Elektromobilem do Paříže a zpět. Na kolik cesta vyjde a na co si dát pozor?

Elektromobilem do Paříže a zpět. Na kolik cesta vyjde a na co si dát pozor?
2
  • Cestu jsme absolvovali Nissanem Leaf
  • V autě jsme strávili bez hodiny tři dny a urazili více jak 2 800 kilometrů
  • Své cesty si dobře plánujte a nastudujte si specifika dané země

Sedíte si tak jednoho dne v kavárně, popíjíte vaší oblíbenou kávu a pak dostanete nápad – pojedeme do Paříže! Na tom by nebylo nic tak divného, však v Paříži byl jistě již kdekdo. Přemýšlíte dále a najednou vás napadne, že tam pojedete elektromobilem. Tesla Model S! Ale kdepak, to by byla moc velká nuda. My chceme dobrodružství, tak si vezmeme Nissan Leaf. Ovšem velký dobrodruh také nejsem, tak sáhneme alespoň po té 30kWh variantě. A tak to přesně bylo.

Zavolal jsem kolegovi a říkám mu: „Martine, jedu do Paříže.“

„Super,“ ozvalo se.

„Jedu tam Nissanem Leaf a ty jedeš se mnou,“ pokračoval jsem.

„Cože? Jsi blázen?“ zaznělo.

Tak nějak probíhal náš první rozhovor na toto téma. Jak šel čas, tak cesta byla blíže a blíže a musíme říci, že jsme se na ní těšili. Cesta začínala samozřejmě v Praze a vedla přes Plzeň až do Mnichova a tak dále a tak dále. Koneckonců o naší cestě si můžete přečíst blog, který jsme psali přímo z cesty.

Ihned na začátek vám povím, že naše výbava zahrnovala nespočet nabíjecích kabelů a především čipy ČEZ, PRE, Nissan a PlugSurfing, který jsme používali v Německu. Francii jsme si střihli poněkud více dobrodružně. Žádná čipová karta. Chtěli jsme vyzkoušet, jaké to je žít s elektromobilem a využívat pouze volně dostupné nabíjecí stanice či dealery automobilek. A narovinu vám povím, že bez čipů pro rychlonabíjení to absolvovat nechcete, ale pěkně popořadě.

Německo, země elektromobilům zaslíbená

Cesta přes Německo, i díky čipu PlugSurfing, probíhala naprosto bez potíží: nabíjecí stanice každých 100 kilometrů a prakticky u každé najdete buď čerpací stanici, McDonald‘s či kavárnu. Někde i dokonce kombinaci všeho dohromady. Pokud byste vyráželi Teslou, tak Superchargery jsou součástí prakticky každé nabíjecí stanice pro ostatní elektromobily, takže cestovat s Teslou do Paříže rozhodně není problém.

Někdo si možná říká, proč jsme jeli přes Mnichov. Největším problémem byl totiž přechod hranic. Náš Leaf přece jen neoplývá větším dojezdem než 150 kilometrů, tedy pokud chcete být aspoň trochu v klidu, je potřeba volit trasu tak, jak máte k dispozici nabíjecí stanice, nikoliv jak se chce vám. Celkově jsme nabíjeli po cestě do Paříže 17krát, z toho 3krát ve francouzském městě Verdun.

Po cestě nás potkalo několik zajímavých chvil. Zmínit můžu německého hlídače, který nás v Mnichově vyhnal z nabíjecí stanice slovy, že máme minutu na odjezd, jinak volá policii. Že parkujeme a spíme na místě pro elektromobily, kterým jsme také jeli, si chlapík vysvětlit nenechal. Ve městě Metz jsme zažili situaci, kdy nám aplikace Freshmile, kterou jsme využívali k nabíjení, nechtěla zaslat kód, který potřebujete pro odhlášení a vypojení vašeho kabelu. Výsledkem byla hodinová snaha o zjištění kódu, a to i na francouzské infolince. Až po nalezení hlídače garáží, který po všech různých možnostech vyhodil pojistky v celých garážích, aby nabíjecí stanice kabel pustila, jsme mohli odjet.

Pozor na Francii a Itálii

Nejvíce překvapující pro nás bylo, že ve Francii používají poněkud jiný Mennekes než u nás. Jde o zvláštní konektor, který nabíjí pouze výkonem 7 kW. I Francouzi byli poněkud zaskočeni, že my máme jiný konektor než oni. Upřímně nechápu, kdo to celé vymýšlel. Pochopil bych rozdílné konektory, ale nabíjecí výkon 7 kW? To snad není ani Mennekes! Holt v nabíjecích stanicích je situace podobná jako v chytrých telefonech. Co značka/stát, to jiný konektor.

