Americká automobilka Tesla již od roku 2016 slibuje zákazníkům a akcionářům brzké spuštění autonomního řízení FSD, které by mělo umět zcela bez zásahu řidiče ovládat vůz. Její šéf Elon Musk svým obratným manévrováním udržuje v pozoru především investory, protože právě slib brzkého startu aut bez řidiče byl hlavním důvodem, proč do automobilky napumpovali peníze a vyšroubovali její tržní kapitalizaci do bezprecedentních výšin, absolutně neodpovídajících její reálné hodnotě. Především díky ní se Musk stal nejbohatším člověkem planety, jenže ani po takové době neustálých slibů zatím žádná Tesla zcela autonomně nejezdí a podle vývoje věcí to nevypadá, že by se to mělo v nejbližší době změnit.
Zatímco investorům už trpělivost údajně dochází delší dobu a už chystají první právní kroky, zákazníci věřili automobilce podle všeho více a nemalý, navíc stále zvyšovaný příplatek za sadu plně autonomního řízení FSD se prodával a stále prodává velmi dobře. A to přesto, že Tesla nedávno oznámila, že tzv. Hardware 3, tedy generace palubní elektroniky, dodávaná v letech 2016–2022 (tedy v době, kdy Tesly přišly o čelní radar), nebude pro plně autonomní jízdu stačit. Problém je v tom, že celých zmíněných 7 let tvrdila zájemcům o balíček FSD opak a ještě donedávna slibovala, že autonomní řízení s HW 3 bude možné, byť s určitými omezeními.
Zákazníci, kteří si už od roku 2016 připláceli za balíčky FSD, tak mohli uvěřit Tesle, že si kupují auto, skutečně schopné autonomní jízdy. Právě nyní to podle Autoblogu potvrdil kalifornský federální soud. Podle něj totiž prohlášení Elona Muska a Tesly, že „všechny vozy Tesla mají hardware pro plnou autonomii“ mohlo rozumného kupujícího uvést v dojem, že je pravdivé a přimět jej k zaplacení balíčku FSD. Soud tím nerozhodl, že Tesla své zákazníky oklamala, jen jim povoluje v budoucích sporech používat tento argument. Přesto jde o průlomové rozhodnutí, které umožní mase zklamaných zákazníků podávat hromadné žaloby na automobilku. Akcie automobilky také ihned zaznamenaly ztrátu, což dále zvýšilo napětí mezi investory.
V následujících procesech půjde o to, zda bylo označení Plně autonomní řízení bylo jen reklamní nadsázkou, nebo podvodem. Pokud dá soud zapravdu zhrzeným zákazníkům, čekají Teslu zřejmě miliardová odškodňování v dolarech. A renomé automobilky, které utrpělo už četnými problémy asistenčního systému Autopilot, debaklem při nedávném veřejném debutu samočinných Tesel v Austinu i ultrapravicovými excesy svého šéfa Muska, dostane další ránu. A automobilový svět budou zřejmě čekat změny v tom, jak budou své asistenční systémy prezentovat zákazníkům. Pro velkohubost už moc prostoru nezbyde.
