BMW Vision Neue Klasse na vlastní oči z Mnichova

IAA Mnichov 2023
BMW Vision Neue Klasse na vlastní oči z Mnichova
Fotografie: Martin Pultzner, fDrive.cz
  • BMW pootevřelo dveře do blízké budoucnosti, v níž nezůstane téměř nic z tradičního motorismu
  • Koncept Vision Neue Klasse představuje designový jazyk zcela nové rodiny modelů
  • Ta se začne představovat v roce 2025 a právě zřejmě vidíme podobu elektrické řady 3

Sama automobilka hovoří o BMW Neue Klasse tak, že nejde o novou kapitolu v dějinách značky, ale rovnou o novou knihu. V ní by mělo jednotlivé kapitoly napsat celkem šest nových modelů mezi roky 2025 a 2027. A v roce 2030 už by měly 50 % produkce tvořit elektromobily. A právě koncept BMW Vision Neue Klasse, který značka vystavila na mnichovském autosalonu, má být jakýmsi zkušebním balónkem reakcí veřejnosti, podle nějž se budou na finálních autech dolaďovat jednotlivé detaily. A také demonstrátorem techniky, kterou všech šest nových, čistě elektrických „bavoráků“ bude využívat.

Elektrické BMW z roku 2025! Vision Neue Klasse naživo

Každopádně nejde o přelom jen designový, ale i technologický. Představuje totiž novou, šestou generaci elektropohonu pro vozy s modrobílou vrtulí. Ta už bude využívat čistě elektrické platformy, skončí tak současný stav, kdy všechny aktuální čistě bateriové modely BMW (mimo iX) stojí na univerzálních sdílených platformách se spalovacími či hybridními modely. To ale přináší kromě výhod v podobě nižších výrobních nákladů i nevýhody nepříjemných kompromisů ohledně dojezdu, efektivity i využití vnitřního prostoru. Takže se BMW vydalo stejnou cestou jako kompletní konkurence, když pro čistě elektrické modely blízké budoucnosti chystá vlastní platformu, navíc flexibilní a škálovatelnou.

A protože prvním modelem z rodiny Neue Klasse bude nová elektrická řada 3, podívejme se blíže na design. Ten je sice především showcarem se vším, co k tomu patří, ovšem blízkým sériové podobě. Ostatně rok a půl před premiérou je definitivní podoba vozu bezpochyby dávno hotová. Díváme se tedy s největší pravděpodobností právě na novou „trojku“.

Multimediální prezentace odpovídala důležitosti, kterou tento model pro budoucnost automobilky BMW má

Ta se zjevně vrátila hodně zpátky ke kořenům, konkrétně k legendárnímu modelu E30, možná i dále. Takže se po více než 30 letech vrací negativně skloněná příď charakteristická právě pro BMW ze 60. až 80. let. Z retronálady však pozorovatele rychle vytáhnou typické ledvinky, které konečně dosáhly cíle a už zabírají celou šířku přídě. A nutno dodat, že výsledný dojem je výrazně lepší než u současných modelů s agresivními příděmi a velkými ledvinkami, které připomínají spíše bobří zuby. Vrátila se do hry lehkost a elegance, tedy hodnoty, které současným BMW pohříchu chybějí.

Radost z návratu klasických tvarů budí i pohled zboku; proporce si totiž vzpomněly na doby, kdy byly tříprostorové karoserie rozeznatelné na první pohled. A kdy se ani BMW nevzdávalo kvůli moderním bezpečnostním požadavkům svých klasických tvarů s přední nápravou posunutou co nejblíže k čelu. Neschází ani typické ukončení bočních oken, tzv. Hofmeister Kink. Jen zadní kola se posunula více vzad, než jsme na klasických BMW vídali, a také negativně skloněná záď s ostrou odtrhovou hranou je novinkou připomínající spíše typickou siluetu Maserati z raných devadesátek. Jen kapota je výš, než by tradice žádaly. A spodní hrana bočních oken naopak níž, což omezilo masu plechových boků a výrazně prospělo vzhledu. Tvary boků neruší velká zrcátka, jsou tu jen kamerky. Těch se asi na sériové verzi nedočkáme, ale platforma je podporovat v budoucnu údajně bude.

Podle toho, jak dobře BMW Vision Neue Klasse naživo vypadá, soudíme, že vytváření zcela nových konceptů jde šéfdesignérovi BMW van Hooydonkovi mnohem lépe než rozvíjení těch stávajících

Místa pro posádku by tedy díky velkému rozvoru mělo být více než dost, na své si ale zjevně ve vysoké zádi přijdou i zavazadla, i když to není to, co od sedanu primárně čekáte. Zadní sedadla jsou totiž relativně vpředu, takže prostoru zbývá dost. Jak vysoká vlastně záď je, odhalí pohled zezadu. Ten totiž spatří rozlehlou a jednolitou plochu narušenou pouze vlisovaným plastickým nápisem Neue Klasse. Dívá se na to hezky, otázkou jen zůstává, jak dojem změní poznávací značka a zcela jistě i jiný spoiler než ten recyklovaný na konceptu. Vysoko umístěné koncové svítilny rovněž narušují tradice, avšak do zvoleného stylu zapadají dobře. Replikují styl předních superledvinek a ani zezadu nenechávají okolí na pochybách, co že to jede za auto.

Aerodynamika se tu řešila detailně a pomohla ke zvýšení dojezdu. Ten by se měl proti současným elektrickým BMW zlepšit cca o 30 %, což už jsme slyšeli, ale dosud neznáme všechny prostředky, jakými toho chtějí konstruktéři dosáhnout. Jsme zvědavi na podrobnosti o elektrickém pohonu šesté generace, který se na tomto výsledku také podílel. Cílová spotřeba sériového modelu má oscilovat kolem hodnoty 13 kWh na 100 km dle WLTP, což je na vůz této velikosti velmi ambiciózní cíl.

