Jak je pro dnešní dobu typické, tisková zpráva o zatím nejemotivnějším BEV elektromobilu, který BMW uvedlo, začíná slovem „zelená“. Naštěstí to ale neznamená omezení zábavy; té by mělo nabídnout nejvýkonnější BMW iX M60 více než dost. A to nejen díky krátkodobému výkonu až 619 koní. Jak je u značky zvykem, zvolila komplexnější přístup. V povědomé karoserii se proto octla rozsáhle modifikovaná a přeladěná technika, vzývající především požitek z jízdy. Karoserie s prostorovým hliníkovým rámem je lehčí a pevnější díky dílům z karbonového kompozitu CFRP na střeše, bocích a zádi. Specifického naladění se dočkal také vzduchový podvozek s individuálním řízením každé pružicí jednotky i charakteristiky každého tlumiče. Nechybí ani standardní aktivní řízení s proměnným převodem.
Všechna čtyři kola uvádí do zatím rekordně rychlého pohybu dvojice aktivně buzených synchronních elektromotorů páté generace BMW eDrive, které se obejdou bez drahého a obtížně dostupného neodymu. Oba se chlubí vysokou výkonovou hustotou, v případě zadního motoru s výkonem 360 kW (489 k) činící 2,59 kW/kg, u předního (190 kW/258 k) pak 1,96 kW/kg. Zadní motor využívá šestifázovou technologii se dvěma střídači, nabízí tak mimořádný rozsah otáček s dostupným vysokým výkonem. Reálnou spotřebu snižuje také adaptivní rekuperace, řízená nejen aktuální jízdní situací, ale také daty z navigace či asistenčních systémů. Podíl na efektivitě má i aerodynamika, v režimu Sport činí součinitel čelního odporu vzduchu Cx příznivých 0,26.
Výsledkem jsou impresivní jízdní výkony na úrovni spalovacích M modelů. Dosažení stovky z klidu je s aktivovanou funkcí Launch control s krátkodobým zvýšením točivého momentu ze standardních 1 015 na 1 100 Nm otázkou 3,8 sekundy. Nejvyšší rychlost se posunula na obligátních 250 km/h, tedy o 50 km/h výše než u dosud vrcholného modelu xDrive 50. Ve standardních situacích je pohon svěřen zadnímu elektromotoru, pouze při krajním podélném nebo příčném zrychlení se přidá i menší přední. Plně byly využity možnosti agility takového řešení ve srovnání s mechanickým propojením a blesková regulace točivého momentu obou motorů umožňuje mnohem přesnější vedení kýžené stopy. Vůz je připraven na autonomní řízení úrovně 3.
Zdroj energie se neliší od ostatních verzí BMW iX, v podlaze uložená trakční baterie nabízí využitelnou kapacitu 105,2 kWh a možnost nabíjení příkonem až 200 kW (DC), případně třífázově až 11 kW. Nabíjení z 10 na 80 % SoC trvá při optimální tepelné kondici baterie zhruba 35 minut.
K zásahům dynamického stabilizačního systému DSC tak dochází jen zřídka. Pokud na něj ale dojde, jsou až desetkrát rychlejší než u konvenčních automobilů. Jeho regulace je totiž integrální součástí řídicích jednotek obou motorů, což výrazně zkrátilo cestu signálu ke kolům. Takže, pokud jde o čistou regulaci prokluzu, není třeba řízení „shora“ a každá vysoce autonomní pohonná jednotka si optimální trakci řídí sama, mnohem rychleji a efektivněji.
Nedílnou součástí zážitku BMW M je samozřejmě i akustický part. A protože chybějí válce, turba i výfuky, je třeba zákazníka uspokojit jinak. Pilota tedy čeká paleta syntetických zvuků, pod nimiž jsou podepsána dvě slovutná jména. Kromě známého kreativního ředitele pro zvuk v BMW Group Renza Vitaleho především ještě mnohem známějšího Hanse Zimmera. Tento mnoha Oscary, Zlatými glóby i Grammy ověnčený skladatel filmové hudby, ozdobil závěrečné titulky filmů kalibru Rain Man, Lví král, Šifra mistra Leonarda, Madagaskar, série Batman či nejnověji Duna a Top Gun: Maverick. Všechny emotivně významné okamžiky od startování přes akceleraci až po přepnutí jízdního režimu podkreslí akustické opusy dvou slovutných pánů.
BMW iX pod drobnohledem: jak vypadají jeho vnitřnosti?
BMW iX M60 vzniká bok po boku ostatních verzí iX v závodě Dingolfing, bývalé továrně Hans Glas, kde se vyrábějí vrcholné konvenční typy řad 4, 5, 6, 7 a 8, včetně jejich „M“ derivátů. Světová premiéra proběhne na veletrhu CES v Las Vegas v lednu 2022, globální tržní debut je naplánován na červen 2022.
Technické parametry BMW iX M60
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 953 × 1 967 × 1 965 mm, 2 584 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 455 kW, 619 koní, točivý moment: 1 100 Nm |
Baterie | 111,5 kWh (105,2 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 195 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 21,8 kWh / 100 km, dojezd: 563 km |
Cena od | 3 460 600 Kč |