Vítejte u prvních jízdních dojmů z nového BMW iX3. Technicky vzato jsou to už druhé, protože jako člen poroty Auto roku v České republice jsem měl možnost vyzkoušet tento vůz mezi prvními novináři při krátkém testu v Česku. Nicméně těch 15 kilometrů byla spíše ochutnávka a až teď přicházejí první pořádné jízdní dojmy. A mohu prozradit: už první projížďka mi stačila k tomu, abych věděl, že auto mezi finalisty rozhodně patří. U BMW nezůstal kámen na kameni a všechno je tu nové.
Na kolech revoluce. Jak jezdí BMW iX3?
Design: návrat k tradičním proporcím
O designu nebudu psát mnoho, protože jsem tady především kvůli jízdním dojmům. Nicméně pár postřehů si neodpustím. Zejména ty ledvinky! BMW se vrací k menším a užším ledvinkám, což mě osobně velmi těší. Připomíná mi to bavoráky z první poloviny 90. let, které jsem obdivoval jako malý kluk, a zároveň je to odkaz na první BMW Neue Klasse ze šedesátých let. Více se ale o designu dočtete v prvním statickém představení.
Revoluce z Mnichova! První pohled na přelomové BMW iX3 Neue Klasse.
Z bočního pohledu zaujmou vysoká skla. Díky nové konstrukci baterie, která tvoří podlahu, zbyl větší prostor pro posádku. Bok je hladký, aerodynamicky čistý a se zapuštěnými klikami. Záď je také zcela nová a líbí se mi, že BMW nešlo cestou propojených světel jako u elektromobilů většina automobilek. Toto je originální řešení. Zadní světla pak mají výraznou dynamickou grafiku.
Interiér: revoluce v kabině
Volant je zcela nový a velmi netradiční. Testovaný kus měl M volant, který je ergonomicky výborný. Tlačítka jsou dobře dostupná a aktivní jsou pouze ta, která lze v daném režimu používat. Celkem jsou v nabídce tři druhy volantu, přičemž základní a prostřední (také označovaný jako sportovní) mají ona netradiční vertikálně umístěná ramena. Na funkci to vliv nemá, ergonomicky jsou všechny volanty vyřešené skvěle, ale působí to zvláštně.



























Hlavní novinkou je Panoramic Vision, displej promítaný na spodní část čelního skla. Nahrazuje head-up displej (ten je možné mít zapnutý souběžně, ale podle mě je zbytečný) a zobrazuje informace přímo v zorném poli řidiče. Řešení je to velmi chytré a bude použité v dalších 40 modelech BMW. Takže nejen nové modely, ale i modernizované stávající modely dostanou interiér v tomto stylu. Nový infotainment, který je o poznání přehlednější, také již Martin prověřil samostatně.
Začátek nové éry. Vyzkoušeli jsme, jak se ovládá nový BMW Panoramic iDrive
Prostor: konečně správně vyřešený elektromobil
Měřím 192 cm a po přesednutí dozadu musím říct, že prostoru je opravdu dost. Před koleny mám více než 10 cm a hlavně je zde místo pro zasunutí chodidel pod přední sedačku. To je možné díky konstrukci, kdy jsou sedačky uchyceny přímo do baterie tvořící podlahu. Výsledkem je nejen větší kapacita baterie, ale hlavně výrazně lepší prostor pro posádku.
Zavazadlový prostor: konečně „frunk“
Zadní kufr nabízí objem 520 litrů, po sklopení sedaček až 1 750 litrů. Zásadní novinkou je přední kufr o objemu 58 litrů ideální pro uložení nabíjecích kabelů a dalších věcí, které chcete mít okamžitě po ruce a ne zavalené kufry vzadu, pokud jedete třeba na dovolenu. Po původním BMW i3 se tedy bavorská automobilka konečně vrací k přednímu kufru.



























První kilometry a spotřeba
Po 45 kilometrech klidné jízdy v okolí Malagy byla spotřeba necelých 24 kWh/100 km. Trasa ale vedla do výrazného stoupání, takže hodnota není zcela směrodatná. Začínali jsme necelých 40 metrů nad mořem a končili okolo 400 metrů nad mořem. Vzhledem k tomuto stoupání to ukazuje na velmi dobrou efektivitu, ale realitu zjistím až později v testu Zaostřeno na spotřebu.
Po kombinované trase, která ovšem měla stoupající charakter, spotřeba činila 24,7 kWh/100 km. Kolega při ještě svižnější jízdě spotřebu snížil na 20,2 kWh/100 km, což je vynikající výsledek. On jel, na rozdíl ode mě, z kopce. Já jsem během své přibližně 80kilometrové jízdy vystoupal o cca 700 metrů, což je hodně, kolega pak stejný rozdíl klesal. Končili jsme ale ve stejné nadmořské výšce a ve výsledné spotřebě je i ostrá sportovní jízda. Nejeli jsme ovšem po dálnici, takže opravdu kombinovanou spotřebu vyhodnotíme až později při testu v Česku.
Ve sportovním režimu pak auto nabídne umělý, ale příjemný zvuk, který dává řidiči zpětnou vazbu o využití výkonu, otáčkách i rychlosti. Ne každému to vyhovuje, ale mně ano. Zároveň má BMW iX3 velmi jistý podvozek. Na SUV se chová překvapivě zábavně, a to i na mokru. V režimu Sport dovolí i lehký drift, při kterém jde cítit, že větší část výkonu jde na zadek.
Driving Assistant Professional
Systém autonomie úrovně 2+, který BMW nazývá Driving Assistant Professional, funguje velmi plynule, dodržuje limity a dobře pracuje s mapovými podklady. Nevýhodou je až příliš opatrné tempo v zatáčkách. Právě z toho důvodu jsem jej po chvíli vypnul. Je ale potřeba dodat, že tyto vozy měly ve Španělsku výjimku na použití německé verze systému. Tedy ty nejpokročilejší, protože v Německu je autonomní jízda dál než ve většině evropských zemí.







Co mi chybí?
Postrádám pádla pod volantem pro manuální regulaci rekuperace. Automatika funguje dobře, ale možnost ručního zásahu by byla vítaná. Jinak se mi ale na BMW iX3 jen těžko hledá něco, co by mi nevyhovovalo. Snad jen zimní spotřeba, která se podle krátké trasy v Česku zdá bát docela vysoká. Ale těžko soudit podle 15 kilometrů, takže i zde je potřeba si počkat na pořádný test.
Závěr
BMW iX3 xDrive50 nabízí baterii o kapacitě 109 kWh, dojezd 805 km, výkon 469 koní a nabíjení až 400 kW za cenu 1 700 000 Kč. Na dané parametry jde o velmi konkurenceschopnou nabídku. Samozřejmě jsem ale zvědavý na to, jak si auto povede v klasickém testu, kdy BMW iX3 budeme moci prověřit mnohem důkladněji.
Foto: BMW
