YangWang U8

Ženevský autosalon 2024
YangWang U8
Fotografie: Marek Tomíšek, fDrive.cz
  • Jak moc se čínský vkus liší od toho evropského, nejlépe ilustruje obří prémiové SUV Yangwang U8
  • Téměř všechny parametry žene dále, než jsme zvyklí i z těch nejodvážnějších evropských výrobků
  • A design dokazuje, že se Čína zcela odpoutala od evropské uměřenosti

Čínská invaze do Evropy pomalu sílí, a my si budeme muset zvykat na značky a názvy modelů, které nám nic neříkají a často ani neznějí příliš vábně či snadno vyslovitelně. Dobrý příkladem je nově založený, prémiový brand koncernu BYD s poetickým názvem YangWang. Ten vznikl teprve vloni a už stačil uvést na trh první model a další dva představit. A protože se letošní, obnovený ženevský autosalon stal především platformou pro čínské automobilky, prohlédli jsme si tu s nemalou zvědavostí velké prémiové SUV YangWang U8, nabité nejmodernějšími technologiemi a vybavené designem, proti němuž vypadají i ty nejšílenější evropské kreace krotce a všedně.

Prohlédli jsme si čínské elektrické SUV Yangwang U8

První dojem ovlivňuje nejen záměrně zvýrazňovaná mohutnost, ale také vědomí, že pod naleštěnou karoserií se skrývá technika, schopná vypořádat se i s těžkým terénem. Obří, téměř vodorovná kapota, zploštělé lemy blatníků či ozdobné horizontální lamely tak trochu navozují podobnost s Land Rovery a Range Rovery, pohled z boku však může připomenout i velkou terénní Toyotu a podobnost s novým Lexusem GX je skoro nápadná. Ovšem pouze proporcemi; celkovou délkou 5,6 m totiž YangWang překonává o 40 cm i ty největší euroasijské mastodonty typu Range Rover LWB, BMW X7 či Mercedes-Benz GLS. To však pĺatí pouze při pohledu na bok vozidla; oba jeho konce se totiž jakýmkoliv přirovnáním vymykají.

Pokud máte tendenci se lekat obrovských, agresivně tvarovaných aut, pak se při setkání s kolosem YangWang U8 připravte na opravdu hluboký šok

Čínské pojetí luxusu zahrnuje i snahu upoutat pozornost všemi dostupnými prostředky, což je víceméně přesný opak toho, oč se zpravidla snaží evropská prémiová škola. Zatímco nejrůznějšími cingrlátky, třpytkami a světýlky je celé auto takřka poseté, z přídě pak doslova přechází zrak. Nejenže by se do její plochy zřejmě vměstnal profil menšího auta, ale ona své tvary, doslova zašlapávající vše, co Evropan vnímá jako hezké, vkusné či uměřené, ještě zvýrazňuje spoustou kosočtverečků, ať už přímo svítících, či aspoň lesklých. Ne, tohle nepřehlédne nikdy nikdo, už proto, že svými rozměry to připomíná spíš menší náklaďák a světelné pásy ve tvaru proti sobě obrácených písmen U jsou pořádně masivní. Pocit šálení zraku ještě příznačně umocňuje nárazníková liška ve tvaru kosti.

Záď ve tvaru lehce přikovaného ingotu bude rovněž vidět zdaleka. Kdo by přehlédl obří, rudě svítící plochy, ten si jistě všimne ještě další zářících segmentů v D-sloupkách. A nesmí chybět obří, doleva otevírané víko s gigantickým pouzdrem na rezervní kolo. Jsme opravdu zvědaví, kolik vlastně váží, protože jeho rozměry jsou rovněž mamutí. Pozoruhodný je ubrání kvůli zadnímu nájezdovému úhlu, znovu připomínající, že se BYD pokusil oživit dávný ideál vozidla, excelujícího na všech povrchách. Jak se mu to povedlo, v tuto chvíli těžko soudit, ale čínský trh zareagoval na uvedení modelu U8, v době debutu vůbec nejdražšího čínského sériového auta, prý velice dobře.

V interiéru téměř neexistuje hladká, rovná plocha. Všude se zvedají a zase mizí nejrůznější křivky a madla, příliš uklidňujícím dojmem to věru nepůsobí

Na výběr je čistě elektrický či plug-in hybridní pohon, oba používají technologii e4 s individuálním pohonem každého kola. Ten umí spoustu kousků, počínají přesným a rychlým přerozdělováním točivého momentu, přes otočení vozu kolem vlastní svislé osy, až po schopnost klidně zabírat jediným kolem, které má právě dost adheze. Případně zrychlit 3,5tunový kolos z klidu na stovku za 3,6 sekundy. Výjimečný je i tím, že dokáže plavat. YangWang v tuto chvíli každopádně testuje reakce evropského publika, zda se tyto čínské pojízdné mohyly dostanou na evropské silnice, tak není v tuto chvíli zcela jisté.

Do interiéru nás, podobně jako u jiných čínských aut, nepustili, mohli jsme jen nahlédnout otevřenými dveřmi do salónu. A podobnou snahu ohromit nakrátko zahlédli i tam. Protažené křivky, zářivě hnědá kůže, nezvyklé detaily. V tomto duchu se nese celý interiér. Pokud se nám někdy povede si vůz vyzkoušet, jsme velice zvědaví, zda zapůsobí na lidské smysly podobně, jako vyzrálé evropské prémiovky. Naprostá většina luxusních čínských vozů, které jsme dosud okusili, k tomu má, i přes ohromný první dojem, zatím dost daleko. K té správné struktuře jemné kůže, ideální jemné vůni i podmanivým barevným tónům je totiž třeba dospět.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze