Kdekdo by si řekl, že přes pět metrů dlouhý a 2,5 tuny těžký sedan přece nemůže jezdit jako o mnoho menší trojková řada ve verzi M. Jenže BMW se zamyslelo a přidalo do aktuální modelové nabídky model i7 M70 xDrive. Toto kouzelné označení ve zkratce znamená, že bez ohledu na počet osob na palubě dokáže tento luxusem překypující křižník vystřelit z 0 na 100 km/h v čase 3,7 s a v rozletu ho zastaví omezovač na hodnotě 250 km/h. Kombinovaný výkon činí 660 koní a točivý moment v režimu Boost dosáhne na 10 s rovných 1 100 Nm. Takové hodnoty ještě před deseti lety nenabízely ani některé supersporty. Abych pravdu řekl, osobně jsem od verze i7 čekal leccos, ovšem to, o jaké zvíře se jedná, vypovídá snad jen přiložené video, kde náš kolega Martin Pultzner na vlastní tělo pocítil veškeré vlastnosti nejvýkonnějšího BMW řady 7 v historii.
BMW i7 M70 xDrive – test
Technické parametry BMW i7 M70 xDrive
Kompletní specifikaceKonstrukce | sedan, 5 391 × 1 950 × 1 544 mm, 2 695 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 485 kW, 660 koní, točivý moment: 1 100 Nm |
Baterie | 105 kWh (101,7 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 195 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 18,4 kWh / 100 km, dojezd: 625 km |
Cena od | 4 604 600 Kč |
V novinářské flotile českého zastoupení bavorské značky se často objevují maximálně vyšperkované exempláře. Výjimkou nebylo ani testované BMW, které přijelo se zlatým metalickým lakem, obřími 21" koly se sportovními pneumatikami Pirelli a náloží výbavy, za kterou by se nemusel stydět ani Rolls-Royce. Co na tom, že auto má na délku 5,4 metru a na dálnici v zúžení musíte zůstat v pruhu pro kamiony. Auto má své kouzlo, které plyne z neuvěřitelně hladkého jízdního komfortu, který je doplněn mořem místa pro čtveřici cestujících a soukromým autokinem s prémiovým ozvučením Bowers & Wilkins. Přitom při světové premiéře nové řady 7 se společnost rozdělila na dva tábory. Stál za tím futuristický vzhled, který se jednomu líbí a druhého z něj bolí oči.
Mně osobně se velice líbí a zlatý lak karoserie je naprosto famózní. S volbou křišťálových Matrix LED hlavních světlometů Iconic Glow se jedná skoro až o umělecké dílo. Tyto světlomety totiž ve tmě dokáží díky 8 krystalům Swarovski a individuálně ovládaným LED mini „házet“ různé odlesky na silnici nebo plochu před vozem. Vlastně to vypadá, jako byste se dívali na vodní zátoku, ve které se různě odráží svit měsíce. Parádní! Největší „wow“ efekt ale nastal v kabině. Vždy, když usednu do útrob tohoto modelu, zůstávám v němém úžasu z toho, kolik luxusních materiálů je zde. Přejete si měkká sedadla z jemné látky evokující ovčí vlnu? Není problém! Odvětrávání, masáž, výhřev a elektrické nastavení úplně každé části sedadla? Taktéž standard, na který se rychle zvyká.
¨O něco výše jsem zmínil audiosystém Bowers & Wilkins, který je zde ve verzi Diamond Surround. Z mého pohledu se ve světě automobilů nedá pořídit nic lepšího, což jsou silná slova, avšak podložená mými dlouholetými zkušenostmi. Audiosystém disponuje 35 reproduktory a zesilovačem o výkonu 1 956 W. Přítomno je taktéž nastavení funkce 4D, která využívá vibrační členy v opěradlech předních a zadních sedadel. Stačí si pustit kvalitní zdroj audia a najednou se BMW i7 umí proměnit v koncertní sál. Toto auto si jeho majitel užije nejvíce „vzadu vpravo“. Právě sem je možnost objednat příplatkové kapitánské křeslo (+ 59 618 Kč) s možností sklopení do lehátka. Komu by to bylo málo, na strop je možné nechat instalovat (za příplatek 128 tisíc Kč) obří dotykovou 8K obrazovku Theatre Screen.
Základem tohoto systému je 31,3" ultraširokoúhlá obrazovka ve formátu 32:9 a s rozlišením 8K (7 680 × 2 160 pixelů). To nejlepší ale teprve přijde. Prostřednictvím instalované eSIM s datovým tarifem a 5G připojením je možnost sledovat zde klasické televizní vysílání. BMW přidalo i možnost připojit smartphone skrze HDMI nebo Bluetooth. Něco takového Mercedes a Audi rozhodně nenabízí, proto se BMW stalo světovou jedničkou v tomto oboru. Navíc, pokud je obrazovka v deaktivovaném režimu, jednoduše zajede zpět do naprosté roviny, která kopíruje střechu vozidla. Theatre Screen má v sobě implementované služby YouTube, Amazon Fire TV nebo Netflix. Zábava na zadní řadě sedadel je tak zaručena. S volbou provedení i7 M70 ale majitel dostává výsadu, která se jen tak nevidí – brutální dynamiku a potenciál zničit na okresní silnici mnohé sportovní sedany konkurenčních značek.
Příkladně sportovní jízdě pomáhá aktivní vzduchový podvozek s aktivními stabilizátory. Díky tomu se vůz v zatáčkách skoro nenaklání, umí potlačovat tzv. „ponoření přídě“ při ostrém brzdění a ve sportovním režimu je k dispozici všech 660 koní. Přehřátí systému či baterie? Tak něco takového je pro BMW sprosté slovo. Vůz jsem zkoušel utahat a zjistit jeho limity, ale vůbec poprvé jsem u elektromobilu zjistil, že limitem jsem já sám. Verze M70 jako by byla hladová po každém metru silnice a hnala se za kořistí někde hodně daleko. Skoro bych se nebál tvrzení, že nezkušený a i středně pokročilý řidič se může za volantem této varianty hodně rychle vytrestat. Hmotnost totiž nejde ošálit a fyzika platí pro každého. Kdo najde limit vozu, již bude pokračovat smykem a je otázkou, zda to bude plán, či poslední řidičský úkon.
Za mě doporučuji instalaci pneumatik typu UUHP (Ultra Ultra High Performance), které jako jediné dokážou přenést veškerý potenciál vozu na silnici. Točivý moment 1 100 Nm jim i tak dá zabrat a zátah vozu je brutální i v rychlostech daleko za hranicí 100 km/h. Bavíme se přitom stále o luxusní limuzíně, kde by se klidně mohlo nacházet vychlazené šampaňské v držáku nápojů. Bohužel ale tyto držáky nejsou chlazené, což vidím jako jedinou chybu řady 7. K pohybu na točivých okreskách slouží i natáčecí zadní náprava, díky které se řidič cítí, jako by řídil o jednu třídu menší vůz. Snad každý se teď ptá, za kolik auto asi může jezdit. Ve sportovním režimu klidně i za 32 kWh na 100 km, ale kdo se bude jen trošku krotit a nechá se unést vlnou komfortu a ticha, rázem spadne spotřeba na 23 kWh na 100 km. Úplné „eko tempo“ pro tzv. plutí dálnicí rychlostmi 90 až 110 km/h umí vykouzlit i 19 kWh na 100 km.
BMW i7 obecně těží z velké kapacity baterie. Ta činí 101,7 kWh, díky čemuž jsem neměl problém ujet na jeden zátah i 480 km. BMW i7 M70 se navíc může pochlubit nejsilnějším elektromotorem, jaký u BMW kdy vyvinuli. Navíc disponuje celou řadou vylepšení (šestifázová elektronika, vysoký točivý moment při nízké hlučnosti, snížení spotřeby cenných kovů), což opět přispívá k vyšší efektivitě pohonu a lepšímu dojezdu. Musím ale uznat, že měkoučká sedadla byla vynikajícím tlumičem v případě, že jsem se rozhodl pro rychlejší start z místa. Možná někdo namítá, že 660 koní není tolik a že 3,7 sekundy z nuly na stovku je také průměr, jenže tady se bavíme o voze, který pojme čtyři dospělé osoby většího vzrůstu a během cesty jim dokáže přehrát film, namasírovat kompletní zadní partie těla a dokonale je izolovat od okolního světa.
Sice to není pravověrné „Mko“, které by dokázalo na Nürburgringu vyprášit kožich věhlasným supersportům, o tom ale toto auto není. Kdo ale hledá zábavnost, luxus a bezkonkurenčně hladký jízdní projev, vše dostane v jednom balení označeném jako M70. Výkonu je zde na rozdávání, přehřátí systému by bylo možné snad jen na závodním okruhu, ale tam není pro i7 místo. Za cenu lehce přes 5 milionů Kč (cena testované verze) nabízí BMW něco, co ve své podstatě nemá konkurenci.
Foto: Roman Havlín, fDrive.cz
Jestli Evropa na něco zahyne, je to novinářská práce spočívající v kopírování článků agentur. To pak číňanovi stačí uplatit jen pár agenturních novinářů(nebo za ně ty články psát, aby nemuseli nic dělat jen brát výplatu) a mýtus je na světě.