Elektromobil má v půjčovně o cca 24 % vyšší průměrnou spotřebu
test

Elektromobil má v půjčovně o cca 24 % vyšší průměrnou spotřebu

Reálná spotřeba BMW iX3

Pro náš test reálné spotřeby jsme si do redakce vybrali nedávno uvedený elektromobil BMW iX3. Ovšem našim velkým překvapením byl fakt, že nikdo od doby půjčování vozidla novinářům na pravidelné týdenní testy nevynuloval palubní počítač od výroby. Tak se nám naskytla jedinečná možnost porovnat reálnou spotřebu při běžné jízdě oproti té, kterou má vozidlo po najetí 7,5 tisíc testovacích kilometrů.

Po najetí 7 501,8 kilometrů palubní počítač auta ukazuje průměrnou spotřebu 23,2 kWh/100 km při průměrné rychlosti 54,1 km/h. Dost zajímavá spotřeba, když výrobce udává kombinovanou průměrnou spotřebu dle měření WLTP 19 kWh na 100 km. Opravdu tolik auto „žere“m nebo je to jen řidiči?

Abychom porovnali jednotlivé rozdíly mezi klasickou jízdou a tou testovací od novinářů, tak jsme auto vzali na náš kombinovaný okruh, kde měříme spotřebu podle palubního počítače. Celý okruh je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. Palubní počítač BMW iX3 ukázal spotřebu 18,7 kWh/100 km při průměrné rychlosti 52,9 km/h. Venkovní teplota se během okruhu pohybovala okolo 20 °C.

Vyhodnotil jsem i spotřebu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, vyšla spotřeba na 15,3 kWh/100 km, při „stodesítce“ na rychlostní silnici je to už 18,1 kWh/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h stoupla na 24,1 kWh/100 km.

Data pro porovnání s tím, co udává palubní počítač od začátku jízdy auta, máme. Takže s čistým svědomím mohu říci, že rozdíl mezi běžnou jízdou majitele elektromobilu BMW iX3 a autem z půjčovny je 24,1 %. Dojedete tedy dále, za nižší náklady a je i předpoklad, že nejen baterie auta vám vydrží déle. Je to hodně zajímavý údaj pro představu všech, kteří neřídili auto z půjčovny a také to něco vypovídá o chování řidičů k autům v půjčovně, ale to je na jiné delší povídání.

Jak auto nabíjí na běžných rychlodobíječkách?

Aby však byl test spotřeby kompletní, přidávám ještě jednu věc – plnění elektřiny zpět do vozu na nejčastěji dostupných nabíjecích stanicích u nás. Tedy AC s výkonem 22 kW a DC s výkonem 50 kW, i když auto umí až 150 kW. Ovšem stojanů rychlejších než 50 kW u nás zatím najdete jako šafránu. Takže baterku o využitelné kapacitě 74 kWh nabijete z AC zásuvky s výkonem mezi 12 až 20 kW z 48 % na 100 % za cca 4 hodiny a 45 minut. Když auto připojíte k DC nabíječce o výkonu mezi 45 až 50 kW, tak se vám baterka nabije z 62 % na 100 % za 40 minut.

Technické parametry BMW iX3 základní

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 734 × 1 891 × 1 668 mm, 2 185 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: zadní
Výkon210 kW, 286 koní, točivý moment: 400 Nm
Baterie80 kWh (74 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 150 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 19 kWh / 100 km, dojezd: 460 km
Cena od1 792 700 Kč

Foto: Petr Vomáčka, fDrive.cz

bmw-ix3
Klady
  • běžná spotřeba je nižší než udává výrobce
  • možnost rychlého dobíjení až 150 kW
  • možnost zapnutí silnější rekuperace pohybem řadicí páky
Zápory
  • absence předního kufru a silné zaplastování motoru
  • páčky na otevírání víček krytky dobíjecích konektorů
  • specifické ovládání infotainmentu auta
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze