BMW i7. Pět a půl metru elektrické rozkoše

Kompletní představení
3
BMW i7. Pět a půl metru elektrické rozkoše
Fotografie: BMW
  • BMW představuje sedmou generaci své prestižní řady 7
  • V jejím rámci i první čistý elektromobil této třídy
  • V Evropě už si nekoupíte konvenční zážehový pohon

Mnichovská automobilka BMW se do první ligy luxusních automobilů zařadila již před 45 lety a od té doby stačila v této kategorii leccos změnit. Hned druhá generace BMW 7 z roku 1986 například získala prestižní ocenění za průmyslový design a určila, jak budou „bavoráky“ vypadat dalších třicet let. Navíc přišla s vůbec prvním poválečným dvanáctiválcem v Německu. Čtvrtá z roku 2001 zase přinesla mj. první sériově vyráběný vodíkový pohon na světě a převratný ovládací systém iDrive, jehož evoluční verze žije v nových BMW dodnes a řada konkurentů jej napodobila. Pátá (2008) přišla s hybridním pohonem, šestá (2015) dokonce s plug-in hybridem. Kterým směrem se bude šťastné sedmé vydání ubírat, to naznačila už historie.

BMW vstoupilo mezi luxusní sedany v roce 1977 a přineslo tam dosud nevídaný důraz na požitek z řízení

Zatímco v nabídce zatím zůstal diesel i konvenční benzinové pohony, byť s mild-hybridní asistencí a určené pro jiné trhy než ten evropský, těžiště nabídky patří hned třem plug-in hybridům a především hlavní novince – čistému elektromobilu BMW i7 xDrive60. Ten, jak už je z názvu patrné, nabídne standardní pohon všech kol (stejně jako všechny ostatní evropské varianty) a výkonově zamíří do vysokých sfér. Navíc se, na rozdíl od konkurenčního Mercedesu EQS, nomenklaturně i vzhledově zařadil mezi spalovací BMW stejné velikosti. Bude s nimi tedy sjednocen jak co do vzhledu (samozřejmě s výjimkou prvků exkluzivních pro elektromobil), tak do rozměrů, technologií i nabízené výbavy. A díky baterii vysoké pouhých 11 cm nabídne i zcela srovnatelný prostor. S výjimkou zavazadelníku, který se svými 500 litry podle ISO 3832 za zážehovými verzemi zaostává.

Samozřejmostí jsou jízdní výkony i projevy, na které jsou zákazníci této kategorie zvyklí. Proto BMW i7 zrychlí z klidu na stokilometrovou rychlost za 4,7 sekundy a svého majitele trochu omezí pouze v nejvyšší rychlosti; místo obligátních 250 km/h umí „jen“ 240 km/h. Vůz by ovšem díky páté generaci elektrického pohonu BMW s elektricky buzenými elektromotory měl nabídnout ještě plynulejší a přesněji regulovanou jízdu, než je zvykem u konkurentů s motory vybavenými permanentními magnety. A také by měl být úsporný, což jsme si ostatně už ověřili při testech dalších nových elektrických BMW se stejnou generací poháněcích elektrických jednotek. Ostatně chystaný, plně elektrický Rolls-Royce Spectre, dostane tentýž pohon, byť jinak naladěný.

V budoucnu přibude i verze i7 M70 xDrive o systémovém výkonu 660 koní a s kombinovanou spotřebou dle WLTP od 21,2 kWh/100 km. Točivý moment přes 1 000 Nm se postará o zrychlení z klidu na stovku pod čtyři sekundy. Definitivní technické údaje se však teprve dozvíme.

Design se vydal cestou výrazného zvýšení hmot vpředu i vzadu, někdejší nízká proudnicová elegance byla zatlačena potřebou ubytovat současně baterii i posádku v plném pohodlí

O jízdu, na jakou jsou milovníci modrobílého kruhu zvyklí, se stará paleta moderních technologií. Především přepracovaný podvozek s rozšířeným rozchodem i rozvorem, standardním vzduchovým pérováním a volitelnými aktivními stabilizátory patřícími do paketu Executive Drive Pro. Ty nově pracují s napětím 48 V, umožňujícím mnohem rychlejší a přesnější reakce díky výkonnějším aktuátorům. Omezují nejen nechtěné příčné kmitání karoserie na špatné vozovce, ale nově také nabízejí funkci Active Roll Comfort upravující světlou výšku karoserie na příslušné straně auta. Za příplatek bude k mání rovněž aktivní řízení zadní nápravy.

Řidiči budou pomáhat nové asistenty mířící na úroveň autonomní jízdy L3. Ty dokáží téměř automaticky kontrolovat rychlost vozidla, včetně sledování trvalých i dočasných rychlostních limitů, semaforů či křižovatek. Vůz bude navíc schopen zcela samočinně zajet na předem naprogramované místo, od příštího roku bude k dispozici i dálkové ovládání pomocí chytrého telefonu. Vůz s ním bude vícesmyslově komunikovat za pomoci Operačního systému 8, prohnutého displeje, interaktivní lišty a také standardně montovaného head-up displeje s volitelnou rozšířenou realitou. O náladu posádky se postarají režimy My Modes vytvářející multimediální prostředí požadovaného druhu. Bezdrátové telefonování si mohou užít nově i cestující na zadních sedadlech.

BMW stále spoléhá na 400V architekturu, proto může těžko soupeřit se špičkovými nabíjecími rychlostmi některých konkurenčních 800V systémů, ovšem výsledných 195 kW rozhodně neurazí. Je to sice trochu méně, než umí technicky příbuzné BMW i4 (210 kW), ovšem důkladně přepracovaný nabíjecí software by měl nabíjecí proud využít mnohem plynuleji a s menšími výkyvy, což by mělo ve finále vést k celkovému citelnému zrychlení. A baterie s využitelnou kapacitou 101,7 kWh se zase postará o dojezd na úrovni benzinových předchůdců. Ostatně normovaná hodnota podle WLTP až 625 km při kombinovaném provozu sice zaostává za nejúspornějšími zadopohonovými verzemi konkurenčního Mercedesu EQS, ovšem už zajišťuje zcela normální použitelnost i pro dálkové cesty.

V nabídce je zpočátku, napříč celou řadou 7, pouze prodloužená verze s impozantní délkou 5 391 mm, tedy o 130 mm více proti předchůdci. Ta zajišťuje na zadních místech míru komfortu, na jakou jsou vysocí manažeři, prezidenti či populární umělci zvyklí. Sedadla jsou širší než dosud a zatímco lze všestranně nastavovat, ventilovat či masírovat na všech místech, nově je k dispozici i tzv. Executive Lounge, tedy možnost sklopit pravé zadní sedadlo téměř do vodorovné polohy a spolu s výsuvnou lýtkovou opěrkou vytvořit relaxační lehátko. Standardem zde jsou i vyhřívané loketní opěrky. Komu by to nestačilo, může běžnou panoramatickou skleněnou střechu nahradit jejím provedením Sky Lounge a přihodit také plně automatické ovládání dveří.

Interiér zcela opustil někdejší tradice zaměření na řidiče a poskytl celé posádce prostor a světlo nerušené tlačítky ani komplikovanými tvary

Výroba se po celých 45 let udržela v závodě Dingolfing, u sedmé generace se to nezmění. Budou tu vznikat nejen všechny varianty, ale i vysokonapěťové baterie a komponenty elektrického pohonu pro nabíjecí verze včetně i7. Podle dnešních imperativů se i zde samozřejmě využívá v nejvyšší míře zelená energie a rozjíždí se rozsáhlý program využití druhotných surovin. Tomu ostatně odpovídá i výběr některých interiérových materiálů. Zatímco kvalitní kůže samozřejmě v nabídce zůstává, nahradit ji lze nově vyvinutým, syntetickým materiálem Veganza, který se svými vlastnostmi kvalitním usním blíží a jenž patří do standardní výbavy. Nově si lze dopřát také vysoce jakostní kůži Merino v kombinaci s kašmírovou vlnou.

O patřičný přepych se dále stará standardní čtyřzónová klimatizace s inovativně řešenými výdechy a tepelné čerpadlo, které si vzájemně vyměňuje teplo s chladicím systémem baterií. Stejně dobře se má i baterie, která se dokáže v hlubokých mrazech rychle zahřát přímotopem o výkonu 4,5 kW, jinak se udržuje v optimální tepelné kondici s možností předehřátí/předchlazení při navigaci k nabíječce. Cestující vzadu si mohou dlouhé cesty zkrátit s 8K dotykovým displejem Theatre Screen o úhlopříčce 31,3", který se vyklápí ze stropu. Všichni pak mohou poslouchat streamovanou hudbu přenášenou 5G s elektronickou SIM kartou. Nebude chybět ani prostorový 4D zvuk Bowers & Wilkins. Jak také jinak?

Ladění elektrického pohonu se od honby za špičkovými krátkodobými hodnotami přesouvá k hledání harmonického výkonu

Technické parametry BMW i7 xDrive60

Kompletní specifikace
Konstrukcesedan, 5 391 × 1 950 × 1 544 mm, 2 640 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon400 kW, 544 koní, točivý moment: 745 Nm
Baterie105 kWh (101,7 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 195 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 18,4 kWh / 100 km, dojezd: 625 km
Cena od3 552 900 Kč
Diskuze ke článku
Stanislav Vondraš
Stanislav Vondraš
Naposledy upraveno: 20. 4. 2022 18:35
To má být cesta k zelenému Německu?
A ty zbytečné poklopy od kanálu v čele jsou krása sama.
Jiří Šťastný
Jiří Šťastný
A zase zastaralá 400 V architektura s realtivně pomalým nabíjením. Vícestupňová převodovka u i7 zřejmě nebude = při německém dálničním tempu obrovská spotřeba, nabíjet u rychlonabíječek budete z obligátních 10ti na 80% pravděpodobně přes půl hodiny a sebou vláčet těžkou velkou baterku abyste s lehkou nohou na plynu měli přijatelný dojezd, tomu se říká evoluce. O konvenčních pohonech bez charakterních objemných motorů s kompliovanou přeturbenou konstrukcí polečně s hybridním ústrojím raději ani neuvažovat
Jaroslav Polák
Jaroslav Polák
Souhlas, take vidím jen zastaralý krám s obrovskou sumou na marketing. Chudák evropa.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze