smart: kompletní elektrická rodina

  • Jde o tři modely fortwo, forfour a cabrio
  • Maximální rychlost mají 130 km/h a dojezd až 160 km

Daimler nás pomalu ale jistě začíná zasypávat elektrickými alternativami, ať už jde o luxusní koncept Mercedes-Maybach Vision 6 nebo Mercedes-Benz Generation EQ. Do elektrického a hybridního portfolia mu krásně zapadá i malá automobilka smart. První elektrický derivát této značky přišel na trh již v roce 2007 a po dlouhých devíti letech přišel čas na změnu. Miniautomobilka se rozhodla nabízet i ve variantě s elektrickým motorem každý nový smart. Rázem tu máte krásný marketingový tahák, že smart je jediným výrobcem automobilů na světě, který nabízí všechny své modely jak se spalovacími motory, tak i se zcela elektrickým pohonem napájeným z akumulátorů.

Smart Electric – pařížský autosalon 2016

smart momentálně nabízí modely fortwo, forfour a cabrio, který je ještě k tomu jediným elektrickým kabrioletem na trhu. Všichni tři prckové mají stejný třífázový synchronní elektromotor s výkonem 81 koní a točivým momentem 160 Nm, který ale každému z nich dává odlišnou dynamiku. Kdybyste je všechny tři postavili na startovní čáru a nechali je zrychlit na 100 kilometrů v hodině, první by tohoto cíle dosáhl fortwo za 11,5 vteřiny, o tři desetinky vteřiny pomalejší by bylo cabrio a na posledním místě by se umístil forfour s časem 12,7 sekundy. Bez rozdílu se pak zrychlování u každého z modelů zastaví na 130 km/h.

Kapacita baterie 17,6 kWh vydrží dvoumístnému smartu na 160 kilometrů, čtyřmístný model a cabrio však mají dojezd o 5 kilometrů kratší. Až budete s dojezdem v úzkých, doporučoval bych zvolit režim ECO. Ten omezí maximální rychlost, váš pedál plynu již nebude reagovat tak hbitě a smart začne rekuperovat, co mu generátor bude stačit. Rekuperace si navíc umí brát data z radarového senzoru a sílu rekuperace neustále upravovat.

Zajímavostí je, že zatímco smart fortwo electric drive se bude vyrábět na montážní lince závodu smart v Hambachu, model smart forfour electric drive bude vznikat v Novo Mesto ve Slovinsku. Pihou na kráse je, že všem smartům chybí jakýkoli rychlonabíjecí standard, a tak si musíte vystačit s konektorem typu Mennekes, který vůz dobije během 3,5 hodiny. Jak je dnes již dobrým zvykem, stav dobíjení si můžete zkontrolovat přes mobilní aplikaci „smart control“.

Již za tři měsíce začnou prodeje v USA, do Evropy se všechny smarty podívají na jaře roku 2017. Ceny pro český trh známé nejsou, v Německu ale budou modely začínat na 21 940 euro, což je přepočteno na naše zhruba 590 tisíc.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nechcete být anonymní? Přihlašte se

Nejživější diskuze