Novodobá Neue Klasse půjde ve tmě jednoznačně rozeznat podle vskutku originálního nočního designu, případně i po hmatu podle plastických vlisů s označením modelu

Těšit se každopádně můžeme na konfigurace s jedním, dvěma i čtyřmi motory, přičemž posledně jmenovaná už se ladí na Nürburgringu pro budoucí M3. Vzhledem k tomu, že rozsah podporovaných výkonů sahá od 270 do 1 300 koní, máme se opravdu nač těšit, i když si na využití horní hodnoty zřejmě chvilku počkáme. Za pozornost stojí i rozsah kapacit baterií od 75 do 150 kWh. Jejich nabíjení bude rychlejší než dosud, protože se tu pracuje s 800V architekturou a energie na 300 km se prý nabije za 10 minut. Po přepočtu to znamená nabíjecí příkon cca 250 kW, což ale možná není konečná hodnota.

Baterie budou přinejmenším v nejbližší budoucnosti pocházet od externích dodavatelů. Mění se také typ článků z prizmatických na tubusové (takové používá například Tesla), což má o pětinu navýšit energetickou hustotu sestavy. Místo rigidně sestavených modulů se počítá s koncepcí Pack to open body, což má pomoci baterii mnohem lépe se integrovat do struktury karoserie. I to pomůže lepšímu využití vnitřního prostoru.

Interiér hodně sází na emoce, pocity a prožitky. Je to zjevně více v kurzu, než jej vybavovat drahými tradičními materiály

Důležitá by tu měla být nabíjecí křivka, která se prý také výrazně zlepší, s ní i celková rychlost nabíjení znovu až o 30 %. K tomu o čtvrtinu lepší efektivita a vypadá to, že se uživatelský komfort na dlouhých cestách zase o pořádný kus přiblíží spalovacím autům. Tvůrci zapracovali i na termomanagementu, ke slovu přijde hospodárnější typ tepelného čerpadla a využití dojde rovněž odpadní teplo z výkonových součástek. Výsledkem by tedy měla být bezpříkladná úspornost i v zimě.

Málokdy se stává, aby pouhý koncept přinesl zároveň revoluci v technice, designu i architektuře interiéru, avšak tady se to povedlo. Lákadlem je už samotný přístup skrz senzor dávající povel k samočinnému otevření dveří, který ale do sériové výroby pronikne jen těžko. A uvnitř čeká architektura, která doslova trhá na kousky současný koncept interiérů. V této extrémní podobě ho také uvidíme zřejmě jen v konceptu, ovšem naznačuje jistě mnohé. Především ještě důkladnější tlačítkovou dietou, než jsme zvyklí třeba z Tesly. Zde opravdu téměř zmizely mechanické ovladače, nacházíme je de facto jen na dveřích.

Co se ovšem do sériové produkce dostane, je centrální displej, který místo obvyklého obdélníkového dostal rovnoběžníkový tvar, aby se řidiči lépe dosahovalo na jeho nejvzdálenější místa. Dále to bude head-up displej v dosud nepoznaném rozsahu přes celou šířku čelního skla. Jmenuje se Panoramic vision screen a zcela nahrazuje konvenční přístrojový štít. Využívá zatmavený pruh čelního okna, řidič tedy už nebude muset tolik přeostřovat zrak při kontrole provozních údajů. Zmíněný displej přidává widgety, které lze jednoduchým gestem přesunout právě na panoramatický displej. Vyzkoušeli jsme to v praxi a funguje to překvapivě snadno. K panoramatickému displeji se ovšem přidá ještě klasický head-up displej s rozšířenou realitou, který bude například pokročile navigovat. Hodně odvážný tvar dostal i volant se dvěma dotykovými ploškami. Levá bude ovládat tempomat a pravá veškerá multimédia a zmíněný panoramatický displej.

Z interiéru v duchu dnešních trendů zmizela přírodní kůže. Zde ji nahradil atraktivní manšestr, ovšem nikoliv klasický bavlněný, ale z recyklovaných vláken. Tkaniny podobného původu nacházíme i jinde po autě, Ostatně udržitelnost a cirkulární ekonomika se tu skloňuje ve všech pádech. Koncept je v tuto chvíli čtyřmístný, se dvěma samostatnými křesly vzadu, ovšem sériová podoba jistě přibere i pátého pasažéra. Ten bude mít díky rovné podlaze dost místa.

Nové koncepce se dočkala také kabeláž. Místo přímého vedení či multiplexní sítě nastupují 4 tzv. huby, tedy výkonné počítače propojené běžnými datovými linkami, které nahrazují jednotlivé řídicí jednotky a vedení k nim. Ušetřila se tím pětina drahé mědi a zároveň dvacetinásobně narostl výpočetní výkon oproti současným elektrickým platformám. Pokud se vše podaří softwarově sladit, čeká nás malá revoluce. Už za rok a půl. Myslíte si to také?

Diskuze ke článku
Ivan Hoe
Ivan Hoe
Původní i3 stejně už asi utaháme až do její klinické smrti, neznám lepší náhradu pro manželku, ale TM3 vyměním hned jak bude Neue Klasse venku 👍 Z e-trona bylo přesednutí do TM3 velkým pocitově kvalitativním propadákem. Abych si tu "investici" omluvil ještě zkusím vydržet, ale BMW nesmí po Elonovsku jen slibovat a musí držet termíny, pak jsem jejich 👌

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze