Po Praze poprvé elektromobilem
test

Po Praze poprvé elektromobilem

Týden plný elektrizujících dojmů
7

Kolem každé nové technologie koluje mnoho mýtů a konkrétně elektromobily jsou toho zářným příkladem. Pokud jste zatím nedostali příležitost se v elektromobilu projet, je váš názor s největší pravděpodobností formován tím, co jste se dočetli na internetu nebo slyšeli od známých. Pravda o elektromobilech však může být docela jiná. Jaké jsou tedy první dojmy někoho, kdo byl až doposud loajálním stoupencem spalovacích motorů a dosud přesedl maximálně do hybridu?

Praha i ostatní města investují nezanedbatelné množství peněz do všemožných způsobů, jak udělat město čistším a zelenějším. Jistě vám neuniklo rozdělení větších měst do různobarevných zón. Hned na začátek si dovolím zmínit jednu velmi zajímavou výhodu, která se vztahuje i na majitele elektromobilů – po zaplacení symbolického správního poplatku 100 Kč můžete parkovat v modrých zónách určených pro rezidenty, a to i když zde nebydlíte. Při cenách parkování v Praze, které mnohdy dosahují několika desítek tisíc korun ročně, to může představovat jeden z důvodů, proč nákup stále poměrně drahého elektromobilu zvážit.

Pořizovací cena elektromobilů je zpravidla podstatně vyšší oproti běžným spalovacím vozům. Automobilky, které u stejného modelu nabízejí jak spalovací, tak elektrickou variantu, si za elektrickou verzi nechávají zaplatit obvykle alespoň dvojnásobek. Počáteční vyšší investice se však může vrátit, vezmeme-li v úvahu úspory na pohonných hmotách, výměnách oleje a jiných formách údržby, kterým se u spalovacích motorů nevyhnete. Pokud vám po takové kalkulaci dává nákup elektromobilu smysl, budou vás zajímat i naše zážitky z elektrojízdy.

smart fortwo (2016)

Hned první výhodou elektromobilu, kterou jsem ocenil v chladných teplotách na začátku prosince, kdy občasně mrzlo, je možnost si nechat vyhřát automobil ještě před nastoupením. Ne, že by tato možnost nebyla k vidění i u spalovacích vozů, avšak u elektromobilů je to už celkem běžná záležitost, která se nepovažuje za nic „extra“. K elektromobilům totiž zpravidla máte k dispozici i nějakou chytrou aplikaci, pomocí které můžete také zkontrolovat stav dojezdu a podobně.

Možnost nastoupit do vyhřátého automobilu je však jen jednou z mála výhod, kterou jsem během používání v mrazivém počasí ocenil. Další výhoda spojená se zimou je absence klasického motoru a nutná péče o něj. Dříve se tvrdilo, že je správné motor u spalovacích automobilů nechat pár minut zahřát. Poté výrobci nových automobilů tvrdili, že je pro motor lepší, když se řidič po krátké chvíli rozjede. U elektromobilu vás to, jak motor reaguje na chlad, zajímat nemusí. I pokud vlezete do automobilu v mínus deseti, můžete vyrazit hned po otočení klíčku (případně zmáčknutí startovacího tlačítka). Stejně tak nemusíte čekat, než se motor zahřeje, abyste mohli využít jeho potenciál naplno. I prudké akcelerace si tak můžete užít hned po nastartování. Zima s sebou však přináší negativní efekt v podobě sníženého dojezdu a vyšší spotřeby, což je běžné rovněž u spalovacích motorů.

Samotná jízda elektromobilem je po stránce ovládání podobná jízdě s automatem. Pokud jste tak nikdy automatem nejeli a jste zvyklí na tři pedály, i zde platí nutnost dávat si pozor, abyste náhodou nezapomněli na to, že vám chybí spojka a levou nohou nesešlápli brzdový pedál, což by v provozu nemuseli docenit řidiči za vámi. U mnoha elektromobilů je kromě režimu pro parkování, jízdy dopředu, dozadu a neutrál také režim označený písmenkem B, které označuje zvýšenou rekuperaci, která podstatně brzdí motor a zvyšuje dojezd. V mém případě vůz značky smart tuto možnost neměl a režim B zastupovalo tlačítko ECO vedle řadící páky.

Pokud přesedáte z průměrného spalovacího automobilu do průměrného elektromobilu, budete pravděpodobně překvapeni bleskurychlou reakcí na sešlápnutí plynového pedálu a plynulým zrychlením, které je velmi návykové. V testovaném smartu je obzvláště zajímavá schopnost zrychlení z 0 na 50 km/h, kterou využijete hlavně při rozsvícení zelené na semaforech. Víte-li že se potřebujete po pár metrech dostat do jiného jízdního pruhu, je tato možnost nedocenitelná. Po sešlápnutí pedálu plynule a rychle přeplujete tam, kam potřebujete, a díky malým rozměrům automobilu se vždy někam nacpete.

Cestujeme elektromobilem po Praze
U elektromobilů nemusíte čekat, než se motor zahřeje, abyste mohli využít jeho potenciál naplno.

Díky elektrickému pohonu navíc nedochází k žádnému hlučení motoru ani „túrování“. Na další účastníky silničního provozu se tak po rozjezdu obvykle díváte výhradně v zrcátku. U některých elektromobilů se může stát, že občas při takovýchto manévrech dojde i k lehkému „zagumování“, neboť kola nestihnou přenést bleskově nastupující výkon na silnici. V případě smartu jsem se s tím však nesetkal. Přeci jen se nejedná o nějakou „raketu“, ale o městské vozítko. Díky běžnému umístění baterií v podvozku mají navíc elektromobily níže položené těžiště, takže jsou lépe manévrovatelné. Baterie umístěná v podvozku obvykle představuje i bezpečnostní prvek, který činí auto odolnějším proti nárazům a chrání tak posádku.

Již zmiňovaný režim EKO se vyplatí obvykle právě ve městech. Pokud se s elektromobilem rozhodnete pojíždět po dálnici nebo prostě vyjet z města, kde se rychlosti obvykle pohybují do 70 km/h, bude vám zvýšený režim rekuperace pravděpodobně na obtíž. Na dálnicích tedy doporučujeme spíše režim vypnout a nechat automobil „plachtit“.

Cestujeme elektromobilem po Praze

Velkým rozdílem oproti spalovacím motorům je pochopitelně nutnost dobíjet baterie. Pojížďky s elektromobilem tak vyžadují i trochu plánování, ale vše se pochopitelně odvíjí od dojezdu konkrétního elektromobilu. V případě vozítka smart, se kterým v prosinci po Praze reálně najezdíte 70 kilometrů, se mým nejlepším přítelem stala naše mapa nabíjecích stanic. S takto malým dojezdem jsem musel trasy plánovat předem. V mém případě je však potřeba vzít v potaz, že smart je doopravdy primárně městské auto, takže s několikasetkilometrovým dojezdem nepočítá.

Ve smartu je většina místa využita na maximum, takže zde pochopitelně nezbylo místo ani pro extravelkou baterii. Zájemců o elektromobily, kteří budou chtít cestovat maximálně ve dvou, bude pravděpodobně podstatně méně než těch, kteří sáhnou po klasickém čtyřmístném vozidle, která mají zpravidla podstatně vyšší dojezd. Ten je však vyšší i u ostatních malých aut, jako je například BMW i3, kde je přibližně dvojnásobný. Můj konkrétní případ je tedy spíše extrémem, který nereflektuje ježdění běžným (větším) elektromobilem.

Cestujeme elektromobilem po Praze

Nabíjecí stanice jsou na druhou stranu alespoň chytře umístěny v obchodních centrech, kde spojíte potřebu dobít baterie elektromobilu s nákupy či zábavou. Pokud se rozhodnete dobíjet mimo obchodní centra, máte zpravidla v blízkosti vždy nějakou kavárnu nebo obchody, kam si můžete v mezičase odskočit. Během dobíjení jsem občas strávil čas pracováním přímo z elektromobilu. Doba, za jakou se baterie dobije, se odvíjí od její kapacity a rychlosti nabíjení. V posledních 20 % se bude baterie, obdobně jako u smartphonů, nabíjet pomaleji.

Po odpíchnutí od semaforu ostatní vídáte jen v zrcátku.

Celkově je však nabíjení doopravdy triviální záležitostí, která je takřka stejně náročná jako zapojení nabíjecího konektoru do smartphonu. V podstatě stačí do elektromobilu zapojit příslušný kabel podle toho, jaký standard vůz podporuje, případně použít dodávanou redukci. Během dobíjení zůstane kabel pevně uzamčen v automobilu i nabíjecí stanici, takže jej jen tak nějaký vtipálek nevytáhne. Pro každý případ však doporučujeme vozit s sebou jeden dobíjecí kabel Mennekes a také adaptér do obyčejné domácí zásuvky.

Během nabíjení se setkáte s dalšími elektromobilisty, se kterými můžete prohodit pár slov. Setkání u nabíjecích stanic se tak může stát i jakousi sociální aktivitou, kdy můžete potkat zajímavé lidi, dozvědět se něco nového, nebo naopak někomu poradit. Na to, jak se elektromobil nabíjí, se můžete podívat v našich videích. Pokud byste si elektromobil pořizovali, rychle se naučíte používat dobíjecí čip, jenž vyjde na pár set korun měsíčně paušálního poplatku, takže zaplatíte doopravdy nesrovnatelně méně oproti tankování u čerpacích stanic.

Možná přemýšlíte nad tím, zda-li by mohla nastat situace, kdy řidič zůstane „na suchu“, tedy s naprosto vybitými bateriemi. Pokud jezdíte alespoň trochu zodpovědně, pravděpodobně se vám to nestane. Ostatně by se dalo říci, že stejné riziko hrozí i u spalovacích motorů. Možná namítnete, že u spalovacích motorů stačí pomoc od kamaráda s kanystrem. Taková obdoba kanystru by však brzy měla být dostupná i u elektromobilů. Již za pár měsíců se v podobných situacích budete moci obrátit na službu DoDo, jež k vašemu automobilu dopraví powerbanku jménem E-MONA a nabije vám baterie do takové úrovně, abyste se pohodlně dostali k nabíjecí stanici. Pokud byste se s elektromobilem ocitli s úplně vybitou baterií a ani E-MONA vám nepomohla, můžete stále využít odtahových služeb. Někteří prodejci jsou schopni v ceně automobilu zajistit až několik odtahů zdarma.

E-MONA

Jak bych tedy celkově zhodnotil týden s elektromobilem v Praze? Jedním slovem velmi povedený s malou výtkou k dojezdu testovaného automobilu. Se smartem jsem musel hodně plánovat, kudy se vydám a kde automobil nabiji, ale ani to nebyl větší problém, neboť jsem čas nabíjení vyplnil jinými činnostmi. Nabíjení probíhá jednoduše a elektromobilita si s sebou nese cejch něčeho nového a neokoukaného, co je radost používat.

Týden po Praze jsem si užil a se smartem jsem zaparkoval téměř kdekoliv. Všem skeptikům k elektromobilitě i těm, kteří zvažují nákup, bych tak určitě několik dnů s elektromobilem doporučoval vyzkoušet. Budete mile překvapeni.

Diskuze ke článku
Fran
Po dvou dnech kdy jsem si přečetl ubohý článek o El. autech na protiproud.cz a pitomý text na téma někdy někde se stalo na Blog idnes konečně normální článek. Děkuji, co mám nový mobil tak čtu vaše články a sleduji vaše videa, stal jsem se vaším fanouškem.
Radovan
Píšete pane Papadopoulosi, že dosud s elektromobily zkušenost nemáte. Přesto velmi dobrý test.
Jako letitý elektromobilista a majitel umím pochválit, když někdo z redaktorů překročí spalovací Rubikon a udělá dobrý článek o elektromobilech s ohledem na plusy i mínusy. Vám se to, až na malé nepřesnosti, skoro povedlo. Dal bych Vám známku 2. Proč 2?
Měl jste zmínit systém topení Smart EQ, který je stále primitivní a energeticky náročný, navíc s automatickou klimatizací nastavitelnou ve stupních, která to zhoršuje. Čímž je vysvětlen Váš dojezd 70 km v prosincové Praze z výrobcem deklarovaných 150-160 km (i když v tom lžou všichni výrobci, bez ohledu na druh pohonu). Moderní elektromobily využívají tepelná čerpadla, tam není snížení dojezdu v desítkách, ale jednotkách procent.
A měl byste vysvětlit lépe nabíjení, kdy jste se omezil opět jen na velkou stručnost. Smart sice rychlonabíjení nemá, má ale silnou palubní nabíječku z dob spolupráce Daimleru a Tesly, Daimler dokonce vlastnil Tesla akcie a celý Tesla systém, baterky a motor, je použit v elektrickém Mercedesu B electric. Opět bez rychlonabíjení. Ve standardu měly starší typy Smart ED 11, za příplatek 22 kW palubní nabíječku. Tedy s necelými 19 kWh baterie nabijete Smart EQ z obyčejného červeného pětikolíku (á to u nás každý rodinný domek, restaurace, dílna, veřejné garáže...) za 1,5 hodiny nebo necelou 1 hodinu. A z běžné domácí zásuvky 230V 16A za 5,5 hodiny (třeba té, co máte pro pračku nebo myčku), ze slabší se slabším jističem 230V 10A za 8,5 hodiny. Vše z nuly do plna (u rychlonabíjení se bavíme jen o z nuly do 80%). Pak by to bylo dokonalé.
Petr
"U elektromobilu vás to, jak motor reaguje na chlad, zajímat nemusí. I pokud vlezete do automobilu v mínus deseti, můžete vyrazit hned po otočení klíčku (případně zmáčknutí startovacího tlačítka). Stejně tak nemusíte čekat, než se motor zahřeje, abyste mohli využít jeho potenciál naplno."

Tak nevím, zatěžovat jakýkoli pohyblivý mechanismus naplno před dosažením provozní teploty nikdy nebylo dobře, ať se jedná o jakýkoli pohon. Vždy to snižuje životnost. I jednoduché šlapací kolo v zimě trpí víc než v létě. Chtělo by to ten optimismus zas tak nepřehánět :-).

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nechcete být anonymní? Přihlašte se

Nejživější diskuze