Nový Fiat 500e navazuje na stejnojmenného elektrického předchůdce. Přináší nový vzhled, ještě větší styl, delší dojezd a zejména nové technologie. Auto pořídíte ve dvou variantách. Základní za 630 tisíc korun má nižší výkon a baterii s kapacitou pouze 24 kWh, která předurčuje vůz opravdu pouze do města a dojíždění do něj. Varianta za 734 000 Kč ale obsahuje už větší 42kWh baterii (37 kWh využitelných), se kterou ujedete bez problémů kolem 300 kilometrů v městském provozu a necelých 200 kilometrů po dálnici. Jak rychle se ale nabije, pokud potřebujete jet ještě delší trasu?
Fiat 500e se nabíjí nečekaně rychle – test nabíjení
Fiat 500e (2021) 42 kWh Hatchback
Rozměry | 3 630 × 1 690 × 1 480 mm, 1 465 kg |
---|---|
Výkon | 88 kW |
Baterie | 42 kWh, CCS Combo, Mennekes |
Dojezd | 320 km (WLTP) |
Fiat 500e disponuje standardním rychlonabíjecím konektorem CCS a dokáže přijmout maximální nabíjecí výkon 85 KW s tím, že palubní nabíječka vozu pak je třífázová s výkonem 11 kW a i doma ze standardní třífázové zásuvky tak plně vybité auto nabijete za necelé 4 hodiny. V dnešním testu však hlavně zjistíme, jak rychle se reálně Fiat 500e nabíjí na ultra-rychlé stanici. Testovali jsme na Hyperchargeru Pražské energetiky v pražských Štěrboholech s maximálním výkonem 150 kW, tedy výrazně vyšším, než auto dokáže přijmout. Auto jsme předtím prohnali 100 kilometrů po dálnici, vnější teplota se pohybovala kolem 20 °C, a baterie tak měla ideální ideální podmínky pro nabíjení. K nabíjecí stanici jsme přijeli pouze s 3 % nabití, mohli jsme tak otestovat takřka kompletní nabíjecí křivku.
Nabíjení začalo výkonem 75 kW (napětí v tento moment činilo 347 V) postupně se zvýšilo až na 83 kW, kolem 25 % pak začalo opět klesat na hodnoty kolem 75 kW, kde se drželo až do 40 %, kdy se výkon skokově snížil na 65 kW. Zcela vybité auto se na 50 %, tedy městský dojezd kolem 150 km, nabije za 14 minut, což je velmi pěkná hodnota. Další skokové snížení výkonu proběhlo při zhruba 60 % na 52 kW, což je ale stále více, než dokáže poskytnout standardní rychlonabíječka s výkonem 50 kW. Na 70 % se auto nabije za stále pěkných 22 minut a při 75 % klesne nabíjecí výkon na 46 kW, což je ale v dané cenové kategorii stále pěkná hodnota. Například dražší auta na platformě E-CMP od stejného koncernu Stellantis, například Opel Corsa-e nebo Peugeot e-208, nabízí při této úrovni nabití prakticky poloviční nabíjecí výkon. Fiat si tak vede velmi dobře. Na 85 % se totiž nabije za 29 minut, kdežto uvedeným dražším vozům Stellantisu to trvá minimálně o 10 minut déle, i když nabízí papírově vyšší nabíjecí výkon 100 kW (ale samozřejmě o 8 kWh větší využitelnou kapacitu baterie).
Při 85 % se však nabíjecí výkon skokově sníží pouze na 14 kW a v tento moment se už nevyplatí auto dále nabíjet, pokud spěcháte. Do 100 % se totiž nabíjí dalších 30 minut podobným výkonem. Celkově nás Fiat 500e nabíjením mile překvapil. I když to je auto určené primárně do města, lze se s ním v případě nutnosti vydat i na trasu přesahující jeho dojezd, protože zvládne energii na další cestu doplnit relativně rychle. Hodí se také pro ty, kteří nemají možnost nabíjet doma. Za půl hodinky se totiž vůz zvládne nabít například z nabíjecí stanice u obchodního centra či supermarketu, když jedete na nákup.
Z 3 % do | Délka nabíjení |
---|---|
50 % | 14 minut |
70 % | 22 minut |
85 % | 29 minut |
90 % | 41 minut |
99 % | 61 minut |