BMW iX3 je tady. Nová třída z Mnichova ohromí dojezdem přes 800 km

Mnichovský autosalon 2025
BMW iX3 je tady. Nová třída z Mnichova ohromí dojezdem přes 800 km
Fotografie: Martin Pultzner, fDrive.cz
  • BMW se pochlubilo před domácím publikem nejočekávanější premiérou letošního roku
  • Představilo světu sériovou podobu modelu iX3, prvního z rodiny Neue Klasse
  • Ten by měl nastavit nová měřítka dynamiky a efektivity

Revoluce z Mnichova! První pohled na přelomové BMW iX3 Neue Klasse.

Na příchod přelomové nové generace elektromobilů Neue Klasse nás BMW připravuje již několik let. Postupně pouští do světa střípky neoficiálních i oficiálních informací a ukázalo nám koncepty prvních dvou modelů, které byly velice blízké sériové podobě. V našem případě šlo o BMW Vision X Neue Klasse, které velmi dobře ilustruje, jakými cestami se vydává design od konceptu k finálnímu výrobku a zřejmě nám dává i dobrý návod, co se nakonec vyvine z druhého konceptu BMW Vision Neue Klasse, předzvěsti elektrické řady 3. Proto těžko hovořit o překvapení, ačkoliv nás některá finální řešení na sériovém autě přeci jen trochu zaskočila. Marketéři BMW zkrátka perfektně zvládli postupně šponovat pozornost fanoušků až k dnešní slavnostní premiéře.

V historii značky to nebývalo zvykem a koneckonců ani tradicí, aby se jako první představilo právě SUV. Jenže právě zvýšené pseudoteréňáky jsou stále vrcholně populární a navíc pro výrobce ziskovější, než konvenční nízké modely. Nebylo tedy těžké zvolit, který model má celou novou rodinu Neue Klasse uvést. Ostatně středně velká SUV, kterým BMW říká SAV (Sports Activity Vehicle), jsou tradičně horkým zbožím už od roku 2003, kdy se zrodila první generace BMW X3. Právě z její třetí generace se v roce 2020 s minimálními úpravami zrodilo první BMW iX3, které nové BMW iX3 nahrazuje. A lze ji tak vnímat jako čtvrtou generaci X3, ačkoliv ta spalovací, konstrukčně odlišná, už vznikla vloni, nebo jako druhou iX3. Vyberte si.

Tohle je nový iDrive od BMW. Revoluce dorazí už letos.

Každopádně se posunula o mnohem víc, než by odpovídalo rozdílu jedné generace. Ukazuje se ve zcela novém tvarosloví, které redefinuje celou estetiku dosavadních modelů X od BMW. Základní dvouprostorové proporce pochopitelně zůstaly, avšak zjednodušily se téměř na dřeň a odvážně zahazují některé letité markanty v čele s dvěma dvojicemi oblých světlometů. Na voze nenajdeme prakticky žádnou oblinu, vše je rovné, nebo zahnuté v ostrém úhlu. Zcela novým prvkem jsou okna, protažená díky přechodům níže do boků, než jsme dosud u bavoráků vídali. Výsledkem jsou velké prosklené plochy, opticky odlehčující celou masu a zjednodušující výhled z vozu. V zájmu čistoty formy byly z karoserie odstraněny všechny rušivé prvky, včetně pevných klik. Ty jsou vyjížděcí a pomohly dosáhnout součinitele čelního odporu vzduchu Cx 0,24, což je na SUV velmi dobrá hodnota.

Mnohem větší díl celkového dojmu než kdy dříve dostaly na starost světla a zvuky. Se světelnými podpisy už se nyní počítá jako s rovnocennými součástmi designu vně i uvnitř, nabízejí animace, různé barvy a patřičný akustický doprovod. Jejich úkolem bude mimo jiné ovlivňovat náladu na palubě kýženým směrem, tedy ať už zklidňovat, či naopak projiskřovat.