U nabíjecích stanic je to ještě horší v tom, že co stát, to jiná nabíjecí karta pro rychlonabíječky. Ohledně rozdílného konektoru Mennekes vás může stejná situace potkat také v Itálii. Ve zbytku Evropy by standard měl být (teoreticky) stejný jako v Česku nebo Německu. Jo jo, zlatá Tesla, říkal jsem si. A věřte, že ne jen jednou.

Pokud chcete po Francii cestovat v klidu, tak si musíte zřídit buď nabíjecí kartu Sodetrel nebo ChargeNow. Neuděláte špatně, pokud si zapůjčíte "francouzský" Mennekes, o kterém jsem psal výše. Pokud však budete mít čipové karty, tak Mennekes nebudete potřebovat. My jsme ani jednu kartu neměli, a tak naše cesta po Francii – tedy s výjimkou Metz a Nogent l'Artaud – vedla výhradně přes dealery automobilek. Ovšem nešlo jen o Nissan. Například ve městě Verdun jsme nejdříve nabíjeli z klasické domácí zásuvky, abychom si mohli aspoň zatopit. Netrvalo dlouho a hned u nás byl místní hlídač. Po vyprávění, že jedeme až z Prahy, nás tam nechal. Jako první ve městě otevíralo dealerství Renault, tak jsme vyrazili tam. Vše bylo v pořádku, personál byl milý, až na cestě k autu zazněla otázka: „A jaké máte auto? Renault?“ S Martinem jsme se na sebe podívali a chladným hlasem odpověděli, že Nissan. Chlapíkovi to však nevadilo a rád nám poskytl azyl v podobě nabíjení a dokonce zdvořile i nabídl kávu. Nevynechali jsme ani dealera Nissanu, též ve městě Verdun. Odsud jsme se přesunuli dále, konkrétně do města Châlons-en-Champagne, kde jsme opět využili služeb dealerství Nissanu. Odtud už to bylo jen pár desítek kilometrů do Paříže, kam jsme nakonec dorazili okolo 23. hodiny ve středu 28. září. A kdy jsme vyjížděli? V pondělí 26. září v 15:07 z pražských Vršovic.

Rekapitulace cesty

Celkem i cestou zpět jsme urazili 2 882 kilometrů. Nissan Leaf naše dvě maličkosti musel snášet přesně 71 hodin a ani finančně to nebylo zrovna slavné. Jenom za nabíjení jsme dali v přepočtu 3 612 korun, což odpovídá 1,25 Kč na ujetý kilometr. K tomu nějaké to jídlo, nocování a jste na ceně za pěkný rodinný výlet.

Počet nabíjení Celková cena za nabíjení Celková ujetá vzdálenost Cena za 1 km Čas strávený v autě
17 3 612 Kč 2 882 km 1,25 Kč 71 hod.

Po naší cestě pro vás máme několik rad, které by se vám mohly hodit:

  • Příprava je základ všeho. Počítejte, že po cestě budete muset přejít na plán B.
  • Pečlivě si prostudujte, jaké čipové karty jaká země používá, a pokud možno to řešte už měsíc dopředu, aby se vám karta do rukou stihla dostat.
  • V Německu můžete v pohodě cestovat díky PlugSurfingu. Čip této služby lze objednat on-line, napárovat na vaši platební kartu a počkat několik dní, než vám dorazí poštou. Poté se již můžete vesele vydat na cesty. Naopak ve Francii potřebujete kartu Sodetrel nebo ChargeNow.
  • Dobré je zjistit, jaké konektory daná země používá, abyste měli v kufru dobrou výbavu. Francie a Itálie používá jiný standard Mennekes a je tak dobré si s sebou přibalit příslušnou redukci nebo ještě lépe příslušný kabel
  • Rozhodně nešetřete a kupte si velký datový balíček, především kvůli navigaci, ale i proto, že některé stanice PlugSurfingu se aktivují přes váš chytrý telefon. Na Wi-Fi se moc nespoléhejte – málokde funguje tak dobře, jak si myslíte.
Diskuze ke článku
Jan Kopecký
Pardón,al nemáte ten výpočet špatně??Neměli byste cenu za energii vydělit počtem kilometrů??Pak to vychází na 1,2kč na km....

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nechcete být anonymní? Přihlašte se

Nejživější diskuze