Kdybych si měl vybrat jednu věc, která by stála na prvním místě mého žebříčku příplatkových položek, jednalo by se o světlomety. Samozřejmě záleží, kolik času trávíte cestováním ve tmě a také na ceně, kterou automobilka za lepší světlomety chce. Světlomety poslední dobou procházejí velkou změnou a postupně se kvalitní verze dostávají z luxusního segmentu do dostupnějších vozů.
Například už i Škoda Auto, konkrétně u nové generace Octavie a faceliftovaného Superbu, má k dispozici LED světlomety. Za příplatek i Matrix-LED světlomety s adaptivními funkcemi. Vedle vysoké svítivosti bezpečnost zvyšují i zářivá a okamžitě se rozsvěcující LED koncová a brzdová světla.
V modulech pro tlumená a dálková světla přitom individuálně řízené LED diody – v případě nového modelu Octavia je to například 12 LED diod na jeden modul – generují světelný kužel z několika segmentů. Kamera na čelním skle rozpoznává objekty a osoby odrážející světlo, inteligentní světelná technologie pak automaticky zajistí, aby nedošlo k jejich oslnění. Za tímto účelem řídící jednotka okamžitě a automaticky vypne jednotlivé segmenty světelného kužele. Tento systém umožňuje jezdit se stále zapnutými dálkovými světly, aniž by přitom došlo k oslnění ostatní účastníků silničního provozu.
S technologií LED Matrix se navíc přesně nastavují různé režimy světel pro různé jízdní situace a povětrnostní podmínky. Inteligentní systém například podle GPS údajů navigačního systému a rychlosti jízdy pozná, zda se vůz pohybuje po městě, na silnici nebo na dálnici, a podle toho automaticky přizpůsobí osvětlení kraje vozovky nebo zapne režim odbočovacího světla. Odbočovací světlo lépe osvětlí prostor těsně před vozem, respektive ve směru jízdy při zatáčení.
Vedle předních světlometů sází Škoda na technologii LED také u zadních sdružených světel. Bezpečnost aktivně zvyšuje především rychlá reakce a vysoká svítivost brzdových světel – řidiči vzadu jedoucích vozidel rozpoznají brzdění lépe a rychleji. Také dynamické blinkry, které se postupně rozsvěcují směrem zevnitř ven, si můžete pořídit do modelu Superb, Octavia, Scala i Kamiq.
Kolik opravdu na jedno nabití zvládne Škoda Superb iV? Otestovali jsme to!
Technické parametry Škoda Superb iV (2019)
Kompletní specifikaceKonstrukce | liftback, 4 869 × 1 864 × 1 469 mm, 1 730 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední |
Výkon | 160 (115 + 85) kW, 218 (156) koní, točivý moment: 400 Nm |
Baterie | 13 kWh |
Nabíjení | konektory: Mennekes |
Spotřeba | ?, dojezd: 795 + 55 km |
Cena od | 952 900 Kč |