Jak se změnil ženevský autosalon?

Jak se změnil ženevský autosalon?
Fotografie: Geneva motorshow
  • Ženevský autosalon se poprvé konal v roce 1905
  • Podruhé v roce 1923 a od té doby pravidelněji
  • Letos byl obnoven po 4leté přestávce
  • Z velkých evropských automobilek tam byly jen dvě

Na autosalon do Ženevy jsem jezdil od roku 2015 a účastnil jsem se pravidelně do roku 2018, takže jsem jej absolvoval čtyřikrát. V roce 2019 jsem se nemohl zúčastnit a o rok později jsme měli v plánu jet, ale autosalon byl zrušen několik dní před zahájením kvůli covidu. Jelikož se ženevský autosalon konal pravidelně, zatímco Frankfurt se střídal ob jeden rok s Paříží, byl jsem na tom ženevském nejvíce.

Po čtyřleté pauze se do Ženevy vrátil autosalon. Jaký byl?

Zároveň jsem ho měl nejraději ze dvou důvodů. Jedním byla jeho neutralita, díky které tam vystavovaly všechny automobilky. Ve Frankfurtu se totiž stávalo, že chyběly některé francouzské automobilky a v Paříži naopak některé německé. Ženeva ale byla prestižní výstava pro všechny. A zároveň je tamní výstaviště malé, takže automobilky přivezly jen to opravdu nejzajímavější. Ve Frankfurtu nebo Paříži pak účastníci nachodili kilometry mezi halami nebo museli čekat fronty na schuttle, který jezdí v rámci výstaviště.

Ženevský autosalon býval prestižní pro všechny značky

Právě zmíněná kompaktnost je to jediné, co ženevskému autosalonu zůstalo. Naopak je nyní ještě kompaktnější, některé prostory, které se dřív využívaly, nyní nejsou přístupné. To je způsobeno žalostně nízkým zájmem vystavovatelů. Z velkých evropských automobilek tam letos byly jen dvě. Renault a Dacia. K nim se přidala karosárna Pininfarina, která je malosériovým výrobcem. Pak už tu byl jen americký Lucid Motors a několik čínských značek. Velké expozice měly značky BYD a MG, které tu představily i své prémiové odnože. V případě MG je to IM, u BYDu to pak je YangWang a Denza. Kromě nich pak už jen lokální vystavovatelé, kteří nabízí většinou služby pro místní motoristy.

Alespoň že se do Ženevy vrátilo vyhlášení evropské ankety Auto roku, které bylo také tradiční součástí ženevského autosalonu. To se například loni odehrálo na bruselském autosalonu, kde byla cítit snaha nahradit Ženevu, ale letos byl vítěz ankety Auto Roku 2024 oznámen opět v Ženevě. O tom jsme také psali, stal se jím Renault Scénic E-Tech Electric.

Vítězem evropské ankety Auto roku 2024 je...

Kromě zmíněných vystavovatelů tu nemalou plochu zabírala i výstava historických vozidel. Ta měla být odkazem na více než 100letou historii autosalonu. Byla tu vystavena opravdu krásná auta, ale nemůžu se ubránit pocitu, že to naznačuje, že ženevský autosalon v původní podobě je historií. Doufám ale, že to tak nebude, protože bych si ho přál v původní podobě.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze