5 důvodů, proč mám rád elektromobil

12
5 důvodů, proč mám rád elektromobil
  • Největším lákadlem je levný provoz
  • Svou roli hraje také tichost a v podstatě nulová údržba

S elektromobily již v redakci máme nějakou tu zkušenost. Pomalu, ale jistě mě nahlodávala myšlenka napsat text, který by mé dosavadní zkušenosti s elektromobily shrnul. Proto jsem dal dohromady seznam pěti hlavních důvodů, proč se mi elektromobil líbí. Život ale není pouze o radosti – jsou i věci, co mi opravdu vadí. Na ty se ale podíváme příště.

Ekologický a levný provoz

To bude jistě první věc, která každého napadne. V článku o tom, jestli je provoz auta na elektřinu opravdu ekologičtější než u vozu se spalovacím motorem, jsme se tím již zabývali. Změřit úplně přesně emise například při výrobě akumulátorů nelze, stejně tak nelze změřit emise při výrobě benzinu v ropných rafineriích. Při provozu se však elektromobil opravdu chová ekologičtěji a emise, které jsou vypouštěny, se neusadí v centru, ale alespoň se rozptýlí někde za městem. I proto elektromobil představuje ideální (dopravní) prostředek pro boj proti smogu ve městech, kde se pomalu dusíme.

Co se týče ekonomické stránky, zadarmo se samozřejmě jezdit nemůže. I Supercharger Tesly bude zpoplatněn a ČEZ ztrojnásobil paušální poplatek za nabíjení. I tak je ale 450 korun měsíčně na „pohonné hmoty” pro většinu z nás minimální částka ve srovnání s tím, co zaplatíme u pumpy za jedno tankování. U elektromobilu vás zřídkakdy vyjde jeden kilometr na více než 50 haléřů.

BMW 330e Mennekes

Tichá jízda

Strávíte příjemný poklidný týden v takovém BMW i3 a pak přestoupíte do něčeho, co má na zádi hrdý nápis 2.0 TDI. Najednou vás bolí hlava, všechno vibruje a rachtá a vy přemýšlíte, jestli to auto náhodou není rozbité. Z hlediska zvukového komfortu i vibrací znamená každý přesun z elektrického auta do spalovacího krokem zpátky. Možná proto je podle průzkumů víc než 90 procent majitelů elektromobilu s vozem spokojeno a další jejich auto bude opět elektromobilem. Kdo jednou vyzkouší, zpět už nechce.

BMW i3 (2016)

Bezpečnost

Elektrická auta jsou často takovým průzorem do budoucnosti a i proto jsou prošpikovaná moderními technologiemi až po střechu. O bezpečnostních asistentech ale mluvit nechci, více mi jde o okamžitou reakci na pedál plynu. Často se při řízení musíte rychle vyhnout nebo přidat, přičemž v případě elektromobilu odpadá jakákoli prodleva motoru než se dostane do otáček, kde už má nějaký výkon nebo točivý moment, nemluvě o podřazování. Elektromotor má maximální točivý moment k dispozici vždy a všude. Rychlý rozjezd je někdy stejně důležitý jako dobré brzdy a u elektromobilu dostanete obojí i u městských aut s relativně nízkou cenovkou.

Tesla Model S (2012)

Údržba

U elektromobilu to máte jednodušší – řešíte jen auto a baterie. Ve srovnání se složitým spalovacím motorem je to úplně jiný příběh. Seznam, co se může na klasickém motoru porouchat, je víc než dlouhý. Vedle motoru jde hlavně o převodovku a spojku, které navíc potřebují údržbu. Výměna oleje, nový řemen, nové filtry, to všechno s elektromotorem odpadá a ekonomická propast mezi elektromobilem a klasickým vozem se v čase ještě prohlubuje. Díky rekuperaci se navíc šetří i brzdová soustava.

Volkswagen e-Golf (2015)

Život ve městě

Právě rekuperace souvisí s posledním bodem. Centrem Prahy jsem jel již v docela širokém spektru automobilů, nic se ale nemůže srovnávat s elektromobilem. Z Porsche, Maserati nebo Nissanu GT-R se najednou stávají otravné kusy železa, které trápí sebe i vás v dopravních zácpách a není to moc lepší s kterýmkoli spalovacím automobilem. Pocit, kdy elektromobil díky rekuperaci ve městě ještě zvětšuje svůj dojezd a kolem vás na Nuselském mostě pořád dokola zhasínají a startují motory kvůli otravnému Start-Stop systému, je k nezaplacení. Ne náhodou jsem v testu BMW i3 psal, že se ve mě v elektromobilu budí zvrácená zábava putovat ucpaným centrem v ranních hodinách. K tomu se jen přidává parkování na modrých zónách pouze za 100 korun ročně.

Diskuze ke článku
Peppa
100% souhlas
Petr
Taky fandím elektromobilům, ale často na nákladovou stránku slýchávám, že je to sice pravda, ale jen do té doby, než budu chtít vyměnit baterky, protože ztratí kapacitu po pár letech.

Jak je to s tímto ve skutečnosti?
Jak často je potřeba měnit akumulátory a kolik to stojí pro nějaké auto typu BMW i3, které je zde zmiňováno?
Roman
1) I elektromobil má samozřejmě převodovku a spojku
2) U spalovacího motoru vyletí palivo výfukem do vzduchu, kde ho spotřebují stromy a rostliny k fotosyntéze,, ale časem použitou velkou baterii je nutno zlikvidovat, dopad na přírodu to má mnohem větší
3) Mizerná dostupnost servisů Tesly
4) Mizerná dostupnost nabíjecích stojanů mimo Prahu
5) "Natankování" elektromobilu trvá o několik řádů déle, než u normálního auta
6) Šílená cena elektromobilů, na to si člověk živící nejen sebe ale i rodinu nemá šanci prací vydělat
7) Mizerný dojezd, s elektromobilem můžete jezdit tak maximálně kolem baráku po Praze, jet s ním třeba k moři je nereálné. Když po ceště dojde šťáva, je to na odtah, u normálního auta jen z kanystru dolijete palivo
8) Jen s ním na hory je nereálné, při dlouhotrvající -20 klesne kapacita baterky tak, že nedojede na nejbližší křižovatku. Nafta i benzín nemají s -20 problém, pokud nastartujete, máte vyhráno
9) Tahat s elektromobilem 2t přívěs s koněm - nereálné, daleko bych nedojel
10) Elektromobily ve verzi SUV neexistují, jen takový malý prdítka, potřebuju na farmu kvalitní auto. Ale kdo jezdí jen po Praze třeba do Kauflandu a zpět, pak mu to asi stačí.
anonym
tyto nazory mi pripominaji stredovek-jenze ona ta zeme je opravdu kulata!! Chapisto

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze