smart EQ fortwo jsme si poprvé prohlédli na pařížském autosalónu v roce 2016, kde se představil spolu se svými dvěma sourozenci – čtyřmístným forfour a kabrioletem, který byl ve své době prvním elektrickým automobilem „nahoře bez“, který dorazil na trh. Čím se kromě loga EQ umístěného na masce chladiče a zádi automobilu elektrický smart liší od svých spalovacích sourozenců, na to se podíváme v dnešním testu.
Začneme interiérem vozu. Prostor určený pasažérům doplňuje úložný prostor, kde je místa doopravdy poskrovnu. Naložíte do něj jeden menší kufr, případně několik tašek s nákupem. S trochou nadsázky by se dalo říct, že zavazadlo, které do něj uložíte, by nemělo přesahovat rozměry dané pro kabinová zavazadla nízkonákladových aerolinek. Vraťme se ale k samotným cestujícím, jejichž komfort v tomto mrazivém počasí zvýší jednopolohové tlačítko sloužící k ohřevu sedadel. To je trochu zapadlé a nachází se na boku sedadel. Posed v automobilu je příjemný a po přesednutí z e-Golfu od Volkswagenu je posed pocitově relativně vysoko.
Technické parametry smart fortwo (2016) electric drive
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 2 695 × 1 663 × 1 555 mm, 1 085 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina |
Výkon | 60 kW, 81 koní, točivý moment: 160 Nm |
Baterie | 17,6 kWh |
Nabíjení | konektory: Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 12,9 kWh / 100 km, dojezd: 155 km |
Cena od | 600 000 Kč |
Dobrou zprávou je, že lidé s výškou do přibližně 190 centimetrů se v autě poměrně pohodlně usadí, aniž by hlavou naráželi do stropu. Sedadla jsou tvarována vcelku dobře a mají i solidní boční vedení – na popojíždění po městě, k němuž je smart určený, zcela dostatečně. Výdechy klimatizace tak trochu připomínají novější vozidla Mercedes, avšak zde se jedná o plastovou kouli uvězněnou v průduchu, která při protáčení vydává srandovní zvuk vzdáleně připomínající řehtačku.
V prostoru za sedadly, který předchází kufru, se nachází praktická síťka, za kterou si můžete odložit například pracovní aktovku. Námi testovaná výbava Passion nabídne líbivou palubní desku potaženou jasně oranžovou síťovinou, která je na jednu stranu praktická, neboť ji nemusíte čistit od prachu, na druhou stranu bychom se obávali, že časem může dojít k jejímu roztržení. Pochopitelně je také více náchylná na vylité nápoje a podobně.
Výdechy klimatizace při protáčení vydávají zvuk připomínající řehtačku.
Výrobce nezapomněl na několik praktických odkládacích prostorů. Nad dveřmi byste marně hledali madla, neboť se zde nachází pouzdra pravděpodobně určená na sluneční brýle. Ve středovém panelu zase najdeme prostor pro dva kelímky, pod nímž se nachází praktický výsuvný šuplíček. Před spolujezdcem si našla místo doopravdy miniaturní skříňka, která poslouží akorát tak pro úschovu půllitrového nápoje. Páka pro volbu jízdních režimů, v našem případě potažená kůží, se příjemně ovládá. Za ní se nachází standardní brzdící páka.
Uprostřed palubní desky najdeme ovládací panel autorádia a dalších multimediálních funkcí. Za příplatek si zde můžete dopřát multimediální displej s navigací. V našem případě jsme se museli spokojit s malým monochromatickým displejem klasického rádia s podporou Bluetooth, které umožňuje hlasité handsfree nebo poslech hudby z telefonu. Pod rádiem se nachází další skupina tlačítek sloužící k ovládání klimatizace a posuvný knoflík, který připomíná ladění starých rádií. Používání všech ovládacích prvků bylo bezproblémové a smartu tak nemáme v této oblasti co vytknout.
Na barevném displeji za volantem najdete standardní ukazatele, jako je dobití baterie, aktuální dojezd a další základní informace. Displej obdélníkového tvaru obklopuje ciferník ukazující aktuální rychlost. Informace o tom, kolik energie zbývá, případně jak rychle se váš automobil nabíjí, zobrazí rovněž budík u levého sloupku předního okna. Pochválit musíme čitelnost barevného displeje, která byla za denního světla bezproblémová. Jeho ovládání probíhá pomocí tlačítek na koženém volantu, který se velmi dobře drží a nemusely by se za něj stydět ani dražší elektromobily.
S délkou 2 695 a šířkou 166 cm se vlezete téměř všude.
Po městě se smart pohybuje mrštně jako kočka, jejíž specialitou je zrychlení z 0 na 50 km/h. Ostatně i na to se zaměřuje reklama. Nechceme vás navádět k nekalostem, ale pokud byste se někdy ocitli na semaforech ve špatném pruhu, věřte že na oranžovou můžete bez problémů přejet do pruhu správného. Jízda ve městě autu jednoduše dělá dobře. Díky malým rozměrům není problém přejíždění z pruhu do pruhu v přeplněné metropoli nebo parkování i v těch nejužších místech. V případě nouze můžete dokonce zaparkovat kolmo k chodníku. S délkou necelých 2,7 metrů a šířkou 166 centimetrů se vlezete doopravdy téměř všude.
Přibližně do 70 km/h reaguje automobil vcelku pružně. Pokud se však dostanete na dálnici a dosáhnete rychlosti přes 100 km/h, rychle poznáte, že na to smart EQ fortwo stavěný není. Výkon se ztrácí a procenta baterie doslova mizí před očima.
Pokud chcete zvýšit svůj dojezd, můžete zmáčknout tlačítko ECO, které se nachází vedle řadící páky. Tím se zvýší rekuperace a palubní počítač pak zobrazí dojezd přibližně o 10 % delší. Brzdný efekt je celkem razantní a rozhodně si všimnete toho, že auto již na sešlápnutí plynu nereaguje tak svižně. Po většinu času jsme tak jezdili bez EKO režimu a zapnuli jej až ve chvílích, kdy nám zbývalo pouze pár kilometrů na dojezd k nabíjecí stanici.
Po městě se pohybuje mrštně jako kočka.
smart EQ fortwo je čistokrevným městským vozítkem a tomu odpovídá i dojezd. V prosinci, kdy jsme vozidlo testovali, probíhala každá jízda se zapnutým topením na 21–22 stupňů a dojezd se po plném dobití baterie pohyboval přibližně na úrovni 70 kilometrů. Na popojíždění do práce, na nákup, na kávu a domů to vystačí. Pochopitelně však budete muset dobíjet každý den. Kapacita akumulátoru 17,6 kWh není velká, takže se baterie nabije poměrně rychle. smart EQ fortwo měl při svém oznámení přislíbené i rychlé nabíjení, avšak toho se nedočkal. Musíte se tak spokojit s nabíjením přes standard Mennekes.
smart EQ fortwo rozhodně není autem pro každého. Zájemce si najde zejména v řadách mladých řidičů, kteří žijí ve velkoměstech, necestují ve více než dvou a jde jim o snadnou manévrovatelnost i možnost zaparkovat takřka kdekoliv. Auto zaujme líbivým designem, dostatečně pohodlným interiérem i vysokou bezpečností. Asi největším zklamáním byl kratší dojezd, kvůli kterému musíte svou cestu pečlivě plánovat dopředu. smart však jednoduše patří do města, a tak mu můžeme přibližně 70kilometrový dojezd s přimhouřeným okem odpustit.
Měl jste zmínit systém topení Smart EQ, který je stále primitivní a energeticky náročný, navíc s automatickou klimatizací nastavitelnou ve stupních, která to zhoršuje. Čímž je vysvětlen Váš dojezd 70 km v prosincové Praze z výrobcem deklarovaných 150-160 km (i když v tom lžou všichni výrobci, bez ohledu na druh pohonu). Moderní elektromobily využívají tepelná čerpadla, tam není snížení dojezdu v desítkách, ale jednotkách procent.
A měl byste vysvětlit lépe nabíjení. Smart sice rychlonabíjení nemá, má ale silnou palubní nabíječku z dob spolupráce Daimleru a Tesly, Daimler dokonce vlastnil Tesla akcie a celý Tesla systém, baterky a motor, je použit v elektrickém Mercedesu B electric. Opět bez rychlonabíjení. Ve standardu měly starší typy Smart ED 11, za příplatek 22 kW palubní nabíječku. Tedy s necelými 19 kWh baterie nabijete Smart EQ z obyčejného červeného pětikolíku (á to u nás každý rodinný domek, restaurace, dílna, veřejné garáže...) za 1,5 hodiny nebo necelou 1 hodinu. A z běžné domácí zásuvky 230V 16A za 5,5 hodiny (třeba té, co máte pro pračku nebo myčku), ze slabší se slabším jističem 230V 10A za 8,5 hodiny. Vše z nuly do plna (u rychlonabíjení se bavíme jen o z nuly do 80%). Pak by to bylo dokonalé.