Autonomní řízení Tesla je nebezpečné, říkají technologičtí experti

1
Autonomní řízení Tesla je nebezpečné, říkají technologičtí experti
Fotografie: Tesla
  • Elon Musk chce za necelé dva roky uvést na trh plně autonomní robotaxi
  • Jenže systém autonomního řízení FSD stále není plně funkční
  • Podle expertů neodpovídá stupeň vývoje tak brzkému ostrému nasazení

Elon Musk se svou Teslou je pod trvalým tlakem investorů a poměrně často dává příliš optimistické sliby stran nových aut a technologií. Soudě podle jeho slov, měl být systém autonomního řízení FSD hotov už v roce 2020. Dnes, o čtyři roky později, je sice schopen za určitých podmínek vůz samostatně vést po veřejných komunikacích, avšak pouze s řidičem, neustále sledujícím provoz (což si vůz pečlivě hlídá a nedodržení této podmínky penalizuje). Jde tedy přinejlepším o autonomní řízení úrovně 3, které k opravdu samostatné jízdě zcela bez řidičova dozoru chybějí další dva stupně na pětistupňové škále. Navíc zatím není ani zdaleka bez chyb, a to ani v USA, kde se pohybuje řádově více testovacích jezdců, dodávajících data k tréninku umělé inteligence, než kdekoliv jinde.

Tvrdí to aspoň technologičtí experti z bank, které do Muskových projektů zainvestovaly a pravidelně ověřují stav jejich vývoje. Agentura Associated Press vyzpovídala jednoho z nich, technologického analytika Williama Steina z Truist Securities, bezpečnostní divize bankovního domu Truist Financial Corporation. Ten byl osobně Elonem Muskem celkem třikrát během posledních čtyř měsíců pozván na testovací jízdu se systémem FSD a ani v jednom případě cesta neprobíhala tak, jak měla. Podle Steina při každé jízdě vozidlo provádělo nebezpečné či nezákonné manévry. Při té zatím poslední byl prý jeho šestnáctiletý syn, který ho doprovázel, chováním auta „vyděšený“.

Při podrobném hodnocení jízdy sice uznal, že Tesla Model 3, kterou si na test vyzvedl ve Westchesteru severně od New Yorku, řídí plynuleji a lidštěji, než s předchozí verzí FSD, jenže pak jej překvapila několika „šokujícími“ manévry. Během zhruba 15 kilometrů stačila například na křižovatce odbočit doleva z průběžného pruhu, a ještě navíc na červenou. Naštěstí byl malý provoz, tak Stein do řízení nezasáhl. Když ale později na dvouproudové ulici vůz jel prostředkem mezi oběma pruhy, řízení už prý převzal. Resumé bylo očekávatelné. Napsal investorům, že aktuální verze FSD není autonomní a zatím se ani neblíží schopnostem, které bude vyžadovat robotaxi. To se podle něj buď značně zpozdí, nebo dostane přísně vymezené cesty, kam smí zajíždět.

Federální regulační orgány Teslu už více než dva roky sledují kvůli desítkám nehod, souvisejících s používáním jejích systémů Autopilot a FSD. V dubnu dokonce došlo u Seattlu k nehodě, při níž zahynul motocyklista. Hodnocení Williama Steina jako respektovaného experta vzaly rovněž v potaz, zejména když prohlásil, že pochybuje o připravenosti Tesly nasadit už příští rok do provozu flotilu autonomních robotaxi. Sám Musk přitom nedávno investorům slíbil, že systém FSD bude už letos bezpečnější, než lidský řidič. A když ne letos, tak určitě příští rok. Jeho sliby ovšem bere vážně čím dál méně lidí, zejména těch, kteří si ke své Tesle FSD za poměrně značné částky dokoupili a dodnes jej nemohou plnohodnotně využívat. K uvedení samořídicích aut už napřesrok se vyjádřili i další experti ve velice podobném duchu.

Tesla má přitom už za dva měsíce své nové robotaxi představit a pak bude muset přesvědčit regulační orgány o tom, že je FSD dostatečně bezpečný. Musk přitom dodnes tají veřejnosti konkrétní čísla. Sice zveřejnil průměrný počet ujetých kilometrů na jednu nehodu, avšak při používání Autopilotu (soubor asistentů pro jízdu po dálnici), nikoliv FSD. Dokonce zpřísnil sledování řidiče během používání FSD a dokonce za jeho název doplnil do závorky slovo Supervised, což sice prospělo bezpečnosti, ale de facto to znamená snížení stupně autonomie celého systému.