Je tu Mnichovský autosalon. A s ním čínská invaze do Evropy

Mnichovský autosalon 2025
1
Je tu Mnichovský autosalon. A s ním čínská invaze do Evropy
Fotografie: IAA
  • Velké evropské autosalony to měly nahnuté, nyní to však vypadá na slavný návrat
  • Vystavovatelů meziročně přibývá, nejvíce jich dorazilo z Číny
  • Zároveň by měla začít éra levných evropských elektromobilů

Tradice bombastických evropských autosalonů, které udávaly zbytku světa směr v úrovni vystavené techniky i estetice jednotlivých expozic, začala upadat někdy ve druhé polovině nultých let. Čím dál více výrobců zjišťovalo, že miliony, utracené za účast na jarní Ženevě či podzimní dvojici Paříž/Frankfurt, se dají utratit i smysluplněji a jeden po druhém začali z ozářených podií mizet. Ránu z milosti pak celé parádě uštědřil covid, po němž se Ženeva už nevzpamatovala a po čtyřleté přestávce se z ní stala mnohem skromnější výstava obecné mobility. Německá polovina přestěhovala celý spektákl do levnějšího a trochu méně honosného Mnichova. Jenže letošní ročník vypadá, že se zase po letech bude nač koukat, protože vystavovatelů citelně přibylo. Po plných 12 letech se například vrátilo Volvo a pochopitelně se přihlásily nově přišedší čínské značky, které nedostatkem solventnosti zjevně netrpí.

Pokud se tedy letos chystáte do Mnichova, můžete se těšit na celou řadu světových premiér evropských automobilek, přičemž první v abecedě i zájmu je domácí BMW, které tu vystaví první sériový vůz z rodiny Neue Klasse, SUV iX3. Mercedes-Benz odpoví přímým konkurentem GLC EQ a Volkswagen ukáže dva malé modely. Koncept ID. Cross a zamaskovaný sériový model ID. Polo. Pochopitelně se blýskne i Škoda Auto, která ukáže koncept Vision O, který se později změní na elektrickou Octavii Combi. A není vyloučeno, že se dozvíme něco zajímavého o chystaném malém elektrickém Epiqu. Cupra pak ukáže hotový Raval, ovšem zatím rovněž pod maskovací fólií. A konečně Renault ukáže nové Clio.

Hyundai se pochlubí konceptem Three, Opel zase přiveze supersportovní koncept Corsa GSE Vision, schopný pokořit stovku za dvě sekundy. A konečně čínští výrobci, z nichž někteří už do našeho regionu čerstvě vstoupili, jiní se k tomu chystají. Uvidíte tak plnotučnou expozici značek BYD, XPeng, Lynk&Co, Zeekr, LeapMotor a několika dalších. Třeba Leapmotor zde ukáže poprvé model B05, Xpeng nový P7. Další světové premiéry u čínských značek ale nehledejte; ty se odehrávají na mnohem větších výstavách několik tisíc kilometrů východněji či naopak západněji.

Výčet není ani zdaleka úplný, protože ne všichni vystavovatelé předem oznámili své záměry. Pokud jste nějakou dobu na autosalonu nebyli, připravte se, že už to není klasická výstava aut. Prostor totiž dostaly i jiné druhy dopravy, především ty ekologické. Silné zastoupení mají i druhovýrobci a úpravci. A především; velká část programu se odehraje mimo mnichovské výstaviště, přímo v centru města. Tam to má výhodu, že si budete moci leccos vyzkoušet přímo v ulicích a také, na rozdíl od výstaviště, nezaplatíte žádné vstupné. To je docela výhoda, protože za základní jednodenní vstupenku už zaplatíte na místě 225 eur (5 500 Kč), případně v předprodeji 180 eur (4 400 Kč).

Performance v ulicích se také koná o dva dny déle; zatímco samotný autosalon je vymezen daty 9. až 12. září, uliční akce potrvá až do čtrnáctého. A také si můžete užívat po pozdnějších hodin; zatímco na výstaviště vás pustí v devět ráno a vykážou vás v šest večer, v mnichovských ulicích se skončí až v devět večer, ovšem začne se až v jedenáct.