Po najetí 7 501,8 kilometrů palubní počítač auta ukazuje průměrnou spotřebu 23,2 kWh/100 km při průměrné rychlosti 54,1 km/h. Dost zajímavá spotřeba, když výrobce udává kombinovanou průměrnou spotřebu dle měření WLTP 19 kWh na 100 km. Opravdu tolik auto „žere“m nebo je to jen řidiči?
![BMW iX3](https://cdn.24net.cz/resources/img/grey.gif)
![BMW iX3](https://cdn.24net.cz/resources/img/grey.gif)
![BMW iX3](https://cdn.24net.cz/resources/img/grey.gif)
![BMW iX3](https://cdn.24net.cz/resources/img/grey.gif)
![BMW iX3](https://cdn.24net.cz/resources/img/grey.gif)
![BMW iX3](https://cdn.24net.cz/resources/img/grey.gif)
![BMW iX3](https://cdn.24net.cz/resources/img/grey.gif)
![BMW iX3](https://cdn.24net.cz/resources/img/grey.gif)
![BMW iX3](https://cdn.24net.cz/resources/img/grey.gif)
Abychom porovnali jednotlivé rozdíly mezi klasickou jízdou a tou testovací od novinářů, tak jsme auto vzali na náš kombinovaný okruh, kde měříme spotřebu podle palubního počítače. Celý okruh je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. Palubní počítač BMW iX3 ukázal spotřebu 18,7 kWh/100 km při průměrné rychlosti 52,9 km/h. Venkovní teplota se během okruhu pohybovala okolo 20 °C.
Vyhodnotil jsem i spotřebu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, vyšla spotřeba na 15,3 kWh/100 km, při „stodesítce“ na rychlostní silnici je to už 18,1 kWh/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h stoupla na 24,1 kWh/100 km.
Data pro porovnání s tím, co udává palubní počítač od začátku jízdy auta, máme. Takže s čistým svědomím mohu říci, že rozdíl mezi běžnou jízdou majitele elektromobilu BMW iX3 a autem z půjčovny je 24,1 %. Dojedete tedy dále, za nižší náklady a je i předpoklad, že nejen baterie auta vám vydrží déle. Je to hodně zajímavý údaj pro představu všech, kteří neřídili auto z půjčovny a také to něco vypovídá o chování řidičů k autům v půjčovně, ale to je na jiné delší povídání.
Jak auto nabíjí na běžných rychlodobíječkách?
Aby však byl test spotřeby kompletní, přidávám ještě jednu věc – plnění elektřiny zpět do vozu na nejčastěji dostupných nabíjecích stanicích u nás. Tedy AC s výkonem 22 kW a DC s výkonem 50 kW, i když auto umí až 150 kW. Ovšem stojanů rychlejších než 50 kW u nás zatím najdete jako šafránu. Takže baterku o využitelné kapacitě 74 kWh nabijete z AC zásuvky s výkonem mezi 12 až 20 kW z 48 % na 100 % za cca 4 hodiny a 45 minut. Když auto připojíte k DC nabíječce o výkonu mezi 45 až 50 kW, tak se vám baterka nabije z 62 % na 100 % za 40 minut.
Technické parametry BMW iX3 základní
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 734 × 1 891 × 1 668 mm, 2 185 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: zadní |
Výkon | 210 kW, 286 koní, točivý moment: 400 Nm |
Baterie | 80 kWh (74 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 150 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 19 kWh / 100 km, dojezd: 460 km |
Cena od | 1 792 700 Kč |
Foto: Petr Vomáčka, fDrive.cz