BMW iX zevnitř. Tohle je budoucnost

IAA Mnichov 2021
BMW iX zevnitř. Tohle je budoucnost
Fotografie: Martin Pultzner, fDrive.cz
  • Teprve pohled „pod sukni“ odhalil, jak se BMW iX liší od předchozích modelů
  • Unikátní možnost spatřit detaily konstrukce jsme si nenechali ujít
  • BMW iX by určitě nikdo doma v garáži opravovat neměl

BMW vystavilo na mnichovském autosalonu velmi zajímavý exponát. BMW iX v částečném řezu, který odhaluje podrobnosti vnitřní konstrukce. Každý z návštěvníků si tak mohl udělat obrázek o vnitřním uspořádání moderního elektromobilu, navrženého na bílém papíře. Nejdříve pohled skrz kapotu, kde jsme hledali odpověď, proč pod ní nemůže být „frunk“. Tu jsme sice našli, přesto v nás zůstal pocit, že by při troše snahy vzniknout mohl. Je také pěkně vidět, že příď si známé tvary drží víceméně z tradičních důvodů a také kvůli bezpečnosti; konstrukce elektromobilů je mnohem flexibilnější a elektromobil zpředu vypadá jako jeho spalovací bratranci víceméně ze setrvačnosti. Vidíme také radar, za normálních okolností skrytý pohledům. Uvidíme, zda se i s tímto prvkem po vzoru Tesly brzy nerozloučíme.

BMW iX pod drobnohledem: jak vypadají jeho vnitřnosti?

V řezech je také krásně vidět hybridní konstrukce skeletu z karbonových dílů, spojených s kovovými nosníky. Zejména řez extrémně složitou prahovou výztuhou, kterou není možné vyrobit jinak než technologicky náročnou extruzí, potěší oko každého technika či strojaře. Zajímavý je též způsob, jakým vedle sebe koexistuje s další karbonovou výztuhou. Výsledkem musí být opravdu mimořádně odolná ochrana baterie i celé podlahy proti bočnímu nárazu. Je to potřeba, protože útroby iX skrývají jednu z největších baterií v aktuální sériové výrobě o kapacitě plných 112 kWh. A ta už nějaké místo zabere, přesto je však poměrně tenká. Navíc však zabrala každou skulinu, především prostor pod zadními sedadly, kde mívají konvenční spalovací automobily palivovou nádrž. Řez pátými dveřmi potom rovněž ukazuje jejich složitou konstrukci, naznačující, že zde se doháněla pevnost a tuhost nikoliv masou materiálu, ale složitými propočty s použitím nezbytného minima kovu a plastů. Skutečně krásný kousek konstrukční práce.

Podívat jsme se mohli i na uložení motoru, který už je dnes kompaktní jednotkou, obsahující vše potřebné včetně rozvodovky a řídicí elektroniky. Kolem něj je nejen nečekaně masivní hliníkový pomocný rám, ale také překvapivé množství místa. To značí nejen dostatek prostoru pro proudění chladicího vzduchu, ale i rezervu pro případnou budoucí montáž větších pohonných jednotek pro vrcholné M-verze. A obcházení vozu nám zpestřil i pohled na výřez zadního nárazníku, ukazující, jak nenápadně se skrývají radarové senzory. Ty na povrchu auta nejsou vůbec patrné, jeden z nich se skrývá dokonce i přímo v modrobílém znaku na zadních dveřích.

Pohled na detaily technických řešení nového BMW iX, nezbývá než obdivovat konstrukční úroveň

Technické parametry BMW iX xDrive 50

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 953 × 1 967 × 1 965 mm, 2 510 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon385 kW, 523 koní, točivý moment: 765 Nm
Baterie111,5 kWh (105,2 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 195 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 19,8 kWh / 100 km, dojezd: 631 km
Cena od2 684 500 Kč
Diskuze ke článku
Alex Ander
Alex Ander
Umi mi nekdo vysvetlit, proc vyrobci cpou do kapot tolik zbytecnosti, ktere u EV nemaji co zabirat veskery predni prostor?

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze