V redakci pravidelně testujeme maximální rychlost nabíjení nových elektromobilů. I když velká většina nabíjení elektromobilu probíhá pomalu přes AC doma, v práci či například u obchodního centra, rychlé nabíjení je důležité na delších cestách, kdy chcete mít nabíjecí zastávky co nejkratší. Dnes se podíváme na rychlost nabíjení nového BMW iX3, jehož výkon jsme otestovali na nabíjecí stanici Ionity v Pávově u dálnice D1.
Jak rychle se nabíjí BMW iX3? Vyzkoušeli jsme to
BMW iX3 je prvním elektrickým SUV značky a prvním novým elektromobilem po velmi dlouhé době. Jde o mírnou úpravu běžného modelu X3, který dostal do vínku elektromotor a 80kWh baterii (z toho 74 kWh využitelné kapacity). iX3 se nabíjí standardním CCS konektorem a dovoluje využít maximální výkon až 155 kW, což je papírově jedna z nejvyšších hodnot ze všech elektromobilů. Pro účely pomalého AC nabíjení je BMW vybaveno třífázovou palubní nabíječkou s výkonem 11 kW.
K nabíjecí stanici jsme přijeli s pouhými 3 % nabití, abychom pořádně vyzkoušeli celou nabíjecí křivku. Předtím jsme jeli půl hodiny po dálnici, venkovní teplota činila 20 °C, baterie tak byla dobře zahřátá. O tom svědčí i fakt, že BMW se okamžitě po zapojení začalo nabíjet takřka plným nabíjecím výkonem 152 kW. To je lepší výsledek než u konkurenčního Audi e-tron, Mercedesu-Benz EQC, Jaguaru I-Pace i Tesly Model X. Všimnout si můžeme poměrně nízkého napětí článků jen kolem 350 V, tím pádem vysokého nabíjecího proudu 430 A. Tento výkon však auto dlouho neudrželo a už okolo 10 % klesl nabíjecí výkon na 145 kW, při 20 % dokonce jen na 125 kW. Takto brzké snížení výkonu je poměrně netypické. Při 40 % se nabíjecí výkon snižuje dokonce pod 100 kW, kde se drží do 50 %. Polovičního nabití auto dosáhne přesně za 19 minut, což je poměrně dobrý čas. Například konkurenčnímu Mercedesu EQC, který má znatelně nižší maximální nabíjecí výkon, trvá nabíjení na tuto hodnotu déle, naopak Audi e-tron je výrazně rychlejší.
Nad 50 % ale nabíjecí výkon dále poměrně strmě klesá a při 55 % už je pouze 75 kW, při 80 % už pouze 45 kW. To už jsou výrazně horší hodnoty než u konkurence. Například Mercedes EQC při 80 % nabíjí výkonem 62 kW, Audi e-tron dokonce až 150 kW. To znamená, že pokud potřebujete nabíjet na vyšší úroveň nabití, počkáte si u nabíječky s BMW déle. Na 80 % to u BMW iX3 trvá 40 minut, přičemž například u Audi e-tron je to jen 26 minut. Výkon kolem 45 kW pak BMW drží až do 90 %. Nad tuto hodnotu se auto časově nevyplatí nabíjet, nabíjecí výkon totiž spadne ke 30 kW a nabíjení se ukončí při 17 kW.
V průběhu nabíjení auto zdařilou grafikou ukazuje všechny potřebné informace o nabíjení včetně nabíjecího výkonu na displeji před řidičem i v nové mobilní aplikaci.
Z 3 % do | Délka nabíjení |
---|---|
50 % | 19 minut |
70 % | 32 minut |
80 % | 40 minut |
90 % | 51 minut |
95 % | 59 minut |
99 % | 63 minut |
Celkově tedy BMW iX3 začíná na skutečně působivém nabíjecím výkonu, který se ale poměrně rychle snižuje. Pokud tedy s BMW pojedete delší trasu, je strategičtější dělat více například 15 až 20minutových zastávek a využít maximální nabíjecí výkon, než spoléhat na delší zastávky se snahou nabít na co nejvíce procent.
Technické parametry BMW iX3 základní
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 734 × 1 891 × 1 668 mm, 2 185 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: zadní |
Výkon | 210 kW, 286 koní, točivý moment: 400 Nm |
Baterie | 80 kWh (74 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 150 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 19 kWh / 100 km, dojezd: 460 km |
Cena od | 1 792 700 Kč |