Známou Mongol Rally dokončil první tým s elektromobilem

Známou Mongol Rally dokončil první tým s elektromobilem
  • Po celé trase urazil tým více jak 13 tisíc kilometrů
  • Celková cena za nabíjení činila méně než 2 900 Kč
  • Posádku tvořili manželé Chris a Julie Ramseyovi

Možná tušíte, že se jezdí nějaká rallye s elektromobily. Jedné takové se koneckonců zúčastnila i naše redakce. Nutno však podotknout, v našem případě to byla procházka růžovou zahradou.

Manželé Chris a Julie Ramseyovi o tom vědí své. Jde o první tým, který elektromobilem projel v Ulan-Ude cílem „trans-kontinentálního“ závodu Mongol Rally. Tím elektromobilem byl upravený Nissan Leaf z roku 2016 s označením AT-EV (All-Terrain Electric Vehicle).

Chris s Julií do závodu odstartovali v sobotu 16. července ze startovního roštu britského okruhu Goodwood a v soutěži urazili 13 tisíc kilometrů. Projeli celkem 13 zemí a svůj vůz nabili 111krát. Po průjezdu cílem v sibiřské oblasti poblíž mongolské hranice činily náklady na elektřinu méně než 100 liber (cca 2 900 Kč).

Teď se jejich Nissan Leaf spolu s ostatními vozy účastníků soutěže naloží na vlak a přes celý kontinent jej převezou až do Estonska. Tam si ho Chris s Julií opět převezmou a vyrazí na další část cesty, která je po 4 tisících kilometrech dovede zpět domů do města Aberdeen. Celkově tedy pár najede zhruba 17 tisíc kilometrů.

„Hodně lidí mě od soutěže odrazovalo. Říkali, že elektromobil se na dlouhé cesty nehodí. Po těch tisících kilometrů, které jsme zvládli prakticky bez problémů, ale můžu říct, že se spletli. Byla to cesta, kterou podniknete jednou za život. Ani se mi nechce věřit, že už jsme v cíli. Projeli jsme bezpočet zemí, a to s nulovými emisemi a jen na energii z akumulátoru. Jsem nadšený, trochu vyčerpaný, ale ten zážitek mě doslova nabil!“ nechal se slyšet Ramsey.

Při cestě po Evropě manželé nabíjeli na rychlonabíjecích stanicích. Po příjezdu do Bulharska jich však ubývalo a bylo potřeba se spolehnout i na jiné cesty. Do cest pak patřilo nabíjení v barech, kavárnách, hotelech, noclehárnách, garážích a dealerstvích. Došlo ale i na nabíjení v holičství, na poště, v prodejně traktorů, na policejní stanici a ve třech ruských hasičských stanicích. Uprostřed sibiřských lesů dokonce potkali profesionálního elektrikáře, který jim jejich Leaf připojil přímo ke stožáru s elektrickým vedením.

„Setkali jsme se s tak obrovskou pohostinností, že víc už to snad ani nejde. Určitě se teď jinak díváme i na to, jak se k lidem chovat i ve své vlastní zemi. Příklad, který nám zůstane v paměti, je z Ruska. Tam jsme se ve dvě ráno objevili v jednom místním dealerství Nissan. Už tam na nás čekal muž, který nám vůz bezpečně připojil v dílně. Potom nás zavedl do prodejny, uvařil čaj, dal nám najíst a na noc nás uložil na pohodlných pohovkách.“

Nissan Leaf AT-EV (2016)

Největší vzdálenost, kterou pár s plně naloženým vozem ujel na jedno nabití, bylo 185 kilometrů. V akumulátoru tehdy zbývalo 68 % energie. Vzdálenost, kterou Chris s Julií průměrně mezi nabíjeními ujeli, byla 153 kilometrů. V akumulátoru bylo tedy vždy dostatek energie pro případ přesunu k jinému zdroji energie.

„Byla to má životní cesta. Jedli jsme neobvyklá jídla, přespávali na podivných místech a dokonce jsme jeli i nákladní lodí. Potkávali jsme ty nejpozoruhodnější lidi a všichni nás zahrnovali nejen štědrostí, ale i zájmem o naše elektrické dobrodružství,“ pochvalovala si účast v soutěži Ramseyová.

Procestované země:

  • Skotsko (odjezd z domovského města Aberdeen)
  • Anglie (odjezd z okruhu Goodwood, startu soutěže Mongol Rally; 16. července)
  • Francie
  • Belgie
  • Německo
  • Rakousko
  • Maďarsko
  • Rumunsko
  • Bulharsko
  • Turecko
  • Gruzie
  • Ázerbájdžán
  • Kazachstán
  • Rusko (cíl závodu ve městě Ulan-Ude, 9. září)

Do 9. září ujel pár celkem 13 tisíc kilometrů (včetně cesty z Aberdeenu na okruh Goodwood).

Nabíjení:

  • celkem 111 nabíjecích cyklů
  • 26 bylo „rychlých“ (80% nabití za 30 minut)
  • 15 bylo „zrychlených“ (konektorem Mennekes – typ 2, doba nabíjení 4–5 hodin)
  • zbylé cykly proběhly pomocí domácích zásuvek (doba nabíjení 12–14 hodin)

Celková cena elektřiny potřebné k nabití vozu Leaf AT-EV činila méně než cca 100 liber (2 900 Kč).

Zdroj: newsroom.nissan-europe.com

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze