Není to tak dlouho, co by věta „zanedlouho se v Maďarsku začne vyrábět nové BMW, které nemá spalovací motor ani přístrojový štít“ vyvolala zřejmě pochybnosti o vypravěčově příčetnosti. Dnes je to však prostý popis skutečnosti. Od startu nové generace elektromobilů BMW Neue Klasse nás totiž nedělí roky, ale pouhé měsíce. A automobilka po odhalení studie sedanu BMW Vision Neue Klasse právě odhalila přibližnou podobu už druhého modelu celé rodiny, která má zákazníky nalákat na úsporný styl exteriéru i interiéru. Tisková zpráva zpráva hovoří o redukovaném designovém stylu a svěží interpretaci tradičních prvků. Z nich mnoho nezbylo, avšak ty, které šéfdesignér BMW Adrian van Hooydonk vzal na milost, zazářily v plné síle.
Řeč je samozřejmě především o tradičních ledvinkách, kterým se vrátily normální rozměry a už nepůsobí dojmem, že se chystají pozřít celý okolní svět. Nezapomnělo se ani na dlouhou, plochou kapotu s typickým vlisem a legendární Hofmeister-Knick. Tedy typický tvar zakončení zadních bočních oken, jaký zdobí vozy BMW už přes 60 let. Na mladší tradici pseudoterénních modelů BMW X pak navazují charakteristické tvary výřezů blatníků s výraznými lemy a také vytažené zadní blatníky, volně přecházející do zadních bočních dveří. Naopak zmizel typický prolis v úrovni dveřních klik, spolu s klikami samotnými. Ty suplují nenápadná madélka v úrovni spodní hrany bočních oken, zrcátka se pak přeměnila v malé kamerky na stopkách. Jde však o studii, sériové auto může tyto detaily vyřešit jinak.
Příď se distancovala od monstrózního stylu současných velkých BMW X, oprostila se od hyperkomplikovaných tvarů a vrátila se ke klasické formě „uprostřed dvě svislé ledvinky, kolem nich plocha, vedoucí až ke světlometům“. I zde dostala prostor Hooydonkova touha neustále konfrontovat každou tradici a tentokrát vynechal už i poslední náznak tradičních kulatých světlometů. Avšak dva svislé světelné podpisy nejenže plní svůj účel, ale navíc dávají, spolu se svítícími lemy ledvinek, celku sympatický výzor, úspěšně maskující skutečné rozměry a mířící do vertikálních forem. Výsledný dojem je překvapivě podobný původní Neue Klasse ze 60. let, ačkoliv se použité výrazové prostředky už nemohou více lišit.
Opačný konec vozu se naopak téměř vůbec nepodobá ničemu, co kdy na sobě nosilo legendární modro-bílé logo. Hladce formované povrchy, subtilně působící, horizontální světlomety, protažené hluboko do boků a zakončené ostrou hranou, to od BMW neznáme. Dojem mírného neskutečna podporuje výrazný vlis mezi světlomety, který spolu s podobně ozdobeným střešním spoilerem logicky navazuje na zmíněný, obdobný prvek na kapotě. Tady to působí, jako by tvůrci snad až záměrně všechny detaily vytvořili přesně naopak, než bylo dosud zvykem. Výsledkem je, že zdálky zezadu BMW rozhodně nepoznáte na první pohled, pokud si na nové pořádky ale zvyknete, budete je mít zřejmě raději, než ty stávající. Zejména když odolaly současné módě s náhradou loga nápisem.
Uvnitř proběhl totální úklid, který svou inspiraci Teslou zakryje jen stěží. Konec léty zrajících palubek, obklopených kolem řidiče, tradičních ovladačů i krásných přístrojových štítů. Na fotkách nenacházíme jediný fyzický ovladač, pouze obří centrální displej, který dostal rovnoběžníkový tvar, a kontrolní displej Panoramic Vision pod hranou čelního okna přes celou šířku interiéru. Jinak nic, jen nekomplikované, rovné linie, doplněné oblou středovou konzolou. Na fotkách to působí poněkud nízkonákladově, uvidíme, jak se podaří věčný spor konstruktérů s akcionáři vyřešit v tomto případě. V sérii se každopádně objeví ještě 3D head-up displej. Seznam multimediálních novot je samozřejmě delší a patří do něj i zvukový procesor Personal Sound Experience, umožňující mnoho kouzel při poslechu hudby v reálném čase.
Nejočekávanější je ovšem samozřejmě to, co není zvenčí vidět. Šestá generace elektropohonu totiž prošla proti té stávající komplexní revizí a zlepšila jak účinnost pohonných jednotek, tak energetickou hustotu baterií. Náhrada prizmatických NMC článků vylepšenými cylindrickými zlepšila poslední jmenovaný parametr o 20 %. Nejviditelnější změnou bude přechod na 800V architekturu, která umožní skokové navýšení nabíjecích rychlostí, v první fázi až o 30 % proti stávajícímu stavu. To umožní nabrat energii na 300 km jízdy za 10 minut. Konstruktéři hodně zapracovali i na jízdních odporech, přičemž ten aerodynamický snížili až o pětinu. Došlo i na vylepšení pneumatik a brzd, což pomohlo zvýšit účinnost celku až o 25 %. Těšíme se na konkrétní čísla.
Podle dnešních trendů se myslelo i na snížení uhlíkové stopy, čemuž napomohlo rozsáhlé použití materirálů přírodního a minerálního původu. Mezi ně patří i některé povrchy v interiéru, které vznikly zcela bez ropy. Najdeme je například na spodní polovině dveřního čalounění, či středové konzole. Ke slovu přišly také recyklované plasty z mořského odpadu, včetně zrušených rybářských sítí. Až 30 % jich najdeme ve vstřikovaných plastových dílech. Recykláty se uplatnily i v bočních prazích a dílech obou nárazníků. A koneckonců i sama dokončovaná iFactory v maďarském Debrecínu bude první fabrikou BMW na světě, využívající výhradně energii bez fosilních zdrojů.