Pravidelně pro vás testujeme nabíjení elektromobilů, jejich spotřebu v různých podmínkách i reálný dálniční dojezd. Ten patří mezi ty nejnáročnější a dalším elektromobilem, který se testu zúčastnil, bylo sportovně laděné BMW i5 M60 Touring. Německé prémiové kombi nabízí pohon obou náprav, výkon 600 koní a v rámci testované verze byl vůz dovybaven externím továrním tuningem BMW Performance Parts. Zajímalo nás, zda dodatečná křidélka a další optické úpravy karoserie přispějí k nižší spotřebě. Jak se ale později ukázalo, v tomto případě se jedná více o efektní než užitečnou extra výbavu. Vůz obouval 20" disky na letních pneumatikách Pirelli P Zero a testovaná specifikace stála se všemi příplatky 2,5 milionu Kč. Baterie pak disponovala využitelnou kapacitou 81,2 kWh.
Technické parametry BMW i5 Touring M60 xDrive
Kompletní specifikaceKonstrukce | kombi, 5 060 × 1 900 × 1 505 mm, 2 425 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 442 kW, 601 koní, točivý moment: 795 Nm |
Baterie | 84,4 kWh (81,2 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 205 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 18,4 kWh / 100 km, dojezd: 502 km |
Cena od | 2 572 700 Kč |
Pro test jsme zvolili naši tradiční trasu z pražského Zličína, konkrétně z nabíjecí stanice PRE u Metropole Zličín, na Rozvadov, kde jsme se na exitu 144 Kateřina u odpočívadla s čerpací stanicí MOL a restaurací McDonalds otočili a zamířili zpět na výchozí bod. Trasa dlouhá 290 kilometrů vedla celou dobu po dálnici D5 a během jízdy došlo jen k jednomu kratšímu zpomalení v dálničním zúžení kousek za Plzní. Dálniční dojezd se tak dal otestovat poměrně dobře. Na začátku testu jsme měli nabito na 100 % a navigační systém vozu hlásil, že na místo určení (Rozvadov) dojedeme s 52 % baterie. Počasí již bylo chladné, protože jsme test uskutečnili ve večerních hodinách při teplotě 13,5 stupně Celsia. Ve voze jel řidič se spolujezdcem a klimatizace byla nastavena na druhý rychlostní stupeň a 18 °C.
Dodržovali jsme standardní podmínky testu jako u jiných aut. Jeli jsme tedy maximální povolenou rychlostí 130 km/h za pomoci adaptivního tempomatu. Ve skutečnosti jsme však podle GPS jeli pouze 128 km/h, a proto jsme rychlost následně zvýšili o 2 km/h. BMW i5 M60 Touring v době příjezdu do Rozvadova ukázalo na palubním počítači spotřebu 24,6 kWh/100 km a v baterii zbývalo ještě 53 %, což bylo velmi příjemné překvapení. Prvotní odhad vozu tak byl celkem přesný s odchylkou jen 1 %. Zpět do Prahy, což je samozřejmě z kopce, jsme pak dojeli s lepší spotřebou 21,9 kWh/100 km. Průměrná spotřeba se tak za celý test a 292 kilometrů ustálila na přijatelných 23,2 kWh/100 km.
Auto po dojetí do cíle ukazovalo ještě 38 kilometrů (dálničního) dojezdu a v cíli mělo 8 % baterie. Reálný dálniční dojezd tohoto vozu je proto v nejhorším možném scénáři okolo 328 kilometrů, avšak podle průměrné spotřeby odečtené z palubního počítače je tato hodnota o dalších 22 km vyšší. Musíte ale stále dodržovat silniční předpisy a zapomenout na využití plné dynamiky, která dovoluje jet rychlostí až 230 km/h. V takovém případě při dálničním nočním přeletu maximální rychlostí vůz neujede na plnou baterii více jak 240 km.
Foto: Roman Havlín, fDrive.cz