50 a poté i Elroq 85. Ačkoliv teploty oscilovaly kolem 0 °C, využili jsme možnosti manuálního předehřevu baterie, kterou nabízí palubní software ME 5 a ke stojanům dorazili v obou případech s bateriemi, o kterých informační systém hlásil, že jsou plně připravené k rychlonabíjení. Nebyla to tak docela pravda, ovšem to není kritika vůči Škodě, podobně to mají všechna auta s manuálním předehřevem. A protože jsme s tím počítali, dorazili jsme v obou případech ke konektoru s menším SoC než 10 %, na nichž jsme zahájili měření a vzájemné porovnávání. Elroq 85 sice v okamžiku dosažení 10% SoC zjevně plně zahřátý nebyl, avšak my pro to udělali maximum a jde o realitu za chladných dní. Ostatně na měření nabíjecí křivky se se stejným modelem chystáme znovu, jen až bude tepleji.
Zkřižte křivky!
Elroq 50 uvádí kratší čas potřebný k nabití z 10 na 80 % SoC než Elroq 85, což není u levnějších verzí vůbec obvyklé. A také předvedl po mírném zaváhání na úplném počátku ostřejší nástup a v okamžiku dosažení 10 % SoC už přijímal 142 kW, tedy bez 3 kW udávaný jmenovitý příkon. Ani on ale tou dobou ještě nebyl na svém maximu, toho jsme se dočkali až při 15 %, kdy se na displeji rozsvítilo velmi pěkných 150 kW, tedy o 5 kW více oproti udávanému maximu. Elroq 85 s podstatně větší baterií se na plný příkon rozehříval mnohem déle, konkrétně do 23 %, kdy nabíječka zobrazila 176 kW. To je o „pouhý“ jeden kilowatt více oproti deklarovaným 175 kW, předpokládáme tedy, že do opravdu ideálního zahřátí chybělo většímu akumulátoru více než tomu menšímu. Rozhodně ale nejde o špatná čísla.
Elroq 50 při 23 % totiž už zahajoval pozvolný sestup a protože byl rozdíl v aktuální nabíjecí rychlosti poměrně malý, začal také větší baterii poměrně rychle unikat ohledně stavu nabití v čase. Únik se však potom na velmi dlouho zastavil na rozdílu tří procent. Konkrétně až do 19. minuty, kdy Elroq 50 už měl naplněno 69 % baterie a Elroq 85 jen 66 %. Pak se na malý okamžik rozdíl zvětšil na 4 %, jenže už od 21. minuty klesl zpět na tři procenta (73 vs. 70 %). Ovšem nabíjecí příkon Elroqu 85 tou dobou klesal rychleji než ve druhém případě, takže se nůžky začaly opět rozevírat a ve 25. minutě už oba soky dělilo pět procent. A právě ve 25. minutě také Elroq ukázal 80 % SoC, stihl to tedy o minutu rychleji, než uvádí výrobce. A to je opravdu nezvyklé!
Pochvala k verzi Elroq 50 míří i za fakt, že ještě při 80 % přijímal krásných 55 kW a při 90 % stále ještě 45 kW, což je výrazně lepší hodnota oproti Elroqu 85, který při stejném nabití bral už jen 31 kW. A také za to, že nabíjení z 10 na 100 % trvalo 41 minut, což je mezi elektromobily za srovnatelné peníze naprosto bezkonkurenční. Elroq 85 potřeboval na stejný úkon 58 minut, což také není špatné, ovšem tady už se jedná o mnohem obvyklejší čísla. V čase se nabíjecí křivky protnuly ve 30. minutě, kdy se setkaly na 46 kW, což u Elroqu 50 nastalo při SoC 88 %, u Elroqu 85 pak při 83 %. V procentech se pak potkaly při 82 %, kdy oba vozy ukázaly 52 kW. A stejně jako v předchozím případě, Elroq 50 pak snižoval nabíjecí příkon výrazně pomaleji než jeho silnější kolega.
Kdo nabíjí lépe?
Oba Elroqy předvedly na svou cenovou, výkonností i nomenklaturní kategorii znamenité nabíjecí výkony, ovšem pokud bychom měli vybrat vítěze, je to dnes jednoznačně Elroq 50. Ten totiž plně využil faktu, že nevyužívá možností elektrovýzbroje naplno a předvedl nejen vynikající průběh křivky, ale znamenitý čas jak při nabíjení 10–80 % SoC, tak při nabíjení 10–100 % SoC. Je tedy nabíledni, že konstruktéři udělali opravdu hodně, aby i základní verze poskytla svému majiteli maximální uživatelský komfort a díky jejím parametrům se zdá, že i s levným Elroqem 50 se můžete bez větších obav vydat na dlouhou cestu. Kromě omezeného dojezdu jde totiž ve všech ostatních ohledech o naprosto dospělé a plnohodnotné auto.
Foto: Ladislav Čermák, fdrive.cz