Interiér rovněž podstoupil přísný úklid a debarokizaci. Zmizelo vše, co tam nemuselo nezbytně zůstat, včetně většiny ozdob a fyzických ovladačů. Lákadlo náhrady drahých tlačítek a knoflíků levnými dotykovými displeji stále působí a uvidíme v praxi, jak si BMW poradilo s touto výzvou. Zároveň totiž přináší (už poněkolikáté) zcela nový koncept ovládání a kontroly. Jeho podobu s dlouhým průběžným displejem mezi oběma A-sloupky už naznačil zmíněný koncept, nyní víme, že je rozdělen na tři části, z nichž tu prostřední a spolujezdcovu lze volně konfigurovat. K tomu volitelný 3D head-up displej a volant s dalšími dotykovými ploškami a haptickou odezvou. Fyzické páčky a tlačítka zůstaly jen minimu funkcí typu stěračů, ukazatelů směru, klimatizace, elektrických oken či hlasitosti, vše ostatní dostanou na starost dotyky a hlas.

Čalounění a styl interiéru budou kombinovány ve čtyřech variantách, přičemž vždy dojde na vysoký podíl recyklátů. Čalounicí materiály budou vesměs syntetického či rostlinného původu, avšak ve vrcholné verzi BMW Individual bude za patřičný příplatek stále k dispozici přírodní kůže. K dispozici bude jako obvykle přepestrá paleta extra výbavy včetně tradičních M-Paketů, s nimiž bude možné vůz vzhledově vyladit na dynamickou notu.

Protože byl vůz navržen na bílém papíru, dostal zcela novou koncepci odděleného vývoje hardwaru a softwaru, přičemž softwarová platforma bude společná pro více modelů, což usnadní a zlevní vývoj a vylepší interakci mezi různými modely. Počítá se s možností rozsáhlých softwarových upgradů, přičemž čtyři palubní superpočítače by k tomu měly nabídnout dostatek výkonu i do budoucna. Nový Operační systém X nabízí širokou konektivitu, standardem tu je nejen digitální klíč, ale i navigace s vlastními mapami. Generačního vylepšení se dočkalo hlasové ovládání; učí se podle vlastních modelů, dokáže sledovat nepřetržitý řetěz příkazů. Novinkou je takzvané zvykové ovládání, které bude časem samo potlačovat nechtěné volby či sdružovat často používané funkce do jediného povelu; například v zimě se jediným ťuknutím sputí veškeré vyhřívání, které řidič používá.

Palubní software dokáže rozeznat až sedm uživatelů podle digitálního klíče a samočinně jim přizpůsobit širokou paletu funkcí včetně polohy sedadel a zrcátek, barevných motivů na displejích či jízdních režimů. Samozřejmě nechybí streamování videa, palubní hry, u nichž mohou mobilní telefony posloužit jako ovladače, či stahování aplikací. Navigace kromě obvyklých funkcí dokáže zohlednit i obsazenost případné nabíječky a na HUD zobrazit průběh následující zatáčky. Pomáhá rovněž s nalezením volného místa na parkování. Nechybí ani výbava na přání, kterou je možné aktivovat na měsíc, rok nebo navždy. Tímto způsobem lze získat například prémiovou konektivitu či pokročilé jízdní a parkovací asistenty.

Neustále se vylepšuje i telematická aplikace MyBMW. Aktuálně z ní lze mimo jiné dálkově otevírat či zavírat okna, aktivovat vyhřívání sedadel či sledovat nabíjení v reálném čase. Práva nad ovládáním palubních funkcí je možné skrz QR kód udělit i spolucestujícím a ti si pak mohou ovládat hudbu, teplotu, osvětlení nebo navigaci samostatně, aniž by se o to musel starat řidič.

