Prohnali jsme elektrické smarty kolem Toulouse. Proč se nám líbí?

3
Prohnali jsme elektrické smarty kolem Toulouse. Proč se nám líbí?
  • S baterií o kapacitě 17,6 kWh urazíte ve městě i více jak 100 kilometrů
  • Ceny v Německu startují na 21 490 eurech, tedy asi 600 tisících korunách českých
  • Česká cena bude k dispozici na přelomu března a dubna

smart. Jedni ho milují a druzí nesnášejí. Do jisté míry je to podobné jako v případě elektromobilů. Jistá část obyvatel na něj nedá dopustit, jiní jsou jasně proti. Jaké šance pak asi bude mít elektromobil značky smart?

Elektrická rodina smartů se ukázala už na pařížském autosalonu a na český trh zamíří v létě letošního roku. Cena není prozatím známa. V sousedním Německu však začíná na 21 940 eurech (tedy necelých 600 tisíc korun) za provedení fortwo. Jaká bude cena u nás, se můžeme jen domnívat. Známa však bude na přelomu března a dubna. První zákazníci si svá vozidla budou moci převzít v létě letošního roku.

Pojďme se však na auta podívat trošku detailněji. Ačkoli se doba mění, většina elektromobilů je určena především do města. Tím se smart netají, protože postrádá jakýkoli rychlonabíjecí standard. Vystačit si tak musíte s Mennekesem. Ten vám auto při nabíjení z 230V/12A zásuvky nabije baterii do 80procentní kapacity za šest hodin. V případě 22kW nabíječky to zvládnete za 45 minut. Pro lepší představu, během 15 minutové přestávky na kávu získáte dojezd zhruba 40 kilometrů. Baterie má kapacitu 17,6 kWh a dojezd dle NEDC činí 155 kilometrů. Realita bude jistě odlišná. Věříme však, že ve městě v klidu 100 kilometrů urazíte.

Jak jsme psali již výše, smart si můžete pořídit hned ve třech karoseriích: fortwo, forfour a cabrio. Ve francouzském městě Toulouse jsme vyzkoušeli první dvě zmíněné.

Všechny varianty mají pod kapotou elektromotor o výkonu 81 koní, které s autem nemají žádný problém. Ano, porovnávat elektromobil a spalovací auto není žádoucí, ale pokud vezmeme například litrový tříválec, který se dnes montuje do spousty modelů, tak ten působí tak, že se velmi trápí. U smartu ten pocit mít nebudete.

smart forfour

Na zadní sedačky rozhodně svého dvoumetrového kolegu neposadíte, ale na předních sedadlech si stěžovat nebudete. Ani zavazadelník není z kategorie nepoužitelných, cestovní kufr a nějakou tu tašku s notebookem tam bez problémů dáte. A pokud ne, tak máte zadní sedačky, což je největší výhoda forfour.

Podvozek není tvrdý, naopak je velmi pohodlný a nerovnosti žehlí s velkou elegancí, což bych do takto malého auta neřekl. Přece jen rázy nemá karoserie až tak kam odfiltrovávat jako v případě velkých vozů. V interiéru slyšíte jen klasický „šum“ připomínající tramvaj a sem tam nějakou tu ránu, když trefíte díru. Ano, i francouzské silnice nabízejí stejné překvapení jako ty naše. Bohužel u nás nejde o překvapení, ale o běžný standard. Od řízení nic nečekejte. Snad jen volant, který absolutně postrádá zpětnou vazbu a dělá řízení „gumové“. Jenže zákazníkům smartu to vadit nebude. Ti naopak ocení obrovský rejd, díky kterému se otočíte i na okresní silnici.

Zpracování interiéru je na vysoké úrovní, stylové jsou výdechy klimatizace. smart má v mých očích jednu velkou výhodu – styl. Spousta zákazníků, ať už si jdou koupit automobil nebo chytrý telefon, dávají přednost produktu, který má styl, charisma, nebo –jak je dnes populární říkat – prostě koule. A to smart má.

Technické parametry smart forfour (2016) electric drive

Kompletní specifikace
Konstrukcehatchback, 3 495 × 1 665 × 1 554 mm, ? kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon60 kW, 81 koní, točivý moment: 160 Nm
Baterie17,6 kWh
Nabíjeníkonektory: Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 13,1 kWh / 100 km, dojezd: 155 km
Cena od600 000 Kč

smart fortwo

Menší z trojice sourozenců nabídne zavazadelník jen pro ty opravdu nejdůležitější věci, které ve špajzce musíte mít, popřípadě kufřík, kde máte notebook, spodní prádlo a kartáček na zuby. Ne, až tak zlé to není, ale menší kufr je prostě omezením tohoto vozidla. Na druhou stranu vám to vše vrátí interiér. Můžete být milovníkem piva, dávat si víkend co víkend kachničku s pěti a při sportovních radovánkách si čelo drbat o basketbalový koš a stejně se do smartu vejdete. Prakticky celá kastle je vlastně interiér, prostoru pro posádku se zde bát opravdu nebudete.

Co je však na první pohled, respektive sluch patrné, je horší odhlučnění. Typický zvuk elektromobilů zde aerodynamický hluk doprovází o pár levelů hlasitěji než v případě většího sourozence. Podvozek je naladěný velmi podobně, ale s filtrováním nerovností je to i vlivem menší karoserie horší. Co se týká řízení, platí zde totéž jako u modelu forfour. Gumové a bez zpětné vazby, což ovšem potenciální zákazník řešit rozhodně nebude.

Technické parametry smart fortwo (2016) electric drive

Kompletní specifikace
Konstrukcehatchback, 2 695 × 1 663 × 1 555 mm, 1 085 kg
PohonElektřina
Výkon60 kW, 81 koní, točivý moment: 160 Nm
Baterie17,6 kWh
Nabíjeníkonektory: Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 12,9 kWh / 100 km, dojezd: 155 km
Cena od600 000 Kč

Ani jeden z modelů při normálním jízdním režimu nijak zvláště nerekuperuje. V případe režimu ECO se to lehce změní, stejně jako reakce na plynový pedál.

Po našem testování, kdy jsme smart proháněli jak ve městě, tak i po blízkém okolí, se spotřeba zastavila na 17,2 kWh na 100 km. S klidnou nohou to půjde i za méně. Po prvních pár hodinách za volantem smartů musím říct, že ačkoli nejsme cílová skupina, moc se mi tohle auto líbí. Má prakticky nejnižší dojezd ze současných elektromobilů a oproti Nissanu Leaf nepřesvědčí ani malým zavazadelníkem. I japonský konkurent je však dražší než trojice smartů. Samotná automobilka vynecháním rychlonabíjecího standardu jasně říká, že smart patří do města. Ocenit musíte i jeho styl a do jisté míry i jedinečnost. Holt stejně jako lidé, i auta mají své charisma. A smart ho v mých očích má.

smartům nechybí ani podpora aplikace pro chytré telefony. V aplikaci s názvem Smart Control App vidíte všechny důležité informace o vašem vozidle, tedy stav baterie, vaše „eko-skóre“ a další informace. Na dálku si můžete auto nechat vytopit či vychladit. Přes aplikaci jde nastavit i doba nabíjení, což využijete, pokud váš poskytovatel elektřiny při odběru rozlišuje den a noc.

Diskuze ke článku
Vasek ION
ve městě to při rychlostech kolem 50-60 ujede bez topení určitě 110-120 tipuji podle IONa kterého vlastnim
Peppa
Ten marketingový nápad psát smart (název vozu) s malým S je debilní. Vypadá to jak od negramotů.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze