😢Vypněte si prosím blokování reklam na našem webu.
Náš web je závislý na reklamě. Bez příjmů z reklamy pro vás nemůžeme připravovat články ani videa. Ve vašem prohlížeči máte ale reklamy blokovány.

Už je to tu. BMW iX M60 vstupuje mezi vysokovýkonné elektromobily

CES 2022
Už je to tu. BMW iX M60 vstupuje mezi vysokovýkonné elektromobily
Fotografie: BMW
  • BMW uvádí první elektromobil s výkonem přes 600 koní
  • Nabídne zážitky na úrovni spalovacích M modelů
  • Přesto se drží přísně ekologických principů

Jak je pro dnešní dobu typické, tisková zpráva o zatím nejemotivnějším BEV elektromobilu, který BMW uvedlo, začíná slovem „zelená“. Naštěstí to ale neznamená omezení zábavy; té by mělo nabídnout nejvýkonnější BMW iX M60 více než dost. A to nejen díky krátkodobému výkonu až 619 koní. Jak je u značky zvykem, zvolila komplexnější přístup. V povědomé karoserii se proto octla rozsáhle modifikovaná a přeladěná technika, vzývající především požitek z jízdy. Karoserie s prostorovým hliníkovým rámem je lehčí a pevnější díky dílům z karbonového kompozitu CFRP na střeše, bocích a zádi. Specifického naladění se dočkal také vzduchový podvozek s individuálním řízením každé pružicí jednotky i charakteristiky každého tlumiče. Nechybí ani standardní aktivní řízení s proměnným převodem.

Všechna čtyři kola uvádí do zatím rekordně rychlého pohybu dvojice aktivně buzených synchronních elektromotorů páté generace BMW eDrive, které se obejdou bez drahého a obtížně dostupného neodymu. Oba se chlubí vysokou výkonovou hustotou, v případě zadního motoru s výkonem 360 kW (489 k) činící 2,59 kW/kg, u předního (190 kW/258 k) pak 1,96 kW/kg. Zadní motor využívá šestifázovou technologii se dvěma střídači, nabízí tak mimořádný rozsah otáček s dostupným vysokým výkonem. Reálnou spotřebu snižuje také adaptivní rekuperace, řízená nejen aktuální jízdní situací, ale také daty z navigace či asistenčních systémů. Podíl na efektivitě má i aerodynamika, v režimu Sport činí součinitel čelního odporu vzduchu Cx příznivých 0,26.

Výsledkem jsou impresivní jízdní výkony na úrovni spalovacích M modelů. Dosažení stovky z klidu je s aktivovanou funkcí Launch control s krátkodobým zvýšením točivého momentu ze standardních 1 015 na 1 100 Nm otázkou 3,8 sekundy. Nejvyšší rychlost se posunula na obligátních 250 km/h, tedy o 50 km/h výše než u dosud vrcholného modelu xDrive 50. Ve standardních situacích je pohon svěřen zadnímu elektromotoru, pouze při krajním podélném nebo příčném zrychlení se přidá i menší přední. Plně byly využity možnosti agility takového řešení ve srovnání s mechanickým propojením a blesková regulace točivého momentu obou motorů umožňuje mnohem přesnější vedení kýžené stopy. Vůz je připraven na autonomní řízení úrovně 3.

Zdroj energie se neliší od ostatních verzí BMW iX, v podlaze uložená trakční baterie nabízí využitelnou kapacitu 105,2 kWh a možnost nabíjení příkonem až 200 kW (DC), případně třífázově až 11 kW. Nabíjení z 10 na 80 % SoC trvá při optimální tepelné kondici baterie zhruba 35 minut.

K zásahům dynamického stabilizačního systému DSC tak dochází jen zřídka. Pokud na něj ale dojde, jsou až desetkrát rychlejší než u konvenčních automobilů. Jeho regulace je totiž integrální součástí řídicích jednotek obou motorů, což výrazně zkrátilo cestu signálu ke kolům. Takže, pokud jde o čistou regulaci prokluzu, není třeba řízení „shora“ a každá vysoce autonomní pohonná jednotka si optimální trakci řídí sama, mnohem rychleji a efektivněji.

Nedílnou součástí zážitku BMW M je samozřejmě i akustický part. A protože chybějí válce, turba i výfuky, je třeba zákazníka uspokojit jinak. Pilota tedy čeká paleta syntetických zvuků, pod nimiž jsou podepsána dvě slovutná jména. Kromě známého kreativního ředitele pro zvuk v BMW Group Renza Vitaleho především ještě mnohem známějšího Hanse Zimmera. Tento mnoha Oscary, Zlatými glóby i Grammy ověnčený skladatel filmové hudby, ozdobil závěrečné titulky filmů kalibru Rain Man, Lví král, Šifra mistra Leonarda, Madagaskar, série Batman či nejnověji Duna a Top Gun: Maverick. Všechny emotivně významné okamžiky od startování přes akceleraci až po přepnutí jízdního režimu podkreslí akustické opusy dvou slovutných pánů.

BMW iX pod drobnohledem: jak vypadají jeho vnitřnosti?

BMW iX M60 vzniká bok po boku ostatních verzí iX v závodě Dingolfing, bývalé továrně Hans Glas, kde se vyrábějí vrcholné konvenční typy řad 4, 5, 6, 7 a 8, včetně jejich „M“ derivátů. Světová premiéra proběhne na veletrhu CES v Las Vegas v lednu 2022, globální tržní debut je naplánován na červen 2022.

Sportovní ladění dodalo beztak netradičnímu vzhledu ještě o něco více výjimečnosti

Technické parametry BMW iX M60

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 953 × 1 967 × 1 965 mm, 2 584 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon455 kW, 619 koní, točivý moment: 1 100 Nm
Baterie111,5 kWh (105,2 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 195 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 21,8 kWh / 100 km, dojezd: 563 km
Cena od3 460 600 Kč
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze