BMW i5 Touring je na světě. Lepší, než jsme doufali

Kompletní představení
3
BMW i5 Touring je na světě. Lepší, než jsme doufali
Fotografie: BMW
  • BMW představilo již šestou generaci prémiového kombi BMW 5 Touring
  • Jako první přicházejí čistě elektrické varianty spolu se základním dieselem, ostatní spalovací dorazí v létě
  • Úvodní nabídku tvoří ekonomická motorizace eDrive40 a sportovní M60 xDrive

Již v květnu dorazí do autosalónů šesté vydání BMW 5 Touring, tedy nejnovější zástupce kategorie prémiových kombi vyšší střední třídy, která v roce 1991 změnila svět. Ta aktuální se vůbec poprvé představuje i s čistě elektrickým pohonem, který navíc přichází do prodeje jako první spolu se startovním dieselem 520d/520d xDrive. Ostatní pohony se spalovacími motory (530e, 530e xDrive, 540d xDrive) se totiž přidají až v průběhu léta. Počáteční nabídku BMW vytvoří z čistě elektrických verzí s využitelnou kapacitou baterie 81,2 kWh; ekonomické eDrive40 s jedním elektromotorem o výkonu 340 k vzadu a sportovně laděné M60 xDrive s pohonem všech kol a systémovým výkonem 601 k.

Karoserie podle BMW vznikla speciálně podle vkusu evropských a japonských zákazníků

Karoserie samotná proti předchozí generaci nepatrně povyrostla a stejně jako ostatní nová BMW, pokračuje v postupném vymaňování z tradic. Ačkoliv splnila požadavek, aby v ní bylo BMW poznat na první pohled, přesto potlačila některé typické značkové markanty. Například z legendární „čtyřoké“ masky už zachovává pouhý náznak, stejně jako bez sentimentu vymazala typický zlom v úrovni klik a téměř vodorovnou spodní linii oken. Tvůrci však zachovali typický štíhlý D-sloupek a také legendární „Hoffmeister kink“, který však paradoxně vůbec první generaci BMW 5 Touring z roku 1991 chyběl. Bez fanfár také byly odloženy vystouplé dveřní kliky. Výsledek rozhodně mění vnímání modelu od tradic směrem do moderní budoucnosti, byť za cenu místy značného nárůstu optických hmot.

Ty se ovšem zúročily uvnitř; i když v podlaze přibyla baterie, interiér nabízí více místa proti předchůdci, a to zejména v zadní polovině auta. Vzdušněji je na zadních sedadlech i v zavazadelníku. Ten je rozměrově shodný pro všechny verze pohonu a nabízí přiměřených 570 litrů základního objemu, ovšem nikoliv podle VDA (BMW používá normu ISO 3832). Vstupní otvor pro zavazadla se výrazně zvětšil, hlavně v horní polovině, zůstala naopak zadní sedadla, standardně dělená v poměru 40:20:40. Novinkou je zcela plochá podlaha, tradicí naopak motorizované otvírání víka a dálkové sklápění zadních sedadel tlačítkem. K dispozici je i tažné zařízení, přičemž verze eDrive40 utáhne brzděný přívěs o hmotnosti 1 500 kg, M60 xDrive potom dvoutunový.

O jízdní vlastnosti se stará hliníkový podvozek s dvojitými příčnými rameny vpředu a pětiprvkovým zavěšením na opačné straně. Obě nápravy spočívají na zvukově izolovaných pomocných rámech, v případě pohonu všech kol chrání přední elektromotor hliníkový kry, který stejně jako pod baterií zvyšuje zároveň tuhost celku. Stadardem je tu řízení Servotronic s degresivním účinkem a proměnným převodem v závislosti na natočení volantu. Za příplatek je k mání natáčení zadní nápravy. Standardem jsou 18" nebo 19" kola, volit lze až 21". Standardem pro čistě bateriové pohony je vzduchové odpružení zadní nápravy s automatickým udržováním světlé výšky a poloaktivními tlumiči. Adaptivní podvozek s aktivními stabilizátory je k mání za příplatek, pro verzi M60 xDrive je standardem.

Praktičnost kombi nijak neutrpěla montáží baterie a dalších potřebných elektrických komponent

Stejně jako ve výchozím BMW i5, i tady je k dispozici baterie s prediktivním termomanagementem a 400V technologií, vybavená DC nabíjením rychlostí až 205 kW a třífázovou nabíječkou 11 kW, volitelně 22 kW (standard pro M60 xDrive). Standardem je samozřejmě tepelné čerpadlo, Nízkonapěťové palubní rozvody 12 V napájí DC-DC měnič o výkonu 3,5 kW. BMW nabízí také paket inteligentního domácího nabíjení, zohledňujícího v první fázi solární nabíjení a zatížení veřejné sítě, ve druhé fázi potom spotové tarify (od léta 2024). K mání je i služba samočinné aktualizace Plug & Charge v takzvaném multikontraktovém režimu, schopném uložit až pět individuálních smluv. BMW pochopitelně nabízí i vlastní agregační kartu BMW Charging s pevnými cenami nabíjení po celé Evropě.

Výbava a bezpečnostní i komfortní výstroj vycházejí z již představeného sedanu BMW i5, i zde tedy nacházíme prohnuté displeje s plnou konektivitou a přípravou na autonomní jízdu. Nechybí nový aktivní asistent jízdního pruhu, který tu může být ovládán očima. Případně samočinné vytvoření záchranářské uličky v koloně případně zastavení při náhlé zdravotní indispozici. Posádku chrání rovněž ochrana před bočním nárazem s funkcí aktivního návratu. Aktivní varování před kolizí zohledňuje nyní také protijedoucí auta, odbočující vlevo a chodce a cyklisty při odbočení vpravo. Příplatkový adaptivní tempomat s funkcí stop & go lze aktivovat i dodatečně ve virtuálním obchodě BMW ConnectedDrive Shop.

Technické parametry BMW i5 Touring eDrive40

Kompletní specifikace
Konstrukcekombi, 5 060 × 1 900 × 1 505 mm, 2 180 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: zadní
Výkon250 kW, 340 koní, točivý moment: 430 Nm
Baterie? (81,2 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 205 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 16,5 kWh / 100 km, dojezd: 560 km
Cena od1 799 200 Kč
Diskuze ke článku
Michal Opluštil
Michal Opluštil
Jako já BMW nikdy nemusel, majitele co vidavam po okolí jsou většinou s prominutím "blbe*kove", ať mají ojetiny či nove X5ky...Ale tohle je krása, to bych bral, krásné, vyvážené, ten interiér...😎
Marian Zdarsky
Marian Zdarsky
BMW mam rad, ale (ne)vyuziti prostoru diky sdileni platformy mezi ICE a EV je nepripustne. Auto pres 5 metru dlouhe, z toho metr a pul dlouha kapota mrtveho prostoru a kufr, ktery je maximalne prumerny. To nemluvim o prostoru pro posadku, ktery neni pro rodinu dostacujici. Mame ted doma 530e a Teslu Model Y a jako 4 clenna rodina se do BMW na dovolenou nemame sanci vejit, zatimco v Modelu Y zustane spousta prostoru pro dalsi kramy… Kez by BMW predstavilo velkou dedikovanou EV platformu velikosti X3 nebo jeste lepe X5…takhle uvazuju o Kia EV9 (Tesla je fakt sunt, ktery Elon jen zene do pekla: nejdrive odstranil radar a parkovaci senzory a ted uz chybeji i packy pod volantem - kazda novejsi verze je horsi nez ta predchozi).

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze