BMW zahajuje revoluci. Podívejte se, jaká bude technika Neue Klasse
BMW v letošním roce čeká revoluce, která má přidat k současnému milionu elektromobilů s modro-bílou vrtulí na silnicích pořádnou dávku navíc. Mnichovský výrobce totiž odstartuje se zcela novou platformou Neue Klasse, na které ještě letos na podzim vyjede první nový elektromobil iX3, v příštím roce se pak dočkáme také nové elektrické řady 3. Přímo v německém Landshutu, vývojovém centru a továrně, kde se některé komponenty pro Neue Klasse už vyrábí, nám BMW představilo další technické podrobnosti k nové platformě, zejména motory, baterii nebo třeba nový „energy master“. A rovnou jsme se mohli podívat i na to, jak se některé komponenty vyrábí.

Nová éra začíná
Neue Klasse začíná novou éru BMW. Nejde pouze o platformu pro elektromobily, ale o všeobjímající koncept, jehož prvky najdeme i ve spalovacích nebo i vodíkových BMW. Ale samozřejmě se „Nová třída“ spojuje zejména s novými elektromobily. Zde hraje prim zejména elektrovýzbroj e-Drive 6. generace, zahrnující nové motory a další prvky, které mají přinést až o 30 % lepší efektivitu a delší dojezd oproti současné generaci elektrických BMW. A co tedy zejména Neue Klasse přináší?
- 800V architekturu
- Nové strukturální akumulátory s cylindrickými články a konceptem cell-to-pack a s mnohem vyšší hustotou
- Interně vyvinutý a vyráběný Energy master
- Nové motory, kdy zadní je synchronní, cize buzený a přední nově asynchronní
- Možnost zástavby až 4 motorů pro vysokovýkonné elektrické M modely
- Zcela nový infotainment s panoramatickým displejem
Revoluční baterie 6. generace s cylindrickými články
Zřejmě největší novinkou v rámci vozidel postavených na Neue Klasse bude zbrusu nová baterie, kterou lze mezi tradičními výrobci bez obav označit jako revoluční. Místo dosavadních prismatických článků totiž používá interně vyvinuté cylindrické (válcové) články. Ty v omezené míře používá zejména Tesla, ale nikoliv pro auta v evropské produkci. Články pro Neue Klasse pochází od dvou čínských výrobců včetně CATL, BMW však k článkům spoluvlastní patenty.
Cylindrické Li-ion články s klasickou NCM chemií se budou vyrábět ve dvou velikostech, které budou předurčovat i tloušťku celého bateriového packu. Články s délkou 95 mm budou určeny spíše pro nižší auta, jako například sedany, naopak články s délkou 120 mm budou v bateriích s větší kapacitou určeny zejména pro SUV. Tyto baterie bude BMW používat ve všech nových elektromobilech napříč třídami a při stejné kapacitě se BMW chlubí o 40 až 50 % nižšími výrobními náklady oproti současným bateriím 5. generace, což je skutečně velký rozdíl.
Výroba vysokonapěťových baterií 6. generace probíhá podle principů „cell-to-pack“ a „pack-to-open-body“. První princip – „cell-to-pack“ – znamená, že se cylindrické články vyrobené dodavateli podle specifikací BMW Group vkládají přímo do pouzdra vysokonapěťové baterie, tedy bez mezikroku v podobě bateriových modulů. Princip „Pack-to-open-body“ popisuje novou roli vysokonapěťové baterie jako strukturálního konstrukčního prvku vozu. Díky nové koncepci třeba chybí i podlaha oddělující baterii od interiéru, protože samotný vršek strukturální baterie je podlahou interiéru. Absence modulů a použití cylindrických článků však znamená, že v případě defektu jednoho z článků bude potřeba vyměnit celou baterii. Dle nasbíraných dat z mnoha let provozu elektrických vozů si je však BMW jisto, že to bude velmi výjimečná situace.
Nové baterie mají celkově o 20 % vyšší energetickou hustotu, což je obrovský skok. Díky 800V architektuře se můžeme těšit na zvýšení rychlosti nabíjení o 30 %. Přesné číslo BMW neprozradilo, nicméně prostým výpočtem by to mělo znamenat maximální výkon kolem 270 kW a nabíjecí čas kolem 20 minut z 10 % na 80 %. BMW slibuje nabití 300 kilometrů za 10 minut. V případě nabíjení z 400V stanice se pak baterie virtuálně rozdělí na dvě poloviny, což je princip, který používá například také Audi a Porsche u své nové platformy PPE.
Díky efektivnějším motorům se můžeme těšit na až o 30 % lepší efektivitu a o třetinu delší dojezd oproti současným elektrickým BMW. Potěší také, že už v základu bude mít každé elektrické BMW schopnost obousměrného nabíjení, a to nejen VHL, ale také VHG.
Nový vlastní mozek se jmenuje Energy Master
BMW Energy Master je řídicí centrum elektrického pohonu 6. generace. Je umístěno na vysokonapěťové baterii a slouží jako rozhraní pro vysokonapěťové a nízkonapěťové systémy i pro data z vysokonapěťové baterie. Řídí také napájení elektromotoru a elektrického systému vozidla. Hardware i software systému Energy Master byly vyvinuty vlastními silami BMW Group. Vlastní vývoj systému Energy Master pro zákazníky znamená výhodu v tom, že technologický vývoj a aktualizace pro vozidla mohou být prováděny nezávisle a v reálném čase prostřednictvím dálkových aktualizací softwaru.
Motory 6. generace jsou lepší, úspornější a mohou být čtyři
Součástí Neue Klasse budou rovněž motory 6.generace. Primárně budou nová BMW vždy zadokolky, nová platforma však dovolí zástavu nejen dvou, ale také tří nebo čtyř elektromotorů. Tyto konfigurace budou používány pro vysokovýkonné elektrické M modely, které již BMW potvrdilo.

Hlavním motorem je opět cize buzený synchronní elektromotor, který známe už z páté generace pohonu debutujícího v původním modelu iX3. Nový motor je však vylepšený, má o 40 % menší ztráty, o 10 % nižší hmotnost a o 20 % nižší výrobní náklady. Novinkou přispívající k nižší spotřebě je například selektivní vypínání olejové pumpy, která ve většině případů zůstává vypnutá nebo se zapíná jen občas, kdežto pohon 5. generace měl pumpu zapnutou neustále.
Vylepšená je také převodovka, která zůstává jednostupňová a měnič má nově křemíko-karbidové čipy zajišťující rovněž vyšší efektivitu. Hlavní motor bude mít výkon od 200 do 300 kW a bude umístěn vždy na zadní nápravě. BMW si tento motor vyvinulo kompletně interně a vyrábí ho ve své továrně v rakouském Steyru.
Novinkou u BMW je pak používání asynchronního motoru pro přední nápravu. Jeho výhodou je takřka nulový odpor, když se nepoužívá, zároveň je také levnější na výrobu. Jeho výkon je buď 120 nebo 180 kW a používán bude u modelů s pohonem všech kol xDrive. Na rozdíl od hlavního motoru si ale tento BMW nevyrábí samo a kupuje ho od společnosti ZF.
Nový infotainment s panoramatickým displejem
První vozy postavené na Neue Klasse zároveň přinesou zcela nový koncept infotainmentu. Ten nám BMW představilo už na veletrhu CES v Las Vegas a nejvýraznějším prvkem je nahrazení displeje před řidičem velkým panoramatickým displejem přes celou šířku čelního okna.
Zcela nová je také architektura založená na 4 výkonných počítačích, z nichž jeden má na starosti nový BMW Operating Systém, druhý jízdní dynamiku, třetí automatizovanou jízdu a čtvrtý komfortní funkce pro posádku.
Tohle je nový iDrive od BMW. Revoluce dorazí už letos.
Hi-tech pec a výroba bloků motorů
Některé komponenty pro Neue Klasse se vyrábí přímo v Landshutu, kde jsme měli unikátní možnost se do výroby podívat. Zatím zde probíhá předsériová výroba a některé části produkce se teprve rodí, odlévání bloků elektrických motorů zde ale už funguje. Nejdříve jsem tedy měl možnost se podívat na výrobu bloku elektrických synchronních motorů pro Neue Klasse a i zdánlivě obyčejná věc jako odlévání hliníků je zde v Landshutu hi-tech.
Nejdříve se vyrobí 7 pískových forem, které jsou používány pro výrobu jen jednoho kusu motoru. Hliník se mezitím předehřívá ve speciální obří hybridní peci, díky čemuž se pak spotřebuje méně energie na jeho roztavení. Speciální robot pak nasaje roztavený hliník o teplotě 720 stupňů a přímo ho napumpuje injektáží do formy. Za 25 vteřin hliník vychladne, pískové formy se odejmou, zrecyklují a písek s nich se použije pro výrobu forem pro další kus motoru.
Za pomoci AI se každý blok motoru pečlivě zkontroluje, každý motor ještě prohlédne člověk a poté se blok či kryt motoru z Landshutu vydává do jiných továren k instalaci rotoru, statoru, převodovky a dalších součástí motoru. Kapacita dvou zdejších linek je až 2000 motorů za den a přes 600 tisíc ročně.
Energy Master vyrábí roboti
Vysoce automatizovaná je i výroba Energy masteru, pro který zde BMW postavilo modulární linku. Pokud se v budoucnu změní požadavky, stačí přidat například modul doprostřed a není nutné celou linku rozebírat a posouvat. Je tu plně automatizovaný sklad se zásobou dílů až na 14 dnů produkce a dál už Energy master sestavují roboti. Výjimkou je drobná ruční práce s kabely, na kterou přeci jen roboti ještě nestačí, ale i na tom se už pracuje. Hledí se tu na absolutní čistotu s tím, že některé díly se instalují před uzavřením Energy masteru v přetlakové komoře, aby se dovnitř nedostala žádná nečistota. Po kompletním dokončení pak Energy Master putuje do jedné z pěti továren po celém světě, kde se komponenty či vozidla Neue Klasse vyrábí, včetně USA, Mexika nebo Číny.
Neue Klasse odstartuje v září
Nová platforma Neue Klasse znamená celkovou revoluci pro BMW. Nové baterie, nové motory a další vylepšení slibují výrazné zvýšení efektivity, dojezdu, nabíjecího výkonu a zároveň snížení nákladů. Řadu komponent si navíc BMW samo vyvíjí a vyrábí.

Sériová výroba nových baterií, motorů a dalších komponentů pro Neue Klasse odstartuje v srpnu letošního roku, v září pak proběhne představení prvního nového elektromobilu postaveného na Neue Klasse, což bude nová generace SUV, zřejmě s označením iX3.
Nicméně Čína to stejně nakonec převálcuje, protože v globálním světě se tak dobře jako my v EU nikdo nemá, takže není nikdo než 500mio lidí ochotných kupovat tyhle BMW za 2 míče (ne ani Amíci ne).
Včera jsem viděl test Hrubise MG HS a musím říct, že je vidět, že byl asi slušně zaplacenej + je to už dobrý auto.