Doufám, že jste si užili Vánoce a jste připraveni na trochu novinek ze světa elektromobility. Dnes se podíváme na chystaný nový model Kia, řekneme si, jak dopadla jednání Volkswagenu s odboráři, mrkneme na omlazenou Teslu Y a nakonec nás čeká jeden velmi nepěkný příběh z čínské továrny. Tak vítejte u fNews.

fNews #292 – Pohled na možnou Kiu EV1 a novodobé otroctví pro BYD
Podcast v audio formě
- přehrát tuto epizodu (mp3)
- odebírat podcast (RSS)
- odebírat podcast na Spotify
- odebírat na Apple Podcasts
Pojďme začít jednou spekulací. Spekulací, která má velmi vysokou míru pravděpodobnosti naplnění. Není tajemstvím, že model Kia a Hyundai se často navzájem dublují. To je vidět i teď u EV9 a Ioniqu 9. A nový model Kia Syros naznačuje, že bychom se mohli v budoucnu dočkat elektrické alternativy k Hyundai Inster. Syros je sice spalovací model určený pro indický trh, ale má velmi podobnou dispozici jako Inster, který také začal jako spalovák. Takže nynější obrázky dost možná naznačují, jak bude vypadat model Kia EV1.
Podle zprávy ČTK se automobilový koncern Volkswagen dohodl s odboráři na ukončení stávky. Ti tak na první pohled dosáhli svého – v Německu nebudou zavřeny žádné továrny a nebude se propouštět z organizačních důvodů. Na druhou stranu v příštích šesti letech dojde ke zrušení přes 35 tisíc pracovních míst. A to údajně „sociálně udržitelně“, například po odchodu zaměstnance do důchodu. Během vyjednávání se také povedlo domluvit snížení výrobní kapacity o 700 tisíc automobilů ročně, část výroby se přesune do Mexika a pro některé německé továrny se najde nové využití.
Již v lednu se v Šanghaji začne vyrábět omlazená Tesla Model Y s označením Juniper. Kromě užších předních světlometů s LED technikou se můžeme těšit na upravenou grafiku zadních světel ve tvaru písmene C. Dále tu máme zjednodušené tvary kokpitu, upravený podvozek pro lepší jízdní komfort a novinka nabídne zase o kousek vyšší dojezd. Oficiální představení na sebe asi nenechá dlouho čekat.
Čínská automobilka BYD staví v Brazílii továrnu na výrobu elektromobilů, která má začít fungovat příští rok. Nyní však došlo k přerušení spolupráce se stavební firmou Jinjiang Construction, která podle brazilských úřadů držela čínské dělníky v podmínkách připomínající otroctví. Jeden z dělníků skončil v nemocnici poté, co pracoval 25 dní v kuse. V ubytovacím zařízení byly postele bez matrací a na 31 dělníků připadala jedna koupelna. Videa z nevyhovujících ubytoven se mimochodem dostala na sociální sítě. Společnost údajně také zadržovala dělníkům plat, cestovní pasy, a pokud například pracovník skončil po šesti měsících, odcházel bez nároku na mzdu.
A co vy? Nechali byste se zaměstnat na stavbě továrny na druhé straně světa? A věříte, že v domácí Číně mají dělníci lepší podmínky, když okolo nešmejdí brazilské úřady? Dejte vědět do komentářů co na novinky říkáte a užijte si příjemný konec roku.