Bohužel i u vozů, jako je BMW, se při popisu začíná designem, pohodlím a zábavou, nicméně zrovna BMW iX3 má co nabídnout i technicky. Vyjíždí totiž na zcela nové platformě, která nabídne nejen 800V architekturu s možností nabíjet se i na 400V stanicích, ale především superrychlé DC nabíjení příkonem až 400 kW. Základem tu samozřejmě je trakční baterie, která se dočkala velmi nízké konstrukce s architekturou CTP a plnou integrací do nosné struktury auta. Podlaha skeletu je totiž otevřená a uzavírá se až krytem baterie. Ta využívá nové, cylindrické články s 20% nárůstem energetické hustoty. Pro první a zatím jediný uvedený model 50 XDrive nabízí využitelnou kapacitu 108,7 kW, která jí vystačí až na 805 km podle WLTP.

Mezi řadu inovací patří i integrace tepelných okruhů baterie, výkonové elektroniky a interiéru auta, které si vzájemně mohou předávat teplo. Vyhřívání salonu tak částečně obstará zbytkové teplo z elektrovýzbroje. Zadní kola šesté generace pohonu roztáčí, stejně jako dříve, synchronní elektromotor s cizím buzením (EESM), integrovaný přímo do nápravy. Byl však komplexně přepracován a dostal SiC měnič. Novinkou je použití lehkého a jednoduchého asynchronního motoru ASM na přední nápravě.

Vůz se dokáže nabíjet třífázově, za příplatek příkonem až 22 kW, nabízí kompletní sadu V2X i s příslušnými wallboxy, Plug & Charge až s deseti smlouvami od různých poskytovatelů a inteligentní víčko nabíjecího konektoru, které se otevírá i zavírá samočinně. K dispozici je síť BWM Charging s více než 870 000 nabíjecími body v Evropě a více než dvěma miliony po celém světě. Samozřejmě nechybí plná softwarová podpora včetně inteligentního plánovače trasy, automaticky i manuálně spustitelného prekondicionování baterie a on-line kontroly průběhu nabíjení.

BMW zahajuje revoluci. Podívejte se, jaká bude technika Neue Klasse

Vůz se vyrábí v maďarském Debrecénu, elektrovýzbroj pak vzniká v rakouském Steyru. Datum tržního debutu zatím neznáme. Konkurovat každopádně bude nejen novému Audi Q6 e-tron, ale i Mercedesu GLC EQ a Volvu EX60. Na trh totiž přichází celá nová generace prémiových SUV střední třídy a lze očekávat, že jejich technologická úroveň tak poskočí o řádný kus. První cena pro model 50 xDrive byla stanovena na 1 725 100 Kč.

Technické parametry BMW iX3 (2025) 50 xDrive

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 782 × 1 895 × 1 635 mm, 2 285 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon345 kW, 469 koní, točivý moment: 645 Nm
Baterie? (108,7 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 400 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 15,1 kWh / 100 km, dojezd: 805 km
Cena od1 725 100 Kč
Diskuze ke článku
Ladislav Čermák
Cenu jsem doplnil, díky za připomínku.
Zblunkovec
Zblunkovec
Na německém BMW už je konfigurátor. V plné palbě M Sportpaket Pro se všemi balíčky je to lehce nad 2 mil. Kč. To mi přijde velmi dobré a je to výrazně níž než Audi. Teď by to chtělo ještě tu 20% slevu, co dává Audi na A6/Q6 e-tron a nebudu muset ani čekat na zadokolku :D
Dini Dini
Dini Dini
Vyrobit špičkový výrobek nebyl zase takový problém nikdy, ale vyrobit ho tak, sny byl prodejný, to je neco jineho. Pokud to bude stát okolo 1.3 tak smekám. Ale to na 99% nebude
Jan Liška
Jan Liška
Já mám od Neue Klasse ta nejvyšší očekávání po stránce techniky. Design je za mě fantastický a těším se na klasickou trojku. Jestli je pravda ta avizovaná cena, tak myslím, že konkurenci sfouknou jak svíčku, včetně té čínské.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze