Prohnali jsme elektrické smarty kolem Toulouse. Proč se nám líbí?

Prohnali jsme elektrické smarty kolem Toulouse. Proč se nám líbí?
3
  • S baterií o kapacitě 17,6 kWh urazíte ve městě i více jak 100 kilometrů
  • Ceny v Německu startují na 21 490 eurech, tedy asi 600 tisících korunách českých
  • Česká cena bude k dispozici na přelomu března a dubna

smart. Jedni ho milují a druzí nesnášejí. Do jisté míry je to podobné jako v případě elektromobilů. Jistá část obyvatel na něj nedá dopustit, jiní jsou jasně proti. Jaké šance pak asi bude mít elektromobil značky smart?

Elektrická rodina smartů se ukázala už na pařížském autosalonu a na český trh zamíří v létě letošního roku. Cena není prozatím známa. V sousedním Německu však začíná na 21 940 eurech (tedy necelých 600 tisíc korun) za provedení fortwo. Jaká bude cena u nás, se můžeme jen domnívat. Známa však bude na přelomu března a dubna. První zákazníci si svá vozidla budou moci převzít v létě letošního roku.

Pojďme se však na auta podívat trošku detailněji. Ačkoli se doba mění, většina elektromobilů je určena především do města. Tím se smart netají, protože postrádá jakýkoli rychlonabíjecí standard. Vystačit si tak musíte s Mennekesem. Ten vám auto při nabíjení z 230V/12A zásuvky nabije baterii do 80procentní kapacity za šest hodin. V případě 22kW nabíječky to zvládnete za 45 minut. Pro lepší představu, během 15 minutové přestávky na kávu získáte dojezd zhruba 40 kilometrů. Baterie má kapacitu 17,6 kWh a dojezd dle NEDC činí 155 kilometrů. Realita bude jistě odlišná. Věříme však, že ve městě v klidu 100 kilometrů urazíte.

Jak jsme psali již výše, smart si můžete pořídit hned ve třech karoseriích: fortwo, forfour a cabrio. Ve francouzském městě Toulouse jsme vyzkoušeli první dvě zmíněné.

Všechny varianty mají pod kapotou elektromotor o výkonu 81 koní, které s autem nemají žádný problém. Ano, porovnávat elektromobil a spalovací auto není žádoucí, ale pokud vezmeme například litrový tříválec, který se dnes montuje do spousty modelů, tak ten působí tak, že se velmi trápí. U smartu ten pocit mít nebudete.

smart forfour

Na zadní sedačky rozhodně svého dvoumetrového kolegu neposadíte, ale na předních sedadlech si stěžovat nebudete. Ani zavazadelník není z kategorie nepoužitelných, cestovní kufr a nějakou tu tašku s notebookem tam bez problémů dáte. A pokud ne, tak máte zadní sedačky, což je největší výhoda forfour.

Podvozek není tvrdý, naopak je velmi pohodlný a nerovnosti žehlí s velkou elegancí, což bych do takto malého auta neřekl. Přece jen rázy nemá karoserie až tak kam odfiltrovávat jako v případě velkých vozů. V interiéru slyšíte jen klasický „šum“ připomínající tramvaj a sem tam nějakou tu ránu, když trefíte díru. Ano, i francouzské silnice nabízejí stejné překvapení jako ty naše. Bohužel u nás nejde o překvapení, ale o běžný standard. Od řízení nic nečekejte. Snad jen volant, který absolutně postrádá zpětnou vazbu a dělá řízení „gumové“. Jenže zákazníkům smartu to vadit nebude. Ti naopak ocení obrovský rejd, díky kterému se otočíte i na okresní silnici.

Zpracování interiéru je na vysoké úrovní, stylové jsou výdechy klimatizace. smart má v mých očích jednu velkou výhodu – styl. Spousta zákazníků, ať už si jdou koupit automobil nebo chytrý telefon, dávají přednost produktu, který má styl, charisma, nebo –jak je dnes populární říkat – prostě koule. A to smart má.

Technické parametry smart forfour (2016) electric drive

Kompletní specifikace
Konstrukcehatchback, 3 495 × 1 665 × 1 554 mm, ? kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon81 koní, toč. moment: 160 Nm
Baterie17,6 kWh, konektory: Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 13,1 kWh / 100 km, dojezd: 155 km
Infotainment7" dotykový displej
Cena600 000 Kč
Diskuze ke článku
Vasek ION
ve městě to při rychlostech kolem 50-60 ujede bez topení určitě 110-120 tipuji podle IONa kterého vlastnim
Peppa
Ten marketingový nápad psát smart (název vozu) s malým S je debilní. Vypadá to jak od negramotů.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nechcete být anonymní? Přihlašte se

Nejživější diskuze