Pravidelně pro vás testujeme reálnou spotřebu a dojezd elektromobilů a nyní došlo i na luxusní, špičkové a technikou prošpikované BMW i7, vlajkovou loď mnichovského výrobce. BMW jsme tak opět poslali na naši standardní trasu Praha – Rozvadov a zpět, abychom zjistili, jakou má na dálnici D5 při 130 km/h reálnou spotřebu a dojezd. Ještě předtím jsme provedli test spotřeby na našem standardizovaném 60km okruhu, stejně tak jako spotřebu a testy při ustálených rychlostech. Kombinovaná spotřeba vyšla na 18,7 kWh/100 km, přičemž reálný dojezd činí přes 540 kilometrů.
BMW i7 a dlouhé trasy? Zjistili jsme, jak je na tom na dálnici – test dojezdu
BMW i7 xDrive60
Rozměry | 5 391 × 1 950 × 1 544 mm, 2 640 kg |
---|---|
Výkon | 400 kW |
Baterie | 105 kWh, CCS Combo, Mennekes |
Dojezd | 625 km (WLTP) |
i7 nabídne Li-Ion baterii s celkovou kapacitou 105 kWh, z nichž 101,7 kWh je využitelných. Obě hodnoty jsou překvapivě menší než u iX se 105 kWh využitelnými. Nicméně i7 není SUV, má lepší aerodynamiku a menší čelní plochu, dálniční dojezd by tak měl být srovnatelný nebo i o něco lepší. i7 máme v zatím jediné prodávané verzi xDrive 60 s pohonem všech kol pomocí dvou elektromotorů s vysokým celkovým výkonem 400 kW, která na dálnici dokáže uhánět až 240 km/h. Test probíhal za slunečného dne a od Hyperchargeru PRE na pražském Zličíně jsme vyráželi při teplotě 10 stupňů Celsia, měli jsme tedy relativně příznivé podmínky. Auto máme obuto na 20" zimních pneumatikách se sportovními disky, které s aerodynamikou nemají příliš společného. Letní kola a aerodynamičtější disky by určitě cenné kilometry na dojezdu přidaly.
BMW již v nejnovější aktualizaci svého operačního systému ukazuje procenta nabití v cílové destinaci. Absence této v prémiové třídě samozřejmé funkce byla dříve handicapem BMW oproti konkurenci. Auto ukazuje, že na Rozvadov dorazíme po 147 kilometrech s 59 % nabití a zpět na pražském Zličíně budeme s 22 % po 292 kilometrech. Vyrážíme se 100% nabitím, nastavujeme adaptivní tempomat na 133 km/h, což dle našeho měření odpovídá 130 km/h dle GPS, klimatizaci pak udržujeme na automatiku a standardních 21 stupňů Celsia. Auto také přepínám do režimu efficiency pro co nejdelší dojezd. BMW i7 je na dálnici luxusním korábem s vynikajícím odhlučněním, plavnou jízdou a komfortem na té nejvyšší úrovni. Můžete se nechat rozmazlovat špičkovým audiem, masážními sedadly a cestující na zadních sedadlech mohou sledovat třeba Netflix na obrovském Theater Screenu. Na Rozvadov, kde se otáčím, nakonec přijíždím s 61 %, úvodní odhad byl tedy velmi přesný. Spotřeba činí 27,7 kWh/100 km, ale to je ovlivněno samozřejmě jízdou do kopce.
Směrem zpět je i7 o poznání úspornější. U Berouna už mám spotřebu jen 24,9 kWh/100 km a auto odhaduje, že zpět o Prahy dojedeme s 26 % baterie. Tam dorážíme dokonce s 28 % baterie s finální spotřebou 24,9 kWh/100 km. Reálný dálniční dojezd tak činí 400 kilometrů, s letními pneumatikami a v létě by to bylo odhadem ještě tak o 10 až 20 kilometrů více.
Protože ale auto potřebuji vybít ještě více, jedu dál na pražský okruh a dálnici D1. Do cíle v podobě nabíjecí stanice Ionity Nupaky přijíždím po 370 kilometrech se spotřebou 24,4 kWh/100 km a se zbývajícmi 10 % baterie. BMW i7 se tak může pochlubit pěkným dálničním dojezdem a docela mě vzhledem k neaerodynamické přídi překvapila spotřeba. Ta je sice vyšší než u Mercedesu EQS, který má zároveň v kombinaci s větší baterií o desítky kilometrů delší dálniční dojezd, nicméně naměřených 400 kilometrů u BMW i7 si myslím bude omezovat málokoho, zejména díky solidně rychlému nabíjení, které jsme již také otestovali.