Aktualizováno 30.9. 00:20
Jsme na místě! Dalo to zabrat, ale zvládli jsme to. Celé Německo bylo díky čipu PlugSurfing naprostým rájem, který si musí užívat každý elektromobilista. Naopak Francie stylem, jakým jsme cestu pojali, nebyla tak pohostinná. A stejně náročný bude i zítřejší autosalon, na který se již teď těšíme. Snad ještě pro zajímavost: celkem jsme ujeli 1 421 kilometrů a náš Nissan Leaf byl v pohybu více jak 30 hodin. A ani my nepracujeme či neřídíme posledních pár dní o moc méně, tak vám sem nahrajeme důkaz místo slibů a jdeme do postele. Ještě doplním, že podrobnější články, které se budou týkat naší cesty sem do Paříže, budeme publikovat poté, až vás seznámíme se všemi důležitými novinkami, jež budou oznámeny na zdejším autosalonu.
Aktualizováno 28.9. 21:00
Do Francie jsme si záměrně nezařídili žádný čip ani kartu pro nabíjení na stanicích. Chtěli jsme si vyzkoušet, zda se dá v reálném provozu jezdit bez využívání těchto služeb a zároveň otestovat, jak moc jsou lidé, kteří se elektromobilitě věnují, vstřícní. Ihned vám povím, že nejlepším systémem, jak se dostat do vašeho cíle, je využívat nabíječky automobilových dealerů. V našem případě jde o Nissan. I tak jsme byli nuceni nabíjet u dealera Renaultu, kde byl tamní zaměstnanec velmi vstřícný. A to i poté, co se dozvěděl, že náš elektromobil není od Renaultu. Problémem je, že většina dealerů, které máme po naší cestě, využívá pouze „francouzský Mennekes“ s výkonem 7 kW a konektorem, který u nás jen tak neuvidíte. Nabíjecí výkon není velký, a tak si spoustu času užijete ať už v showroomech či někde na kávě. Došlo však také na nabíjecí stanice, které můžete obsloužit skrz váš smartphone a kreditní kartu. Tak by se nám to líbilo všude. Žádných deset druhů čipů, karet a podobně, ale funkční aplikace a platba skrz vaší kreditní kartu. A právě tento styl jsme použili i nyní, konkrétně aplikaci Freshmile Charge. Ano, jde o službu, kterou už jsme jednou použili, ale nyní nebyla zdarma. Před nabíjením to po nás chtělo platbu ve výši 10 euro. Přiznáme se, že nám tak trošku teklo do bot a i kdyby částka za nabíjení byla vyšší, zaplatili bychom. Jen doufáme, že nám tentokrát nabíjecí kabel půjde bez problémů vytáhnout. Vyhazovat pojistky v celé ulici by jistě už nebyl tak snadný úkol…
Aktualizováno 28.9. 15:05
Jako další zastávku jsme vybrali Châlons-en-Champagne, která nabízela před obchodním centrem E.Lerclerc nabíjecí stanici s konektorem typu Mennekes a výkonem 22 kW. Po příjezdu jsme však zjistili, že nabíjecí stanice má k funkčnosti vcelku daleko. Naštěstí na nás o pět set metrů dále zasvítilo logo Nissan. Zaměstnanci nám ochotně přispěchali na pomoc i s kabelem, který nám chyběl, a nyní nabíjíme opět výkonem 7,5 kW, což nás opět zdrží.
Aktualizováno 28.9. 14:20
Při čekání na úplné dobití našeho Leafa se v dealerství zrovna nacházel jeden z manažerů Nissanu, pan Rodolphe Barry. Byl to mimochodem také jediný člověk v showroomu a snad i v celém regionu, který ovládal angličtinu. Naše slovní zásoba ve francouzštině končí i začíná slovíčkem La Voiture, a tak nám pan Barry přišel mimořádně vhod. Po krátkém rozhovoru jsme se dozvěděli, že má taktéž namířeno do Paříže na autosalon. Jeho přízeň nám vynesla nejen dobré kafe navíc, ale hlavně jsme mohli v autosalonu zůstat i po začátku siesty. Jen kvůli nám pan Barry neváhal vypnout alarm, abychom mohli bez problému z areálu odjet po úplném nabití.
Aktualizováno 28.9. 9:10
Cestou do dealerství Nissanu jsme potkali prodejce Renaultů s dobíjecí stanicí. Jako většina francouzských nabíječek, i tato měla konektor 3C, který u nás nenajdete. Naštěstí nám hodný zaměstnanec Renaultu kabel půjčil. Po zjištění, že se vůz nabíjí výkonem pouze 7,5 kW, jsme se rozhodli pro přesun k Nissanu, kde se i náš Leaf bude cítit lépe. Nyní zde nabíjíme výkonem 22 kW, což pro nás znamená dvě hodinky strávené při kávě. Jakkoli je občerstvení a Wi-Fi při čekání příjemné, začínáme cítit časový press, do kterého se dostáváme.
Aktualizováno 28.9. 07:40
Po cestě z města Metz jsme navštívili hned dvojici nabíjecích stanic. Jedna byla kousek za městem u obchodního domu. Šlo o nabíjecí stanici, kterou znáte z dealerství Nissanu u nás. Jenže ačkoli měl na stanici Nissan nespočet svých log a my jsme vybaveni i nabíjecím čipem této japonské společnosti, tak se nám nabíjet nepodařilo. Pokračovali jsme tedy dále do města Jarny, kde jsme zkusili své štěstí u dealerství Renaultu. Vzhledem k tomu, že jsme tam byli okolo páté hodiny ranní, tak jsme samozřejmě neuspěli. A tak naše cesta vedla až do města Verdun. Zde jsme objevili jednu stanici, kde ovšem potřebujete mít čipovou kartu, kterou my nemáme. A jelikož jsme celou cestu z Metz neměli zapnuté topení a venku panovala teplota okolo 7 stupňů Celsia, začínala nám být celkem zima. Povedlo se nám najít u jedné čerpací stanice volnou 240V zásuvku, tak jsme ji použili. Netrvalo to ani pět minut a hned u nás byli dva pánové. Měli však pochopení a nechali nás tady nabíjet, respektive se alespoň ohřát, a poradili nám, ať se podíváme do dealerství Nissanu, které je ve městě. Právě tam povede naše další cesta.
Aktualizováno 28.9. 06:40 – problémy pokračují
Okolo druhé hodiny ranní jsme si dali budík, abychom včas vyrazili na cestu. Leaf byl nabitý do 80 procent, což znamenalo dojezd okolo 170 kilometrů klidným tempem. Jenže při ukončování nabíjení s námi odmítla spolupracovat aplikace, která po nás chtěla odhlašující kód, který jsme neměli kde získat. Nastal tedy hodinový boj mezi námi a nabíječkou. Po půl hodině nám přišel pomoci i hlídač garáží, který nejdříve zkoušel vše sám a potom nám řekl, že na vše musíme přes aplikaci Freshmile Charge. Po sdělení, že jsme udělali již vše, byl poněkud vyděšen a odešel někomu volat. Ani přítel na telefonu nepomohl a náš Mennekes kabel byl stále pevně zakotven v nabíjecí stanici. Pomohla až poslední věc, kterou šel hlídač vykonat po několikaminutové přednášce. Šlo o vyhození pojistek v celých podzemních garážích a podle jeho slov to mělo zabrat. Celé garáže se zahalily do tmy, což kontrastovalo s tím, kdy tam i při našem dvouhodinovém spánku bylo světla jako ve dvě odpoledne, a Mennekes povolil. Ztratili jsme tím sice hodinu času, ale byli jsme rádi, že můžeme pokračovat v cestě.
Aktualizováno 27.9. 23:50 – první problémy
První nabíjení ve Francii nám nepřineslo mnoho štěstí. Nabíjecí stanici, kam jsem měli namířeno, se nám nepodařilo najít a ani místní občané nejsou dvakrát sdílní. Respektive to vypadalo, že vůbec netuší, že nějaké elektromobily vůbec jezdí.
Další stanice jsme tak hledali aplikací ChargeMap. Ale opět nastal problém. První dvě z nich disponují pouze 240V zásuvkou, tak jsme se rozhodli pokračovat dále. Navštívili jsme i dealera Nissanu, kde byla umístěna nabíjecí stanice. Ta ovšem byla za bránou. Jenže brána byla otevřená, tak jsme velmi přemýšleli, zda toho využít a Leafa si zde nabít. Nechtěli jsme však mít problémy, tak jsme pokračovali dále. Ani IKEA nás nezachránila. Ano, sice zde byla nabíječka s CHAdeMO standardem, ale kvůli zamčeným bránám jsme se na ní mohli jen dívat. Už to vypadalo, že u jedné místní firmy máme vyhráno. Nabíjecí stojan před bránou, žádná závora, nic. Největší překážkou se ale ukázal být hlídač, který se s námi vůbec nechtěl bavit. Evidentně tušil pouze problémy a rozhodně se nám nesnažil pomoci, ačkoli jsme nebyli již v lehké situaci. Ano, dojezd jsme měli sice více jak 50 kilometrů, ale Paříž je stále ještě poměrné vzdálená a naše časová rezerva se lehce ztenčuje.
Záchranou se stala podzemní garáž Urbis Park v Metz. Zde ale nabíjíme skrz Mennekes, což nám nějakou tu dobu zabere. Jdeme tedy čas, kdy se nám Nissan Leaf bude nabíjet, využít ke spánku. Snad jde o první a zároveň poslední komplikaci na naší cestě do Paříže.
Aktualizováno 27.9. 20:25
Poprvé na celé cestě jsme museli sáhnout po nabíjecím standardu Mennekes, kterým momentálně dobíjíme Nissan Leaf v Saarbrückenu. Jde o veřejnou nabíječku, ke které nepotřebujete žádné ověření. Naštěstí měla nabíjecí stanice 2 konektory – při příjezdu totiž jedno z míst zabíralo Audi A3 e-tron. Kapacita při příjezdu na nabíjecí stanici byla 38 %, a proto jsme zamířili k nejbližší kavárně. Tímto se loučíme se skvělým, nabíječkami doslova posetým Německem a míříme do nejistých krajů Francie, na území baget, sýra a vína, kde již nefunguje náš PlugSurfing čip. Tam budeme muset každé nabíjení řešit operativně až na místě.
Aktualizováno 27.9. 18:35
Před malou chvilkou jsme vyrazili od nabíječky v Industriestraße 18 v Landau a nakonec se ještě zastavíme na území Německa na jedno dobití baterek. S největší pravděpodobností půjde o nabíjení skrz Mennekes, takže ho plánujeme spojit s večeří a odpočinkem po celodenním cestování skrz poměrně ucpané Německo.
Aktualizováno 27.9. 16:30
Nabíjecí stanice v Buchäckerring 44 v Bad Rappenau nám dobila pár procent kapacity baterie, která se jistě bude na cestě hodit. Po cestě k této nabíjecí stanici nás na dálnici potkala malá dopravní zácpa, takže oproti plánu máme mírný časový skluz. Skoro by se dalo říci, že Německo je země elektromobilistům zaslíbenou. Restaurace, kavárna, čerpací stanice pro spalovací automobily, čtyři nabíjecí stojany pro elektromobily a, tak trošku standardně, Superchargery pro majitele vozů Tesla. Jediné, co nás lehce překvapuje, je absence Wi-Fi sítě, kterou mají jen řetězce typu McDonald's, Burger King či Subway. Jinak musíme spoléhat na svůj datový balíček. V Německu máme v plánu ještě jednu nabíjecí stanici vzdálenou 92 kilometrů od Bad Rappenau. A pak už míří do Francie. Držte vlnu.
Aktualizováno 27.9. 14:30
Máme za sebou dalších 46 kilometrů a jsme na nabíjecí stanici v Marco-Polo-Straße 1 ve Satteldorfu. Kapacitu baterie máme na 77 procentech a dojezd 148 kilometrů. Opět i zde je celkem čtveřice nabíjecích stanic. Tři z nich mají nabíjecí standard Combo a Mennekes. Ta poslední nabízí navíc i CHAdeMO, kterým nabíjíme náš Nissan Leaf. Hned vedle stojí šest Superchargerů. Nechybí ani možnost občerstvení na přilehlé čerpací stanici. Opět tedy o elektromobilisty dokonale postaráno...
Aktualizováno 27.9. 13:30
Stejně jako u předchozích nabíjecích stanic, i na adrese Max-Eyth-Straße 1 v Ellwangenu je pro majitele elektromobilů dokonalé zázemí: hned čtveřice nabíjecích stanic a nechybí zde ani několik stojanů Superchargeru. Ihned u nabíjecích stanic je malý komplex s klasickou čerpací stanicí, Burger Kingem a o pár metrů dále si můžete dát kávu či nějaké jídlo v McDonald's. Prozatím musíme říci, že o majitele elektromobilů je v Německu výborně postaráno. I tato nabíjecí stanice byla pár kilometrů od dálnice. Infrastruktura u nás má rozhodně co dohánět.
Celkově máme za sebou více jak 500 kilometrů. Problém s nabíjením jsme neměli, ačkoli spousta zdrojů uvádí, že nabíječky využívající ověření skrz čip PlugSurfing jsou dosti poruchové. Tento názor zatím musíme vyvrátit, tak jen doufáme, že tomu tak bude i po zbytek cesty.
Aktualizováno 27.9. 11:45
My jsme občerstvení, Nissan Leaf nabitý, věci zabalené, počítače a telefony též nabité. Můžeme tak vyrazit dále. Další zastávkou je nabíjecí stanice v Max-Eyth-Straße 1 v Ellwangenu.
Aktualizováno 27.9. 10:55
Jsme na adrese Robert-Bosch-Straße 10, 893 43 Jettingen-Scheppach, Německo. Jde o takovou malou průmyslovou zónu, kde je hned několik firem, ale také McDonald's, Burger King a dokonce i Subway, kde momentálně trávíme čas. Nechybí zde ani čerpací stanice Shell a především hned trojice nabíjecích stojanů se standardy Combo a Mennekes. Na dalším se standardem Mennekes a CHAdeMO nabíjíme my. O pár metrů dále si mohou svá auta nabít majitelé Tesel – k dispozici je zde hned pět Superchargerů.
Cesta po dálnici z Mnichova probíhala v pohodě, prozatím nás nepotkaly žádné komplikace. Naopak již nesčetněkrát jsme potkali majitele jiných elektromobilů, kteří se s námi dávali do řeči a obdivovali délku naší trasy.
Aktualizováno 27.9. 07:40
Nabíjení na nabíjecí stanici v Mnichově jsme se rozhodli spojit s malým odpočinkem, který po šesti hodinách přerušil místní hlídač. Myslel si, že u nabíjecí stanice jen parkujeme. Poté, co jsme mu vysvětlili, že jsme přijeli elektromobilem, tak bylo vše v pořádku. I tak jsme se přesunuli do nejbližšího McDonaldu na snídani a ranní kávu.
Aktualizováno 27.9. 00:05
Nabíjecí stanice v Essenbachu je zhruba tři kilometry od dálnice vedoucí do Mnichova, kam povedou naše další ujeté kilometry. Nabíjíme skrz nabíjecí standard CHAdeMO. Aby vám nabíjení bylo povoleno, je potřeba mít aktivní čip PlugSurfing, ideálně i staženou aplikaci na vašem chytrém telefonu. Přes ní se pak můžete navigovat a brát z ní cenné informace, stejně jako to děláme nyní my.
Aktualizováno 26.9. 22:35
Odjíždíme od první nabíjecí stanice, která byla v Německu v plánu. Do dalšího cíle nám zbývá 91 kilometrů. Nissan Leaf nyní ukazuje dojezd 171 kilometrů, takže po krátkém desetiminutovém odpočinku můžeme pokračovat v cestě.
Aktualizováno 26.9. 22:15
Právě jsme dorazili do cílové stanice ve městě Teisnach. Nabíjecí stanice zde stojí v technologickém kampusu a standard CHAdeMO nepodporuje – podle informačního displeje nabíjí pouze výkonem 15,9 kW. Nicméně procenta baterie přibývají, tak nabíjíme zde. K dispozici je v areálu hned čtveřice nabíjecích stojanů s konektory Mennekes. Zajímavostí je nedaleko parkující Renault Twizy. Naším dalším cílem je Essenbach a poté míříme do Mnichova, tak snad cesta půjde i nadále tak hladce jako doteď.
Aktualizováno 26.9. 20:40
Právě přejíždíme česko-německé hranice. Do cílové stanice nám navigace píše 45 kilometrů a dojezd našeho Nissanu Leaf je ještě kilometrů 122. Měli bychom to tedy v pohodě zvládnout. Míříme do města Teisnach, kde má podle našich informací stát nabíječka typu CHAdeMO. Doufáme, že náš čip PlugSurfing bude fungovat, jinak máme zaděláno na první problém, což by v tuhle večerní dobu rozhodně nebylo příjemné.
Aktualizováno 26.9. 19:30
Leaf se dobil do 98 procent, což znamená dojezd 190 kilometrů. Zatímco jsme v Plzni nabíjeli, tak padla tma. Vzali jsme tedy na sebe další kusy oblečení, lehce se občerstvili a především naplánovali další část cesty. Věřte, že ta bude rozhodně zajímavá. Lehce se bojíme, ale na druhou stranu se nesmírně těšíme. Vyrážíme tedy do Německa.
Aktualizováno 26.9. 18:55
Právě jsme dorazili k nabíjecí stanici v ulici Guldenerova v Plzni. Při zastavení nám palubní počítač hlásil maximální dojezd 32 kilometrů. Díky této rezervě první fáze cesty proběhla v pořádku. Nyní zde máme zhruba půl hodiny volného času, který nejspíše využijeme k překontrolování naplánované trasy. Budete to jistě zajímavé, i proto držte vlnu.
Aktualizováno 26.9. 18:15
Momentálně jsme na dálnici směr Plzeň a jak vidíte, stále pracujeme na tom, abyste měli aktuální informace. Momentální stav baterie auta je 42 procent, což znamená dojezd 80 kilometrů. Naštěstí navigace ukazuje nabíjecí stanici v dosahu 49 kilometrů.
Aktualizováno 26.9. 17:35
Všechny věci zabaleny. Kufr Nissanu Leaf obstál a my tak můžeme vyrazit směr Paříž.
Článek z doby před odjezdem
Rok se s rokem sešel a po jednoleté pauze tu opět máme pařížský autosalon, kde automobilky ukážou svá nejmladší dítka, na která jsou náležitě pyšné. A jestli jsou na ně pyšné právem, tak to chceme posoudit osobně přímo z Paříže, kde se celý autosalon bude odehrávat. A jelikož naší parketou jsou elektromobily, tak většinu z vás napadne, že vyrážíme Teslou. Ale kdepak. Teslou by to bylo až moc jednoduché, takže jsme se rozhodli, že celou cestu tam i zpět absolvujeme Nissanem Leaf, se kterým nás čeká více jak tisíc kilometrů.
Technické parametry Nissan Leaf (2016)
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 4 445 × 1 770 × 1 550 mm, 1 516 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 80 kW, 109 koní, točivý moment: 54 Nm |
Baterie | 30 kWh |
Nabíjení | konektory: CHAdeMO, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 15 kWh / 100 km, dojezd: 249 km |
Cena od | 859 600 Kč |
Z celé cesty zde budeme průběžně publikovat tento aktualizovaný blog, takže budete v obraze, jak si na cestě s tímto elektromobilem vedeme. Kolik kWh nabijeme? Kde budeme nabíjet? A nepotká nás cestou nějaká prekérní situace? To vše se z našeho blogu dozvíte. Obhospodařovat budeme i naše sociální sítě v čele s Twitterem. Na cestu se velmi těšíme a jsme zvědaví, jaké nástrahy nás čekají. Držte nám palce a těšte se jak na průběžné informace z cesty, tak později hromadu novinek přímo z pařížského autosalonu.